DOROŚLI I NAUKA ANGIELSKIEGO
Osoby dorosłe często potrzebują podnieść swój poziom znajomości angielskiego, a w szczególności poprawnego posługiwania się nim w mowie i piśmie ze względu na swoje środowisko pracy czy wyjazdy. Nierzadko mają potrzebę zdania egzaminu ogólnego lub z uwagi na pracę za granicą (np. IELTS)
Nauka osoby dorosłej różni się od nauczania nawet starszego nastolatka.
-
dorosły oczekuje szybkich postępów
-
są bardziej wrażliwi na popełniane błędy
-
trudniej ich zmotywować
-
mają obowiązki, pracę, życie rodzinne czy osobiste i trudniej jest skoncentrować się na systematycznej nauce
-
ten punkt wiąże się z poprzednim - mają mniej czasu, osoba dorosła nie zawsze może trzymać się grafiku pracy własnej o miarę stalej porze.
Potrzeby osoby dorosłej w zakresie form zajęć też są odmienne. Oczywiście pisze tutaj o swoich doświadczeniach.
-
teksty - autentyczne, na danym poziomie. Dobrze sprawdza się ustalanie wcześniej tematu, przesłanie tekstu wraz z odpowiednim opracowaniem.
-
nagrania - autentyczne, np.z YT - jako uzupełnienie i ćwiczenia w oparciu o nagranie oraz zastosowanie słownictwa w wypowiedziach.
-
gramatyka - osoba dorosła potrzebuje jasnych reguł. Oczywiście dobrą zasadą jest wprowadzanie tematu poprzez materiał autentyczny, ale podanie i wyjaśnienie zasad jest bardzo pomocne.
-
speaking - tematy “dorosłe”, na rozgrzewkę i kilka razy w ciągu zajęć. Bank zwrotów jest bardzo pomocny.
-
mniej cyfrowych aplikacji - zdecydowanie. 2-3 góra, do słownictwa, autentyczne nagrania i ew. teksty. Gry, które uwielbiają dzieci i nastolatkowie - to nie jest bajka dla dorosłych. Oczywiście są wyjątki.
-
listy zwrotów - do danego tematu. Może być to baza do rozmowy na następnych zajęciach, utrwalania wprowadzonego słownictwa.
-
podręcznik - większość dorosłych kursantów lubi pracę z podręcznikiem.
Po pierwsze - mają podgląd do przerabianego materiału.
Po drugie - w podręczniku i ćwiczeniach - są zadania, można wykonać je w czasie przeznaczonym na angielski bez konieczności szukania ich w Internecie.
Po trzecie - jest słownictwo - można szybko powtórzyć.
Obecne podręczniki są nowoczesne, opracowane według współczesnej metodyki, nie są przeładowane gramatyką jak kiedyś, angielski jest prezentowany w sytuacjach, jest współczesne słownictwo, jest oprzyrządowanie cyfrowe z nagraniami, video, zawsze można sięgnąć do tych materiałów.
Trzeba pamiętać, że dorosły kursant bywa zmęczony, brakuje mu czasu, bo coś ekstra wypadło itp…, a książka jest pod ręką
Rozpoczynając kurs z osobą dorosłą, zawsze przeprowadzam rozmowę na temat zainteresowań, pracy, potrzeb, czasu, jaki może poświęcić na pracę własną, ulubionych metod nauki.
Zawsze ustalam zasady pracy - od tego w dużym stopniu zależą postępy, a te potrzebne są nie tylko kursantowi, ale również mnie - jako lektorce.
Inne elementy skutecznej nauki i zauważalnego postępu są takie same dla np. nastolatka i osoby dorosłej:
-
systematyczne powtórki materiału w różnej formie, nie tylko na zajęciach z lektorem
-
stała pora pracy własnej z angielskim - do 15 minut.
-
przygotowywanie się do zajęć - np. jeśli ma być przeczytany i przemyślany tekst - to musi być to wykonane.
-
praca ze słownictwem w oparciu o mnemotechnikę, mapy myśli.
Jeśli chodzi o częstotliwość zajęć - to dwa zajęcia tygodniowo to minimum. Ale nie zawsze są możliwości. Wtedy “wymuszam” kontakt poprzez np. wysłanie prośby o krótką parozdaniową wypowiedź na znany nam temat i nagranie się dla mnie. Albo o krótką wypowiedź pisemną na temat przesłanego artykułu (też nie może ani długi, ani trudny).
Oprócz oczywiście ćwiczeń z ostatniej lekcji.
Zapraszam na zajęcia - angielski dorosły.