Egzamin ósmoklasisty z angielskiego

Ranking:
Więcej»Wszyscy blogi użytkownika

Test ósmoklasisty z angielskiego – jak się przygotować

Test z języka obcego jest jednym z największych wyzwań dla uczniów ósmej klasy. Nawet osoby bardzo dobre z tego języka, nie wiedzą z jakimi słówkami przyjdzie im się zmierzyć podczas testu. Czy zatem należy stwierdzić, że przygotowywanie się jest niepotrzebne? Absolutnie nie!


Na początek podstawy: test trwa 90 minut. Podzielony jest na części: słuchanka, część gramatyczna z uzupełnianiem (sprawdza znajomość funkcji językowych), czytanka – często z uzupełnianiem luk i zdań (sprawdza rozumienie tekstu oraz znajomość środków językowych) oraz wypowiedź pisemna. Do testu obowiązuje Podstawa Programowa, z którą można się zapoznać na stronie Centralnej Komisji Edukacyjnej, do czego oczywiście zachęcam.

Warto jest sprawdzić jak wygląda każda z tych części, widzieć na co być przygotowanym

1.    Słuchanka – rozumienie ze słuchu

Część punktów do uzyskania: 20-25%

Jest to część na samym początku testu. Osoby pilnujące Cię podczas testu puszczą Wam dwukrotnie nagrania do każdego z 4 zadań z tej części. Mogą zdarzyć się tutaj zadania zamknięte, gdzie trzeba dokonać wyboru lub odpowiednio dobrać odpowiedzi oraz zadania otwarte np. zadania z luką lub odpowiedź na pytanie. Po przeczytaniu polecenia dostaniesz trochę czasu na zapoznanie się z zadaniem. Dokładnie przyjrzyj się obrazkom, jeżeli są i przeczytaj pytania. Łatwiej Ci będzie słuchać lektorów, gdy będziesz spodziewał się o czym mówią. W zadaniach gdzie należy dopasować zdania do tekstów mówionych, np. nadać im tytuły, zwykle jest odpowiedź dodatkowa, która nigdzie nie pasuje. Przeczytaj wszystkie tytuły i postaraj sobie wyobrazić jak będzie wyglądał tekst, któremu być to przypasował. Na koniec koniecznie przenieś odpowiedzi na kartę odpowiedzi, ponieważ strony testu nie są sprawdzane.

 

Rada ode mnie:

Po pierwsze skup się i słuchaj. Tekst usłyszysz dwukrotnie, jednak gdy nie będziesz skupiony podczas tych nagrań może umknąć Ci coś ważnego. Często pojawiają się podchwytliwe fragmenty takie jak: „-Czym pojedziemy? -Autobusem, to najlepsza opcja, jest szybki, tani i zawiezie nas pod same drzwi! – Niestety mam chorobę lokomocyjną. -Aha, no to może pociągiem? – OK.” Słuchając bez uwagi, lub skupiając się tylko na początkowym zdaniu, narażasz się na zaznaczenie złej odpowiedzi.

Po drugie, postaraj się usiąść jak najbliżej radio lub sprzętu, z którego będzie odtwarzany materiał. Może być on puszczony tylko dwa razy i nikt nie weźmie odpowiedzialności jeżeli nie będziesz go słyszał. Jeśli jest ładny dzień i okna są otwarte poproś aby je zamknąć na czas części słuchanej. Nawet zwykłe codziennie hałasy jak dźwięk samochodów, czy śpiew ptaków może zagłuszać test lub rozpraszać piszących.

Po trzecie, dokładnie czytaj polecenia. Jest to uwaga do każdej części testu, jednak w zadaniach otwartych może pojawić się informacja, aby użyć maksymalnie 3-4 słów. Użycie większej ich ilości spowoduje obniżenie wyniku.

