Dorosły i nauka angielskigo

2022-07-23

Halina W.

DOROŚLI I NAUKA ANGIELSKIEGO

 

Osoby dorosłe często potrzebują podnieść swój poziom znajomości angielskiego, a w szczególności poprawnego posługiwania się nim w mowie i piśmie ze względu na swoje środowisko pracy czy wyjazdy. Nierzadko mają potrzebę zdania egzaminu ogólnego lub z uwagi na pracę za granicą (np. IELTS)


Nauka osoby dorosłej różni się od nauczania nawet starszego nastolatka.

  • dorosły oczekuje szybkich postępów

  • są bardziej wrażliwi na popełniane błędy

  • trudniej ich zmotywować

  • mają obowiązki, pracę, życie rodzinne czy osobiste i trudniej jest skoncentrować się na systematycznej nauce

  • ten punkt wiąże się z poprzednim - mają mniej czasu, osoba dorosła nie zawsze może trzymać się grafiku pracy własnej o miarę stalej porze.

Potrzeby osoby dorosłej w zakresie form zajęć też są odmienne. Oczywiście pisze tutaj o swoich doświadczeniach.

  1. teksty - autentyczne, na danym poziomie. Dobrze sprawdza się ustalanie wcześniej tematu, przesłanie tekstu wraz z odpowiednim opracowaniem.

  2. nagrania - autentyczne, np.z YT - jako uzupełnienie i ćwiczenia w oparciu o nagranie oraz zastosowanie słownictwa w wypowiedziach.

  3. gramatyka - osoba dorosła potrzebuje jasnych reguł. Oczywiście dobrą zasadą jest wprowadzanie tematu poprzez materiał autentyczny, ale podanie i wyjaśnienie zasad jest bardzo pomocne.

  4. speaking -  tematy “dorosłe”, na rozgrzewkę i kilka razy w ciągu zajęć. Bank zwrotów jest bardzo pomocny.

  5. mniej cyfrowych aplikacji - zdecydowanie.   2-3  góra, do słownictwa, autentyczne  nagrania i ew. teksty. Gry, które uwielbiają dzieci i nastolatkowie - to nie jest bajka dla dorosłych. Oczywiście są wyjątki.

  6. listy zwrotów - do danego tematu. Może być to baza do rozmowy na następnych zajęciach, utrwalania wprowadzonego słownictwa.

  1. podręcznik - większość dorosłych kursantów lubi pracę z podręcznikiem.

Po pierwsze - mają podgląd do przerabianego materiału.

          Po drugie - w podręczniku i ćwiczeniach - są zadania, można wykonać je w czasie przeznaczonym na angielski bez konieczności szukania ich w Internecie.

          Po trzecie - jest słownictwo - można szybko powtórzyć.

Obecne  podręczniki są nowoczesne, opracowane według współczesnej metodyki, nie są przeładowane gramatyką jak kiedyś, angielski jest prezentowany w sytuacjach, jest współczesne słownictwo, jest oprzyrządowanie cyfrowe z nagraniami, video, zawsze można sięgnąć do tych materiałów. 

Trzeba pamiętać, że dorosły kursant bywa zmęczony, brakuje mu czasu, bo coś ekstra wypadło itp…, a książka jest pod ręką

 

Rozpoczynając kurs z osobą dorosłą, zawsze przeprowadzam rozmowę na temat zainteresowań, pracy, potrzeb, czasu, jaki może poświęcić na pracę własną, ulubionych metod nauki. 

Zawsze ustalam zasady pracy -  od tego w dużym stopniu zależą postępy, a te potrzebne są nie tylko kursantowi, ale również mnie - jako lektorce.

Inne elementy skutecznej nauki i zauważalnego postępu są takie same dla np. nastolatka i osoby dorosłej:

  1. systematyczne powtórki materiału w różnej formie, nie tylko na zajęciach z lektorem

  2. stała pora pracy własnej z angielskim - do 15 minut.

  3. przygotowywanie się do zajęć - np. jeśli ma być przeczytany i przemyślany tekst - to musi być to wykonane.

  4. praca ze słownictwem w oparciu o mnemotechnikę, mapy myśli.

 

Jeśli chodzi o częstotliwość zajęć - to dwa zajęcia tygodniowo to minimum. Ale nie zawsze są możliwości. Wtedy “wymuszam” kontakt poprzez np. wysłanie prośby o krótką parozdaniową wypowiedź na znany nam temat i nagranie się dla mnie. Albo o krótką wypowiedź pisemną na temat przesłanego artykułu (też nie może ani długi, ani trudny).

Oprócz oczywiście ćwiczeń z ostatniej lekcji.

 

Zapraszam na zajęcia - angielski dorosły.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go

5

Według opinii 1 użytkowników

Halina W.

Autor i korepetytor w BUKI: Halina W.

Lektorka języka angielskiego. General English, konwersacje, egzaminy. Pełne kwalifikacje, stałe ich podnoszenie. Zajęcia dla uczniów dyslektycznych. Kursy z komunikacji (speaking) oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych.

Inne blogi autora

Szukasz korepetytora?

Zgłoszenia do współpracy z korepetytorem wysyłane są do BUKI co 4 minuty. Już ponad 650 000 uczniów znalazło nauczyciela. Chcesz do nich dołączyć?

Dopasuj korepetytora

BUKI

Platforma łącząca nauczycieli i uczniów

Utwórz profil nauczyciela