Wypowiedź pisemna - podsumowanie

2021-08-23

Halina W.

Urlopy udane były? Baterie naładowane ? To czas, aby zaplanować i podjąć rozwijanie znajomości angielskiego — a konkretnie  co i jak pisać. Jest to praktycznie ostatni wpis na ten temat, więc przydałoby się podsumowanie i parę praktycznych wskazówek.

  • Jesteś przytłoczona/ny natłokiem informacji?
  • Co jakiś czas odpala w głowie pytanie - a może za rzadko piszę?
  • Wciąż szukasz zwrotów/ słów na powtarzające się tematy?
  • nie czuję, że robię postępy :( 

To znaczy, że masz bałagan w materiałach i organizacji, w efekcie poświęcasz 50% więcej czasu na zrobienie jednej rzeczy. Jest to wkurzające i...co gorsza zniechęca. Bo chcemy mieć sukcesy i postęp - mierzalne .

To do dzieła!

1. zaplanuj stały czas na angielski - wystarczy 30 min - sporo rzeczy można zrobić, a czas  nie przeraża. 20 min tez będzie OK :) 

2. uporządkuj notatki i materiały, które masz- ułóż je tematycznie - np. mail do koleżanki, mail w pracy, opis, rezerwacja np. hotelu, recenzja, esej. Jak nie masz - załóż foldery, teczki (są osoby, które wola tradycyjne, papierowe zbiory)

Gabinet, Akta, Folder Plików, Piłowanie

 

3. załóż w Quizlecie konto oraz pilnuj, aby zwroty z danego tematu trafiały do swoich kategorii - j.w. Pamiętaj, aby do słowa zwrotu dopisać zdanie z jego użyciem! Bo to kontekst.

4. Wypróbuj aplikację Anky do nauki słownictwa - pozwala ona skutecznie na bieżąco śledzić postępy. Może będzie dla Ciebie lepsza?

Aha, i pamiętaj, aby mieć aplikacje mobilne - Quizlet czy Anky - w wolnych chwilach możesz 5-10 min powtarzać zwroty.

5. Miej przygotowane, spisane, pogrupowane ZWROTY, KTÓRE STALE SIĘ POWTARZAJĄ: powitanie oficjalne i do kumpeli/kumpla, pytanie co słychać (we wstępie - pamiętasz?)  lub nawiązanie do poprzedniej korespondencji, prośba o spotkanie, rozmowę, informację (też do kumpla i oficjalna), przeprosimy za zwłokę w odpowiedzi, pożegnanie, prośba o kontakt.  Efekt? - 1/3 wypowiedzi jest już gotowa dzięki temu, nie szukasz, nie wertujesz, otwierasz odpowiedni file czy teczkę i - jest. Nie ma sensu uczenia się miliona zwrotów na te sytuacje, wystarczy po kilka  - masz być zrozumiany i nie powtarzać w kolejnym zdaniu tego samego zwrotu. 

Czasami widzę listę  30 zwrotów na np. przeprosiny - po co?  najważniejszy jest temat/tematy wypowiedzi, tu należy wzbogacać słownictwo.

6. warto wrzucić do każdego tematu/rodzaju wypowiedzi jednej wzorcowej. Niektóre można znaleźć w Internecie/podręcznikach (pamiętaj, aby to były rzetelne źródła) i oczywiście te opracowane z lektorem.

7. rozwijaj słownictwo codzienne/potoczne - będziesz przed wszystkim jego potrzebowała.

A więc phrasal verbs: Można to robić tak  

I called him but he didin't  pick up (answer)

I'm not going to come at that (try that) again. It's too risky.

 W tej metodzie masz phrasal verb i bardziej oficjalne słowo o tym samym znaczeniu.

 

  Można tak - tematycznie: Tu - charakter, osobowość

Phrasal Verbs    Expressions         Idioms

take after         have it together      down to earth

fit in               take things to heart     late bloomer

turn off           tell it like it is            good head on your shoulders

hit off        go with the flow     all over the place

Ja polecam tę  drugą metodę , dlaczego? same zalety:

  Uczysz się słownictwa w kontekście i na temat, ALE zapamiętując, użyjesz w innych tematach. Np. -turn off - wyłączyć (urządzenie)

Masz tu zwroty i idiomy. Nie, nie trzeba znać idiomu do każdej sytuacji, ale na powtarzające się, szczególne - tak. Bo idiomem wyrazisz to co trudno jest czasami konwencjonalnie.

 

No i teraz - a skąd brać to słownictwo?

  1. zajęcia z lektorem - to raz.
  2. Słuchanie piosenek z tekstem - to dwa.
  3. czytanie wiadomości - to trzy. Np. strona BBC 

www.bbc.com/news/av/10462520


www. breakingnewsenglish.com/     

 

 

  • listeningi na stronie British Council.
  • TEDTalks - wybierać warto nagrania z tekstem - to świetne źródło dobrego, potocznego słownictwa.

 

8. Są książeczki z nagraniami- tzw. readers. Oferują je wydawnictwa Pearson, Macmillan, Oxford, są na różnych poziomach, z  mp3, można czytać, słuchać i potem np. napisać parę zdań. 

 

9. Pisz pamiętnik - 5-10 zdań o  minionym dniu wspaniale rozwija umiejętności

Płeć Żeńska, Dziennik, Pisać, Piękny

 

     POWODZENIA  i zapraszam do kontaktu !

                                 

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go

5

Według opinii 1 użytkowników

Halina W.

Autor i korepetytor w BUKI: Halina W.

Lektorka języka angielskiego. General English, konwersacje, egzaminy. Pełne kwalifikacje, stałe ich podnoszenie. Zajęcia dla uczniów dyslektycznych. Kursy z komunikacji (speaking) oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych.

Inne blogi autora

Szukasz korepetytora?

Zgłoszenia do współpracy z korepetytorem wysyłane są do BUKI co 4 minuty. Już ponad 650 000 uczniów znalazło nauczyciela. Chcesz do nich dołączyć?

Dopasuj korepetytora

BUKI

Platforma łącząca nauczycieli i uczniów

Utwórz profil nauczyciela