Trygonometria - 5 sprytnych metod i absurdalnych skojarzeń

Ranking:
Więcej»Wszyscy blogi użytkownika

 

Absurdalne skojarzenia.

Nasz mózg działa w taki sposób, że łączy elementy na zasadzie skojarzeń. Być może absurdalne, ale proste i obrazowe, lepiej zapadają nam w pamięć.

Poniżej przedstawiam Ci nietypowy, ale niezwykle skuteczny sposób na zapamiętanie wzorów funkcji trygonometrycznych. Moi uczniowie poznali już tę metodę, a nauczyciele, oddając poprawione sprawdziany, dziwią się na widok wszechobecnych słoneczek, księżyców i dział armatnich.

Okey. Ale jak połączyć nazwy funkcji trygonometrycznych ze słońcem, księżycem i armatą?
Nic prostszego:

sin - sun - z ang. Słońce
cos - c - litera 'c' przypomina kształtem księżyc ("rogalik" widoczny z Ziemi)
tg - tan - armata - ostatnie 2 litery słowa "armata" są jednocześnie pierwszymi dwiema w słowie "tangens".

Oczywiście możesz uczyć się też konwencjonalnymi metodami, np. zapamiętywać bezpośrednio z definicji:

"Sinusem kąta ostrego w trójkącie prostokątnym nazywamy stosunek długości przyprostokątnej leżącej naprzeciw tego kąta do długości przeciwprostokątnej w tym trójkącie", ale... no właśnie.

Chyba sam dostrzegasz różnicę.

 

Inne przykłady niecodziennych metod, z którymi prawdopodobnie nie spotkałeś się w szkole:

1) cosinus "zjada" minus (jako jedyna funkcja trygonometryczna! Pozostałe go "wypluwają" :) - bardzo wymowny sposób na zapamiętanie parzystości i nieparzystości funkcji trygonometrycznych:

cos(-x) = cos(x)    (cosinus zjada minus)

sin(-x) = -sin(x)     (sinus go wypluwa)

tg(-x) = - tg(x)       (tangens też go wypluwa)

ctg(-x) = - ctg(x)    (cotangens też go wypluwa) 

 

2) Metoda bystrego, ale płaczącego żółwia, czyli jak zapamiętać znaki funkcji trygonometrycznych.

Pewnie znany jest dla wielu wierszyk, który pozwala na zapamiętanie, w której ćwiartce, która funkcja trygonometryczna jest jakiego znaku. Na wszelki wypadek przytoczę: "w pierwszej wszystkie są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens, a w czwartej cosinus". 

Zauważyłem jednak, że wielu uczniów preferuje taką wersję: 

ALL SMART TURTLES CRY

I ponownie, sentencja jest dosyć absurdalna, biorąc pod uwagę jej logiczne znaczenie "wszystkie bystre żółwie płaczą". No bo dlaczego te żółwie miałyby niby płakać?! I czy żółwie mogą w ogóle płakać? Natomiast ważna jest tu warstwa emocjonalna - dzieci uczą się szybciej, bo ich wyobraźnia od razu podsuwa im w głowie płaczące żółwie. 

Wyjaśnienie metody:

Wierszyk mówi dokładnie o tym, w której ćwiartce, która funkcja przyjmuje wartości dodatnie:

- kolejne słowa oznaczają kolejne ćwiartki układu współrzędnych:

I. ALL - wszystkie -  "w I wszystkie są dodatnie"

II. SMART - pierwsza litera S (sinus) - "w drugiej tylko sinus"

III. TURTLES - pierwsza litera T (tangens) - "w trzeciej tangens i cotangens"

IV. COSINUS - pierwsza litera C (cosinus) - "a w czwartej cosinus"

 

3) Wzory redukcyjne - ta metoda jest już znacznie częściej stosowana, lecz wciąż spotykam uczniów, którym nauczyciele w szkołach "każą" (a właściwie karzą, bo to wygląda na surową karę) uczyć się 16 wzorów, na które jest 1 prosta metoda.

Wyjaśnię na prostym przykładzie. 

Chcemy obliczyć sin(240°)

KROK.1. Zapisujemy kąt 240° jako sumę lub różnicę kątów, z których jeden z kątów jest równy 90°,180°,270° lub 360° a drugi jest kątem ostrym. Np. 240° = 180°+60°  albo  240° = 270°-30°.

KROK.2. Sprawdzamy czy dana funkcja jest dodatnia czy ujemna w danej ćwiartce (korzystając np. z "metody płaczących żółwii"): 240° to kąt z ćwiartki III, a sinus w III ćwiartce jest ujemny. Piszemy więc minus.

KROK.3. Jeśli w kroku 1 jako pierwszy składnik wybraliśmy 90° lub 270° wtedy funkcja przechodzi w kofunkcję (dla sinusa jest to cosinus, dla cotangensa tangens itd.), dla kątów 180°, 360° funkcja nie zmienia się. 

KROK.4. Opuszczamy składnik 90°,180°,270° lub 360° wybrany w kroku I wraz ze znakiem stojącym przy kącie ostrym

Podsumowując:

I. sposób: sin(240°)= sin(180°+60°) = -sin(60°) 

II. sposóbsin(240°)= sin(270°-30°) = -cos(30°) 

 

4) Wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 0°, 30°, 45°, 60°, 90°

 - zamiast uczyć się na pamięć spójrz na poniższą infografikę

 

 

 

 

 

 

 

Ranking:4.8 z 5

Według opinii 20 użytkowników

Autor: Arkadiusz K.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść blogów, są one osobistą opinią autora

Szukasz korepetytora?

Wybieraj najlepszych korepetytorów w serwisie BUKI!

INNE ARTYKUŁY NAUCZYCIELA

Zarejestruj się jako korepetytor na BUKI!

Bezpłatna rejestracja w 10 minut

Zajęcia indywidualne lub przez Skype

Płatność bezpośrednio od ucznia

Przeczytaj także sekcję «Blogi korepetytorów»:

5 skutecznych metod na szybkie powiększanie słownictwa cz. 2

Chcesz mówić płynnie? ️Kontynuujemy serię o powiększaniu słownictwa!

Autor: Maks O.

Jak przygotować się do egzaminu IELTS?

Pierwszym krokiem w przygotowaniach do IELTS jest dokładne zrozumienie formatu egzaminu, o którym wspomnieliśmy wyżej.

Autor: Anna K.

Jak sztuka wpływa na naukę matematyki? 🎨 + 📐 = ❤️

Przełam stereotypy!

Autor: Kacper K.

Jak obliczyć drogę na Marsa? 🚀🪐

Matematyka z perspektywy podróży kosmicznych

Autor: Kacper K.

Filmy i książki po angielsku dla początkujących – klucz do sukcesu w nauce języka

Nauka języka angielskiego jest dzisiaj bardziej dostępna niż kiedykolwiek wcześniej, dzięki technologii i szerokiemu dostępowi do treści w tym języku.

Autor: Anna K.

Twoje życzenie jest dla mnie rozkazem. Czyli o "I wish", "If only" słów kilka.

Wyrażanie życzeń w języku angielskim może wydawać się nieco złożone. W tym artykule przekonasz się, że wystarczy spojrzeć na to oczami starszej osoby i zrozumiesz wszystko.

Autor: Klaudia P.

Inne wiadomości:

;