Przy mówieniu różne niedociągnięcia są niezauważalne lub nie mają większego wpływu dla zrozumienia sensu i tematu. Możemy też dać na bieżąco więcej wyjaśnień, osoba słuchająca może poprosić o wyjaśnienie, powtórzenie itp.
Przy wypowiedzi pisemnej większości tych możliwości nie ma.
Jak to się ma do poszerzania słownictwa i zwracania uwagi na jasną, klarowną, zrozumiałą i dobrze odebraną wypowiedź?
1 - unikaj powtórzeń. Jak mówisz, nie razi to mocno, ale w wypowiedzi pisemnej - jeśli w 3 kolejnych zdaniach jest ten sam zwrot - to zgrzyta. Jak nad tym pracować - poznajac nowe słowa, dopisuj, synonimy i antonimy, phrasal verbs z np, czasownikiem, idiomy pasujące do danej sytuacji.
2. unikaj zbędnych słów lub słów -wytrychów, np. nice. To zachęca to szukania synonimów, antonimów.
Np. zamiast - She is nice - napisz :She is friendly and helpful.
zamiast - The film was interesting - napisz: The latest Tarantino's film is a blockbuster.
zamiast - at the present time - napisz: now, currently
zamiast - big - napisz: huge, massive, gigantic
zamiast - small - napisz: tiny
Ważne jest też, aby dodawać więcej informacji, co pozwala czytelnikowi czy słuchaczowi lepiej zrozumieć kontekst.
She is friendly and helpful. She always gives a hand when someone has problems.
3. przymiotniki - sa bardzo ważne w wypowiedziach:
- wzbogacają opis
- dodają informacji
- dodają barwy wypowiedzi
Dobrym sposobem jest zapisywanie synonimów i antonimów. Można używać grafiki, kolorów....
Np:
:( depressed - sad - :) happy
misarable - merry
unhappy - thrilled
I znów dodajemy choć 1-2 zdania z nowo poznanymi wyrazami.
Warto też poznawać ciekawsze przymiotniki, nie stosować ciągle tych samych, na ogół poznanych np. w szkole.
I tu, świetnym przykładem są określenia przenośne, np:
burning sand - prawda, że czytelnik od razu wybrali sobie gorącą plażę?
icy cold air - lodowato zimne powietrze
fresh scent of pines - świeży zapach sosen - wyobraźnia przeniesie czytelnika do sosnowego lasu.
Bardzo lubię oglądać i słuchać Gordon Ramsey'a na jego kanale na YT. On właśnie używa soczystego, ale jednocześnie prostego języka do opisu smaków, konsystencji potraw, np:
fluffy - puszysty. Używa się do opisu futerka zwierzątka lub zabawki. Ale można tak opisać konsystencję sernika nowojorskiego :)
https://www.youtube.com/watch?v=j_QWpYYD09Q
4. twórz zestawy/listy słówek np. w Quizlecie. Pisałam o tej aplikacji w poprzednim wpisie. Jest tam wymowa, można dodawać przykładowe zdania.
Z tą aplikacją używamy kilku stylów uczenia się: obrazy/zdjęcia, pisanie, słuchanie.
Taka metoda jest znacznie skuteczniejsza i szybsza niż np. tylko zapisywanie nowych słówek w zeszycie.
O różnych stylach uczenia się napiszę w następnym poście.
5. od początku poznawaj - phrasal verbs - czasowniki frazowe.
To czasownik z przyimkiem lub przysłówkiem.
np. get up = wstawać.
Są one powszechnie używane, jest ich dużo i warto od początku włączać je do swoich wypowiedzi. Są też charakterystyczne dla potocznego języka.
Są różne metody utrwalania phrasal verbs:
- w/g czasowników
- w/g przyimków/przysłówków
- w/g kontekstu użycia
Osobiście uważam, że najlepiej poznawać te czasowniki według kontekstu - wtedy szybciej je zapamiętamy, gdyż będziemy kojarzyć sytuacje ze zwrotem.
chcesz dostawać listę phrasal verbs ? skontaktuj się ze mną :).
Oczywiście ZAWSZE zależy pisać przykładowe zdania z nowo poznanymi zwrotami.
np. I like hanging out with my friends on Saturday evening.
hang out - spędzac czas z przyjaciółmi poza domem.
Do wielu czasowników frazowych możemy dodawać synonimy lub antonimy:
np: move in - move out - wprowadzić się /wyprowadzić się.
Jest to bardzo dobra i skuteczna metoda poszerzania słownictwa w przyjemny sposób.
Zapraszam do kontaktu.