Chaotyczne notatki? Byle jak zapisane słownictwo? Notatki gramatyczne to tu, to tam? Jak potrzebne to tracisz z 10 minut na odszukanie? Znowu nie pamiętasz nowych słówek? Gubisz się? Nie wiesz co robiliście na ostatnich zajęciach?
Znasz to? Jeśli tak, to ten zapis jest dla Ciebie.
Ja znam to aż za dobrze - od strony lektora. Praktycznie 9 uczniów na 10 ma takie problemy - brak wiedzy jak ogarnąć swój warsztat :).
A to jeden z filarów postępu i efektywnej nauki.
Szkoła nie uczy tego, niestety, i jeśli rodzice nie zadbają o dobrą organizację nauki od najmłodszych lat - to dziecko raczej nie wie, jak to zrobić i kłopoty się nawarstwiają.
Potem są utrwalone złe nawyki a wyeliminować je i wdrożyć dobre jest naprawdę ciężko. To jedna z przyczyn nieefektywnej nauki.
I teraz - cut to the chase - czyli do brzegu, do sedna.
-
notatki tematyczne - wiem, że są cyfrowe narzędzia, ale zapis ręczny to pierwsza powtórka tematu. Notatka musi być zwięzła, prosta, same elementarne informacje. Bez długich rozbudowanych zdań. Oczywiście to lektor tworzy taką notatkę - przynajmniej powinien. Można uzupełnić wersją papierową, ale krótki zapis do tematu musi być.
Dla efektywniejszego rozumienia i zapamiętywania świetnie się sprawdzają elementy wizualne: buźki, znaki zapytania, swoje oznaczenia rzeczy bardzo ważnych (np. wizerunek żarówki), strzałki i oczywiście - kolory. Ustalamy stałe kolory do rzeczy, na które muszę zwrócić szczególną uwagę, wyjątki itp.
Co dalej z notatkami tematycznymi - szczególnie przekazanymi przez lektora lub wydrukowanymi (przy lekcjach online np.) ?
Należy założyć segregator i wpinać notatki z podziałem na tematy, np. czasy przeszłe, propozycje i oferty itd…
Gdy powtarzam materiał, lub muszę upewnić się, czy właściwie robię zadanie - szybko otwieram segregator z oznaczonym materiałem. Nie trzeba szukać po kilkanaście minut w zaszycie, szczególnie gdy zapisy są chaotyczne i w różnych miejscach - o czym pisałam powyżej.
-
słownictwo - najlepiej aby było w stałym miejscu w zeszycie (bo zeszyt jest potrzebny). Np. na lewej karcie temat i notatka tematyczna, a na prawej karcie słownictwo. Gdy powtarzam słownictwo lub muszę je znaleźć - wiem, że może być tylko na prawej karcie. Drobna rzecz a mega ułatwienie.
Co dalej ze słownictwem? Wrzucić należy do Quizleta, utworzyć zestaw tematyczny. W Quizlecie są ćwiczenia przypisane do zestawu, więc codziennie można wykonać jedno ćwiczenie i już utrwalanie jest o wiele efektywniejsze.
Do zwrotów, słówek również można przypisywać rysunki, synonimy, przeciwieństwa, idiomy - w ten sposób szybciej poszerzamy zasób słownictwa.
-
Notatki w zeszycie - zapisz datę i temat - z czym zakończysz zajęcia. To również zadanie dla lektora - czyli zamiast tematu:
future simple - powinno być - wiem jak mówić o przyszłości, jeśli nie mam jeszcze ustalonych planów.
Świadomość czego się uczyłeś, jest bardzo ważna i taki zapis pozwala na lepsze zrozumienie jak używać angielskiego w takiej sytuacji.
Przed kolejnymi zajęciami warto przypomnieć sobie materiał.
A jak notatki tematyczne i słownictwo jest zapisane jak wyżej - to wystarczy 5-10 minut.
-
notatki zbiorcze.
Podsumowanie tematów, gramatyki, słownictwa. Tu super sprawdzają się mapy myśli. Są aplikacje, warto je przećwiczyć i wybrać taką, która najbardziej pasuje.
Co daje mapa myśli? Świetne zebranie materiału z kilku tematów, kolejne powtórzenie w inny sposób, gramatyki i słownictwa. Wszystko na jednej karcie, można wydrukować ją i wpiąć do segregatora.
Np.: temat: holidays.
Gramatyka: czasy przeszłe, jeśli opowiadam o minionych, formy mówienia o przyszłych planach - jeśli opowiadam o wakacjach, na które pojadę. Tryby warunkowe - wszystkie - o tym co na pewno się wydarzy, co wydarzyłoby się i o tym co wydarzyłoby się lub nie w przeszłości. Propozycje, oferty, zaproszenie…. Tematów leksykalnych - bez liku: pogoda, ubranie, transport, noclegi, formy wypoczynku, ceny, bezpieczeństwo…
Podsumowując:
-
notatki treściwe, czytelne, w jednym miejscu w zeszycie, wydruki w segregatorze oznaczone tematami.
-
słownictwo w jednym miejscu przy danej lekcji, wpisane potem do zestawu w Quizlecie.
-
podsumowania w formie map myśli.
-
oznaczenia kolorami i symbolami.
NIE dla byle jakich nieczytelnych notatek, fruwających, pogiętych kserówek. Sama daję mało kserówek, są jednak one czasami potrzebne. Ale już oznaczone, z zaznaczonymi kolorami szczególnie ważnymi dla ucznia zapisami - stanowią inną wartość. Są ważne, szybko znajdziesz potrzebną informację, o której zapomniałeś.
I na koniec: zapisuj pytania do lektora. Coś jest niejasne, miałaś/łeś kłopot z zadaniem - to temat na najbliższe spotkanie. Może notatka nie była dostatecznie czytelna i trzeba ją zmodyfikować? Powiedz o tym.
-
notatki cyfrowe - przydatna opcja na szybkie powtórzenie, przypomnienie. W środkach komunikacji miejskiej, w czasie przerwy w pracy. Komórki mają miejsce na notatki, można ściągnąć sobie aplikacje do słownictwa -polecam darmową wersje Anky - rodzaj fiszek do słówek i zwrotów. Notatki można przenosić do narzędzi Google np.
-
Zaangażowanie -pozytywne nastawienie przy ćwiczeniach - to bardzo ważne. Nie rób niczego byle jak, nie traktuj zadań jak dodatkowego, niefajnego obciążenia. Znajomość angielskiego pozwala na swobodne porozumienie za granicą, w pracy, przyjemność w oglądaniu filmów, na dobrze zdany egzamin i perspektywę nauki w wymarzonej szkole.
Bądź pozytywny …:) Dasz radę!
Zapraszam na zajęcia - Halina Wygowska