Egzamin 8-klasisty z języka angielskiego składa się z kilku części: słuchanie, czytanie, pisanie, znajomość funkcji/ środków językowych.
Z części pisemnej można dostać 10 punktów, a więc sporo. Warto przyłożyć się do tej ostatniej części egzaminu, gdyż może wam ona pomóc w zdobyciu wspaniałego wyniku.
Na ocenę pracy pisemnej składa się kilka czynników. Aby dostać maksymalną ilość punktów, należy posługiwać się bogatym słownictwem, używać kilku czasów oczywiście odpowiednich do sensu danego zdania, nie używać powtórzeń, zachować całkowitą spójność tekstu, stosować akapity i zastosować się do wszelkich poleceń podanych w zadaniu.
Od czego zacząć? Na co najpierw zwrócić uwagę?
Zazwyczaj praca pisemna polega na napisaniu maila do kolegi lub koleżanki. Co zrobić, aby przygotować sobie odpowiedni "szkielet" pracy? Na początek, przeczytaj uważnie temat i podpunkty. Po co? Pierwsze punkty dostajemy za pisanie na temat, który został podany w poleceniu. Kolejne punkty są za uwzględnienie każdego z trzech podpunktów, które również są w poleceniu. Pamiętaj, aby każdy punkt był w osobnym akapicie. To bardzo ważne, ponieważ punkty są przyznawane także za wygląd pracy, czyli między innymi obecność akapitów. Zawsze punkty, podane w poleceniu, które mają znaleźć się w Twojej pracy różnią się od siebie tak zwanymi podtematami, czyli na przykład, piszesz maila na temat wyjazdu do Anglii. Masz uwzględnić w mailu to, dlaczego wyjeżdżasz, co będziesz tam robił/a oraz zaprosić kolegę/koleżankę na wakacje do nowego domu. Każdy z tych 3 warunków jest na nieco inny temat I każdy z nich musi znaleźć się w osobnych akapitach.
Co dalej?
Zwracaj uwagę na bogactwo językowe. Chodzi o to, aby używać różnych słów, nie robić powtórzeń i pokazać, że znasz synonimy słów, których używasz. Nie idź na łatwiznę, nie pisz samych podstawowych słów, staraj się znaleźć trudniejszy synonim, np. zamiast pisać clever (mądry) lub intelligent, napisz smart- słowo to oznacza to samo, ale jest mniej popularne i zdobędziesz dzięki temu lepszą ocenę.
Używaj odpowiednich czasów i postaraj się użyć trzech, np. Present Simple, Present Continuous i Past Simple. To bardzo ważne, aby pokazać, że znasz różne czasy, wiesz, jak wygląda ich budowa oraz w jakich sytuacjach się ich używa. Egzaminator sprawdzający Twoją pracę z pewnością doceni starania, jakie włożyłeś/aś w napisanie maila.
Naucz się nietypowych zwrotów na przywitanie i pożegnanie. Hi czy goodbye to trochę za mało, żeby pokazać swoje umiejętności językowe. Początek takiej pracy może brzmieć " Hello Anna! How are you? I'm sorry I didn't write to you for a long time. I was really busy!", a zakończenie "I'm waiting for your respond. I hope we will meet soon. Take care!"
Nigdy nie podpisuj się imieniem! W poleceniu wyraźnie jest napisane, aby podpisać się XYZ.
Ostatnia sprawa - ilość słów. W poleceniu jest napisane, że Twoja praca powinna wynosić od 50-120 słów. Pamiętaj, aby nie pisać minimalnej ilości słów, rozpisz się. Jeżeli Twoja praca będzie wynosić więcej niż 120 słów, ale maksymalnie 130, nic się nie stanie :)