 

2.    Część gramatyczna z uzupełnianiem I

Część punktów do uzyskania: 15-20 %

Ta część na sprawdzić w jaki sposób uczeń reaguje na wypowiedzi językowe oraz sprawdza znajomość różnic pomiędzy funkcjami językowymi w języku obcym i ojczystym. Zadania składają się z krótkich tekstów, czasem na materiale ikonograficznym. Tak jak w poprzednich zadaniach mogą być to ćwiczenia zamknięte lub otwarte. Przykładowo mogą dotyczyć wyboru odpowiedniej reakcji, uzupełnienia tekstu lub dialogu.

 

 

Rada ode mnie

Dokładnie przeczytaj o co jesteś pytany. Zakreśl słowa których nie rozumiesz i sprawdź na ile wpływają one na rozumienie całego zdania. Gdy inna odpowiedź, którą zrozumiałeś w pełni wydaje Ci się prawidłowa, najczęściej taka jest i to, że do końca nie rozumiesz jednego słowa nie będzie miało wpływu na uzyskanie punktu. Jeśli jednak nic Ci nie pasuje, lub nie rozumiesz większej ilości słów, nie stresuj się – ta część nie ma zbyt dużego odwzorowania na wynik końcowy i najlepiej jest przejść do kolejnych zadań. Pamiętaj jednak, aby finalnie spróbować odpowiedzieć. Na teście nie ma punktów ujemnych, dlatego opłaca się odpowiedzieć za każdym razem, nawet gdy nie znasz odpowiedzi.

 

3.    Czytanka – rozumienie tekstu napisanego

Część punktów do uzyskania 25-30 %

W arkuszu egzaminacyjnym znajdziesz kilka tekstów pisanych, które mają sprawdzić Twoje umiejętności w zrozumieniu i odpowiednim zareagowaniu językowym. Teksty maksymalnie mogą mieć do 850 wyrazów, zatem nie będą zbyt długie. Tutaj też możesz spotkać zadania zamknięte, polegające na wyborze lub dopasowaniu odpowiedzi, oraz zadania otwarte w których będziesz musiał wypełnić luki lub odpowiedzieć na pytania.

 

Rada ode mnie

Każdy tekst czytaj co najmniej dwa razy. Najlepiej w pierwszej kolejności przeczytać tekst, następnie dokładnie zapoznać się z pytaniami i zadaniami do niego i następnie ponownie go przeczytać. W miejscu gdzie jest odpowiedź na jedno z pytań, zwolnij, albo nawet podkreśl ten fragment. Test jest dla Ciebie i możesz po nim pisać! W przypadku gdy nie będziesz pewny odpowiedzi w wolnej chwili będziesz mógł wrócić do tego i od razu wiedzieć gdzie jest potrzebny fragment. Bez konieczności ponownego czytania całego tekstu.

Zdarzają się zadania, gdzie należy wypełnić luki zdaniami w języku polskim. Tylko dokładnie przeczytanie polecenia uchroni Cię przez popełnieniem błędu.

 

4.    Część gramatyczna z uzupełnianiem II

Część punktów do uzyskania 15-20 %

W tym miejscu test ponownie przechodzi w stronę znajomości środków językowych. Jest to trudniejsza część niż poprzednia, dlatego że skupia się na uzupełnianiu luk, parafrazach zdań, tłumaczeniu fragmentów na język obcy lub układaniu fragmentów zdań z podanych wyrazów.

 

Rada ode mnie

Zwróć uwagę na czas w którym jest zdanie, które masz uzupełnić, bardzo często różnice w wariantach dotyczą czasów. Kolejną rzeczą jest odpowiednie stosowanie „a/an” lub „to” przed wyrazem lub druga fraza wyrazów dwufrazowych, jest ogromna różnica między „look for”, a „look after” itp. Warto przypomnieć sobie również słówka określające miejsce takie jak: nad, pod, przed, za, obok, naprzeciw.

