Wspieramy Ukrainę! Stop wojnie!

Pomoc tutaj »

To, co szkodzi, uczy!

Napisałam już maturzystom - czego się uczyć, żeby zdać egzamin dojrzałości, teraz spróbuję pomóc Wam, na ostatnią chwilę- ósmoklasiści! Rozumiem Wasze odczucia i stosunek do szkoły elementarnej, która jest obowiązkowa w naszym kraju, to raptem  tylko osiem lat, ale jakże niepotrzebnych w Waszym mniemaniu... Otóż nie ! - przed Wami dwie opcje: albo z dużym talentem do pozyskiwania wiedzy - lub i kontrolą rodzicielską, osiągacie dobre wyniki w edukacji, albo sporo wysiłku włożonego w naukę - tak zwana pracowitość, bez kontroli rodziców, bo świetnie radzicie sobie sami - jest jeszcze trzecia opcja, ale o niej nie będę pisać... pospolite leniwce!


To, co szkodzi, uczy!

Kluczowe zadanie i wątpliwości- od czego zacząć? "Powtórki "do egzaminu ósmoklasisty, proponuję zacząć od sporządzenia planu działania- a mianowicie, skupieniu się na zagadnieniach, które Was nie ominą:

1. Powtórzenie treści wszystkich lektur, które omówiliście w klasie siódmej i ósmej, zwracając szczególną uwagę na:

  • zapamiętanie tytułu i autora utworu;
  • wyjaśnienie tytułu - pamiętajcie, iż on zdradza treść utworu;
  • określenie świata przedstawionego w epice (czas, miejsce, akcja, bohaterowie, zdarzenia), liryce (podmiot liryczny, sytuacja liryczna, obraz poetycki), dramacie (monologi, dialogi, podział na sceny i akty, didaskalia);
  • określenie problematyki utworu;
  • odnalezienie motywów literackich (np. przyjaźni, wędrówki, miłości, podróży itp., itd.);
  • odnalezienie środków stylistycznych. Analiza i interpretacja ikonografii (obrazów: pierwszy plan, drugi plan, treść, kolorystyka - funkcje). Zapiszcie Wasze wrażenia po obejrzeniu dzieła, pamiętajcie, że autor "coś przedstawia" i temu też należy poświęcić chwilę! Przedstawiłam w punkcie pierwszym obszar, z którym będziecie musieli się zmierzyć.

2. Kształcenie językowe - tutaj zalecam INFORMATOR -  co Was spotka?:

  • fleksja;
  • składnia;
  • słowotwórstwo;
  • zróżnicowanie słownictwa;
  • komunikacja i poprawność językowa.

W tej kwestii doradzam korzystanie z materiałów powtórkowych (które również znajdziecie w necie) i rozwiązywanie przypisanych do nich zadań. Pamiętajcie, że trening czyni mistrza! Aby gruntownie przygotować się do tej części egzaminu, należy znać zasady!

3. Tworzenie wypowiedzi, hm... według mnie najtrudniejsza część egzaminu, której należałoby poświęcić gro dostępnego czasu. W tym roku szkolnym 2021/2022, twórcy testu zaproponują Wam TYLKO dwie formy wypowiedzi, ale jakże wymagające!:

  • opowiadanie twórcze - moi uczniowie cieszą się i uważają, że co by nie napisali, będzie świetnie - otóż nie ! Opowiadanie twórcze zawiera 10 elementów - w Waszych pracach musi odnaleźć się minimum 7. Załączam link, w formie super obrazków, logicznego przedstawienia, zapamiętacie wszyscy 10 twórczych elementów w opowiadaniu.jpg.pdf
  • rozprawka - teza, argumenty, zakończenie. 

Pamiętajcie- o akapitach, treści, skreśleniach (jedną kreską), wypisaniu sobie w brudnopisie tytułów lektur, które będą Wam przydatne, ułożeniu w kolejności argumentów popartych przykładami oraz o mądrym zakończeniu, potwierdzeniu tezy. Powodzenia!

Autor: Anetta D.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść blogów, są one osobistą opinią autora