6 PROSTYCH ZABAW Z DZIECKIEM W PARKU, W OGRODZIE, W LESIE
Wspaniale, że odpowiednio się ubraliście i pomimo jesiennej pogody, zdecydowaliście wybrać się na spacer. Wiele ćwiczeń, zamiast w gabinecie terapeutycznym, można spontanicznie i na wesoło wykonać na świeżym powietrzu. Wszyscy będą się świetnie bawić i nawet nie zauważycie, ile zadań z planu terapii pedagogicznej przy okazji wykonaliście. Miłej zabawy!
Zabawa 1
Spacerując razem z dzieckiem uważnie rozglądajcie się i rozmawiajcie o tym, co się zmieniło w parku/ogrodzie/lesie od Waszej poprzedniej wizyty. Ciekawe komu uda się wskazać więcej szczegółów (np. spadły liście, nie słychać ptaków, sklep z lodami jest zamknięty, mamy inne ubrania, jest chłodniej)?
Zabawa 2
Ułóż na ławce pięć przedmiotów (np. patyki, liście, kasztan, kamyk). Poproś dziecko, aby przyjrzało się i zapamiętało, co leży na ławce. Następnie poproś, aby się odwróciło. W tym czasie zabierz jeden przedmiot. Dziecko ma odgadnąć, co schowałeś. Możesz też zmienić kolejność, dołożyć coś innego, a dziecko niech zgadnie, co się zmieniło. Wymieniajcie się rolami.
Ilość przedmiotów dostosowuj do umiejętności dziecka. Powodzenia.
Zabawa 3
Wykorzystajcie naturalne przeszkody do ich pokonywania i ćwiczenia równowagi. Przejdźcie po przewróconym drzewie, przechodźcie pod gałęziami, tak, żeby ich nie dotknąć. Skaczcie, biegajcie wokół drzew, rzucajcie do celu, huśtajcie... Wykorzystajcie kreatywnie, to co jest wokół Was.
Zabawa 4
Po intensywnej zabawie nr 3, odpocznijcie. Narysuj coś palcem na plecach dziecka. Poproś, aby to, co poczuło, narysowało patykiem albo palcem na piasku. Mogą to być proste rysunki albo litery, wyrazy. Oczywiście zamieniajcie się rolami.
Zabawa 5
Poproś dziecko, aby zgadło, co lub kogo widzisz, co lub kto znajduje się koło Was, a jego nazwa zaczyna się od podanej przez Ciebie głoski. A potem odwrotnie, niech dziecko zada Ci zagadkę.
Np. Widzę coś, czego nazwa zaczyna się od (d) – odpowiedź to np. dom, albo widzę kogoś, kogo nazwa zaczyna się od (t) – odpowiedź to np. tata.
Jeżeli dziecko nie wysłuchuje jeszcze głosek w nagłosie, to zaproponuj mu inną zabawę. Oddal się na kilka metrów. Niech dziecko trafi do Ciebie z zamkniętymi oczami słuchając dźwięków, np. gwizdania, klaskania, szurania liśćmi.
Zabawa 6
Zakryj oczy dziecka szalikiem. Poproś go, aby uważnie słuchało i podążało za Twoimi wskazówkami, żeby dojść do celu, np. zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki w prawo, dziesięć do tylu, pięc w lewo…
Uff, sześć prostych zabaw, a ile sprawności i umiejętności było rozwijanych. Ćwiczyliście mówienie, funkcje wzrokowe, słuchowe, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w schemacie ciała, sprawność motoryczną, grafomotorykę, liczyliście… A chyba najważniejsze, że byliście razem i świetnie spędziliście czas.
Po powrocie do domu poproś dziecko, aby opowiedziało, co robiło z Tobą innemu członkami rodziny.
Teraz z pewnością będzie czas na podwieczorek. A to może będzie temat kolejnego wpisu na blogu – nie uwierzycie, ile umiejętności można rozwijać podczas wspólnego przygotowywania małego co nieco.