Często dzieciakomu trudno jest sobie wyobrazić co sie dzieje gdy odejmujemy większą liczbę od mniejszej Ale przecież to nie może być takie trudne. Zainspirował mnie jeden z moich uczniów, przygotowywujący się do poprawki.
Załączam plik ze schematem, na którym widać sytuacje, które mogą wystąpić.
1. +...... +...... ,a>0
a + b
Dodajemy coś do dodatniej
a > b wynik DODATNI
b>a wynik DODATNI
Najbardziej prosty przykład. Mamy 3 jabłka, dostajemy jeszcze 2, ostatecznie mamy 5. Wynik zawsze dodatni i większy od początkowego.
2. +...... - .......
a - b , a>0
Odejmujemy od liczby dodatniej.
b < a wynik DODATNI
b > a wynik UJEMNY
Dla b<a : Mamy 3 jabłka, zjedliśmy 2, zostało jedno, zjedliśmy miej niż mieliśmy, czyli wziąż nam coś zostaje i jesteśmy na plusie.
Dla b>a : Mamy 3 jabłka, chcieliśmy zjeść 5, więc dwa musieliśmy zabrać od siostry, jesteśmy jej winni 2 jabłka, więc jesteśmy na minusie.
3. -.... + ......
a + b , a<0
Dodajemy do liczby ujemnej (a)
b>a wynik DODATNI
b<a wynik UJEMNY
Dla b>a: Mieliśmy dług 2 jabłka, oddaliśmy siostrze 3 jabłka, spłaciliśmy dług, i jesteśmy na plusie
Dla b<a Mieliśmy dług 2 jabłka, jednak oddaliśmy siostrze tylko 1, mniej niż byliśmy winni, wciąż mamy dług, i dalej jesteśmy na minusie.
4. -....-.....
a - b , a<o
Odejmujemy od liczby ujemnej.
Chyba najcięższy do zrozumienia przypadek.
b>a, wynik UJEMNY
b<a wynik UJEMNY
Zawsze wynik ujemny, ponieważ mamy dług i dodajemy do niego kolejny dług czyli liczbę ujemną. Najmłodszym najłatwiej jest dodać dwie liczby i postawić przed nimi znak minus.
Mieliśmy dług 2 jabłka, zjadliśmy od siostry kolejne trzy. Jesteśmy jej wynni już 5.
W załączonym pliku, proste przykłady dotyczące każdej sytuacji.
Zapraszam do kontaktu.