Zasady pracy pedagogiczno-terapeutycznej: rewalidacja – organizacja zajęć

Zasady pracy pedagogiczno-terapeutycznej: rewalidacja – organizacja zajęć

 

            K. Boczar podkreślając doniesienia badawcze na temat niejednorodności patologii stanu chorobowego, jakim jest upośledzenie umysłowe przy uwzględnieniu jego dynamizmu i złożonej struktury wskazuje, że powinno się przyjąć za pewnik, iż „systematyczne pobudzanie do rozwoju istniejących mechanizmów, konsekwentny system wymagań prowadzi do rozwijania możliwości jednostki upośledzonej.[1]Stąd też niepodważalna zdaje się być  celowość szeroko zakrojonych działań terapeutycznych w stosunku do uczniów z upośledzeniem umysłowym.


            W planowaniu tego typu oddziaływań warto kierować się wytycznymi, jakie zawarto w propozycjach programowych Ministerstwa Edukacji Narodowej ( lipiec 1991 r.). Kładą one nacisk na taki sposób przekazywania informacji i umiejętności, który pozwoli uczniom:

a) odnajdywać harmonię i równowagę wewnętrzną ( umiejętność życia w zgodzie z sobą samym),

b) współistnieć z przyrodniczym środowiskiem naszej planety,

c) efektywnie współdziałać w ramach różnego rodzaju grup i wspólnot w skali mikro- i

makro – społecznej ( w rodzinie, miejscu pracy, społeczeństwie),

d) korzystać z zasobów informacyjnych naszej cywilizacji.[2]

Wpisują się one w zakres oddziaływań sformułowanych jako cele pedagogiki specjalnej, czyli nauki szczegółowej pedagogiki ogólnej, której przedmiotem jest opieka, terapia, kształcenie oraz wychowanie osób z odchyleniami od normy. Kładzie ona nacisk na:

I.                maksymalny i wszechstronny rozwój jednostek na miarę ich możliwości i we wszystkich obszarach,

II.              osiągnięcie przez jednostkę jak najpełniejszego przystosowania społecznego,

III.             możliwie najpełniejsze usamodzielnienie jednostki ( w zakresie komunikacji motorycznej, w zakresie psychicznym oraz egzystencjalnym),

IV.              ukształtowanie poczucia samokontroli i samoakceptacji.

            Terapię pedagogiczną[3]definiuje się jako oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych, zatem dydaktycznych i wychowawczych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji. System opieki i pomocy dzieciom z odchyleniami i zaburzeniami obejmuje profilaktykę, diagnozę i terapię. Działania terapeutyczne podejmujemy wtedy, gdy obserwujemy destrukcyjny wpływ zaburzeń rozwoju na czynności poznawcze i przystosowanie społeczne dziecka. Nadrzędnym celem terapii jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z  zaburzeniami rozwojowymi, na miarę ich możliwości. Jako cele operacyjne wyróżnia się:

- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,

- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,

- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.

Zbiór celów operacyjnych skała się na program terapii.  Działania te powinny być realizowane w zindywidualizowanym procesie wychowania. 

            Specyficzne dla zajęć terapeutycznych jest łączenie szerokiej wiedzy w zakresie problematyki, metodyki i diagnozy terapii pedagogicznej, znajomości dziecka i jego środowiska, opinii innych specjalistów z odpowiednio przygotowanym warsztatem pracy, na który składają się umiejętności planowania, diagnozowania, motywowania i obserwacji łączone z trafnym doborem środków i metod pracy terapeutycznej. Nauczyciel terapeuta jest podmiotem terapii, winien on być wyposażony w odpowiednią wiedzę i umiejętności oraz predyspozycje psychiczne. Wśród pożądanych cech wymienia się cierpliwość, empatię, otwartość, konsekwencję, a także umiejętności organizacyjne, punktualność, obowiązkowość, systematyczność, wzbogacone o kreatywność i entuzjazm. Przedmiotem oddziaływań terapeutycznych jest dziecko, jego zaburzenia rozwojowe i trudności szkolne określone przez specjalistyczną diagnozę. W pracy terapeutycznej jednak dziecko powinno stawać się podmiotem działań, ponieważ jego aktywność jest niezbędna i warunkuje efektywność podejmowanych czynności.

 



[1] K. Boczar: Młodzież… s.22.

[2] Za: A. Hulek: Podstawy, stan obecny i przyszłość edukacji osób niepełnosprawnych…, s. 23.

[3] Za: A. Balejko, M. Zińczuk: Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, Białystok 2006.

 

Ranking:5 z 5

Według opinii 1 użytkowników

Autor: tutor 36154 .

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść blogów, są one osobistą opinią autora

Szukasz korepetytora?

Wybieraj najlepszych korepetytorów w serwisie BUKI!

INNE ARTYKUŁY NAUCZYCIELA

Zarejestruj się jako korepetytor na BUKI!

Bezpłatna rejestracja w 10 minut

Zajęcia indywidualne lub przez Skype

Płatność bezpośrednio od ucznia

Przeczytaj także sekcję «Blogi korepetytorów»:

Egzamin ósmoklasisty z matematyki – kluczowe umiejętności, które warto znać

Egzamin ósmoklasisty z matematyki sprawdza kluczowe umiejętności: kalkulacyjne, logiczne myślenie, wnioskowanie i uważność.

Autor: Artur P.

Pierwsza Zasada Dynamiki Newtona

Pierwsza Zasada Dynamiki Newtona to podstawowa zasada fizyki. Uczniowie na początku szkoły średniej na pewno będą mieli z nią styczność a dobre jej zrozumienie na pewno zapewni im dobre oceny na start

Autor: Piotr M.

Ułamki zwykłe

Ułamki to jedna z najważniejszych rzeczy w świecie matematyki dlatego tak ważne jest dokładne zrozumienie tematu co w znaczący sposób może pozytywnie wpłynąć na wynik z testu 8-klasisty

Autor: Piotr M.

5 skutecznych metod na szybkie powiększanie słownictwa cz. 2

Chcesz mówić płynnie? ️Kontynuujemy serię o powiększaniu słownictwa!

Autor: Maks O.

Jak przygotować się do egzaminu IELTS?

Pierwszym krokiem w przygotowaniach do IELTS jest dokładne zrozumienie formatu egzaminu, o którym wspomnieliśmy wyżej.

Autor: Anna K.

Jak sztuka wpływa na naukę matematyki? 🎨 + 📐 = ❤️

Przełam stereotypy!

Autor: Kacper K.

Inne wiadomości:

;