Egzaminy ósmoklasisty zbliżają się ogromnymi krokami. Na pewno jest tu kilka osób, które dopiero teraz zaczynają naukę lub powtórki z angielskiego. Czy są jakieś „pewniaki" na egzamin, które na 100% trzeba powtórzyć albo nauczyć się? Oczywiście! I właśnie w tym blogu dowiecie się, na co jeszcze warto zawiesić oko.
1. FUNKCJE JĘZYKOWE
To egzaminacyjny must have. Dlaczego? Znajdują się one już przy pierwszych zadaniach i ciągną się aż do ostatniej części egzaminu, poświęconej pisaniu wypracowania w języku angielskim. W zadaniach słuchanych na pewno znajdą się funkcje językowe, które będzie trzeba znać, aby dobrze odpowiedzieć na pytania. W czytankach jest ich sporo, warto więc znać ich znaczenie, by rozumieć teksty, a w mailu lub innej pracy pisemnej warto jest ich używać w celu zdobycia większej ilości punktów z bogactwa językowego (więcej informacji na temat prac pisemnych znajduje się w poprzednim blogu).
Podaję link z funkcjami językowymi i testem sprawdzającym wiedzę z funkcji https://www.memorizer.pl/test/5220/funkcje-jezykowe/ .
2. CONDITIONALE
Zdania warunkowe – znajdziecie je w każdym egzaminie, w zadaniach polegających na uzupełnieniu pustych luk wyrazami używając dodatkowo wyrazu podanego w nawiasie. Typowy przykład okresów warunkowych z egzaminu to: „If I were you I...”. Powinniście nauczyć się ich tak, aby widząc choćby słówko „if", pomyśleć „aha! To conditional”. Jest ich 4, każdy z nich dokładnie opisany na stronach internetowych wraz z ćwiczeniami. Link do teorii z conditionali: https://www.gettinenglish.com/conditionals-okresy-warunkowe/
3. WYPOWIEDZI PISEMNE
Za jedno zadanie na egzaminie można dostać max 5 punktów i jest to zadanie ze słuchania. Z reszty zadań dostajemy zazwyczaj max 3 do 4 punktów. Co jednak jest punktowane najbardziej? Wypowiedź pisemna! Jest to najczęściej mail, który uczeń ma w obowiązku napisać jako ostatnie zadanie na egzaminie. Można z niego zdobyć aż 10 punktów! Wiadomo, nie każdy je dostaje, a to przez błędy, które są często popełniane w trakcie pisania pracy. Warto przećwiczyć pisanie i nauczyć się wielu słówek (głównie przymiotników, które przydają się do opisu rzeczy, osób, miejsc i wydarzeń).
4. MOWA ZALEŻNA I STRONA BIERNA
To dwie, sprawiające największą trudność uczniom, rzeczy. Jest tak, ponieważ do nauki strony biernej i mowy zależnej potrzebna jest znakomita znajomość czasów, tego jak są zbudowane i jak się nazywają, gdyż w tego typu zadaniach zdanie w jednym czasie trzeba zamienić na to samo zdanie napisane w innym, odpowiadającym mu czasie.
Mowy zależnej używamy, aby relacjonować wypowiedzi innych osób, nie cytując ich, na przykład: „poszłam do kina"-Ania -> Ania mówi, że poszła do kina.
Strona bierna używana jest do bardziej oficjalnych wypowiedzi, na przykład, zamiast powiedzieć, że Anna napisała książkę, powiemy „książka została napisana przez Annę".
Oto linki do nauki strony biernej I mowy zależnej https://www.ang.pl/gramatyka/mowa-zalezna/nastepstwo-czasow
https://www.ang.pl/gramatyka/strona-bierna/czasy-simple
Powtarzając lub ucząc się rzeczy podanych powyżej, uważam, że bez problemu polepszycie swoje wyniki z egzaminu z języka angielskiego o 30%.