 

5.    Pisanie

Część punktów do uzyskania 20 %

W tym zadaniu możesz spotkać się z utworzeniem konkretnej wypowiedzi pisemnej, może to być: wpis na blogu, notatka, email, zaproszenie, ogłoszenie lub wiadomość. Niestety nie ma możliwości wyboru, na teście będzie jedna z tych wypowiedzi i trzeba napisać właśnie ją. Tekst powinien posiadać 50-120 słów. Zadania te są niezwykle precyzyjne i często podany jest już początek wiadomości. Polecenie określa co powinno znaleźć się w tym wypracowaniu i należy wyraźnie zaznaczyć każdy z tych punktów. W tej części oceniane będzie to jak podejdziesz do zadania i jak przekażesz informacje, spójność tekstu, bogactwo słownictwa oraz poprawność językowa.

 

Rada ode mnie

Przećwicz każdy typ wypowiedzi. Sprawdź jak je pisać, jaką formę przyjąć. Masz podane co musi być w wiadomości i tak naprawdę, nie musi być w niej wiele więcej. Pamiętaj, że wypowiedź powinna być na maksymalnie 120 słów. Postaraj się nie stosować powtórzeń, poświęć czas na naukę kilku prostych synonimów, np. wszystko nie może być super, użyj: good, amazing, awsome, wonderful, magnificient. Zamiast pisać have fun, użyj enjoy, zamiast green możesz wykorzystać emerald (szmaragdowy)…

 

 

Jeśli dalej czujesz się niepewnie, postaraj się włączyć ulubiony zagraniczny film po angielsku bez napisów. Już znasz dialogi, powiedzonka, sceny. Wsłuchując się w to co mówią aktorzy wyłapiesz sporo słówek i zwrotów, które przełożą się na tzn. obycie językowe. Fraza słyszana kilkukrotnie wpadnie i w ucho i wydawać Ci się będzie naturalne, że właśnie tak powinno to być. Nie polecam piosenek, gdyż akurat w nich pojawia się sporo błędów gramatycznych.

Ranking:5 z 5

Według opinii 1 użytkowników

Autor: Claudia S.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść blogów, są one osobistą opinią autora

Szukasz korepetytora?

Wybieraj najlepszych korepetytorów w serwisie BUKI!

INNE ARTYKUŁY NAUCZYCIELA

Zarejestruj się jako korepetytor na BUKI!

Bezpłatna rejestracja w 10 minut

Zajęcia indywidualne lub przez Skype

Płatność bezpośrednio od ucznia

Przeczytaj także sekcję «Blogi korepetytorów»:

Egzamin ósmoklasisty z matematyki – kluczowe umiejętności, które warto znać

Egzamin ósmoklasisty z matematyki sprawdza kluczowe umiejętności: kalkulacyjne, logiczne myślenie, wnioskowanie i uważność.

Autor: Artur P.

Pierwsza Zasada Dynamiki Newtona

Pierwsza Zasada Dynamiki Newtona to podstawowa zasada fizyki. Uczniowie na początku szkoły średniej na pewno będą mieli z nią styczność a dobre jej zrozumienie na pewno zapewni im dobre oceny na start

Autor: Piotr M.

Ułamki zwykłe

Ułamki to jedna z najważniejszych rzeczy w świecie matematyki dlatego tak ważne jest dokładne zrozumienie tematu co w znaczący sposób może pozytywnie wpłynąć na wynik z testu 8-klasisty

Autor: Piotr M.

5 skutecznych metod na szybkie powiększanie słownictwa cz. 2

Chcesz mówić płynnie? ️Kontynuujemy serię o powiększaniu słownictwa!

Autor: Maks O.

Jak przygotować się do egzaminu IELTS?

Pierwszym krokiem w przygotowaniach do IELTS jest dokładne zrozumienie formatu egzaminu, o którym wspomnieliśmy wyżej.

Autor: Anna K.

Jak sztuka wpływa na naukę matematyki? 🎨 + 📐 = ❤️

Przełam stereotypy!

Autor: Kacper K.

Inne wiadomości:

;