Nauczanie angielskiego - metody

Nauczanie angielskiego - metody
Wiele osób pyta mnie: Jak to robisz, że Twoje nauczanie jest tak skuteczne? Moim zdaniem, kluczem w uczeniu języka jest opanowanie, poza oczywistymi podstawami gramatycznymi, słownictwa - i używanie go jak najczęściej. Wiadomym jest, że aby w ogóle zacząć mówić, aby zacząć rozumieć język należy opanować reguły gramatyczne. Po latach spędzonych w szkole, jako uczeń i student, jestem jednak zdania, że to nie wszystko - gramatyka, to zaledwie część języka, i to ta część, której należy poświęcić odrobinę mniej czasu - celując w płynne mówienie i rozumienie. Faktem jest, że dzisiejszy system edukacji wymusza na uczniach zdawanie testów i rozumienie gramatyki. System ten jest w mojej opinii "kulawy" - nie raz i nie dwa zaobserwowałem na korepetycjach, że dzieci i młodzież mają barierę w mówieniu - potrafią czytać, rozumieją teksty ale nie wiedzą jak ubrać zdanie w słowa. Nad tym głównie staram się pracować na zajęciach - moim głównym celem w nauczaniu jest wykształcenie osób, które rozumieją angielski i potrafią się porozumiewać płynnie w tym języku. Dlatego staram się poświęcać na zajęciach połowę czasu na gramatykę, która jednak musi być opanowana, aby poprawnie formułować zdania, a drugą połowę - tę najważniejszą - na pracę nad słownictwem. Najczęściej i najchętniej praktykuję to poprzez czytanie na głos tekstów, naukę słówek, tworzenie zdań i, najważniejsze, konwersację - to tutaj dzieje się magia. Magią jest przełamywanie barier przez ucznia, moment artykułowania słów i radości, kiedy ze zdziwieniem stwierdza że: on wiedział, ale nie umiał tego nazwać. Naprawdę, praca nad tym należy do moich zadań i pracuję nad tym z przyjemnością. To wielka frajda patrzeć jak uczeń się rozwija i sam dopytuje o nowe zwroty i słowa. Jestem zdania, że praca tą metodą przynosi o wiele szybsze skutki, niż mozolne wertowanie ćwiczeń i robienie raz i kolejny tego samego zagadnienia. W końcu, jeśli kiedykolwiek przyjdzie nam wyjechać za granicę - co będziemy pamietać - z trudem wykonywane ćwiczenia szkolne, czy może własnie ten praktyczny zasób słownictwa i zestaw umiejętności potrzebnych do konwersacji za granicą? Z takim nastawieniem nauczam i pozdrawiam wszystkich moich zadowolonych z lekcji uczniów. 

Autor: Marcin A.