Matura z historii na poziomie rozszerzonym wymaga opanowania obszernego zakresu wiedzy. Niestety nie zawsze przygotowania do egzaminu dojrzałości są realizowane z odpowiednim wyprzedzeniem. W tym blogu chciałbym Tobie wskazać jakie obszary historii, moim zdaniem należy przerobić jako jedne z pierwszych oraz którym poświęcić najwięcej czasu. Nawet gdy matura jest tuż za rogiem.
Zanim przejdę do części merytorycznej bloga, muszę poczynić kilka uwag na temat mojej pracy. Swoją wiedzę opieram na osobiście przeprowadzonym badaniu, badającym jak często pojawiały się zadania w arkuszach maturalnych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (z lat 2015–2023) z danych obszarów historii. Moje prowizoryczne badanie ma swoje wady. Otóż nie brałem pod uwagi trudności ani wartości (liczby punktów możliwych do uzyskania), a jedynie liczbę zadań.
Brałem pod uwagę wszystkie zadania, oprócz zadań otwartych rozszerzonej wypowiedzi, potocznie nazywanymi wypracowaniami. Same zadania bardzo często były umieszczone na pograniczu obszarów wiedzy. Przykładowo typ zadania maturalnego polegającego na porównaniu budynków architektonicznych pochodzących z różnych epok, można przyporządkować do 2 obszarów historii jednocześnie. W takich przypadkach takie zadanie dołączałem do jednego obszaru wiedzy, nie duplikując go w innym.
Zadania z arkuszy przyporządkowałem do sklasyfikowanych przeze mnie obszarów historii, podzielonych na podstawie działów z podręcznika do historii rozszerzonej, które kolejno niejednokrotnie podzieliłem na część historii powszechnej i historii Polski.
Statystykę jaka powstała z badania, przedstawia się w następujący sposób:
ANALIZA I WNIOSKI
Z tabeli wynika, że najwięcej zadań na maturze CKE z historii pojawia się z następujących obszarów wiedzy:
- Prehistorii i starożytności – 33 zadania (ponad 11%), z czego:
- Pierwszych cywilizacji – 11 zadań (33%),
- Starożytnej Grecji – 10 zadań (30%),
- Starożytnego Rzymu – 12 zadań (36%),
- Polski i świata po II wojnie światowej – 30 zadań (10%), z czego:
- Świata po II wojnie światowej – 14 zadań (47%),
- Polski w okresie PRL – 16 zadań (53%),
- Wczesnego średniowiecza – 23 zadań (8%), z czego:
- Wczesnego średniowiecza w Europie – 13 zadań (57%),
- Polski pierwszych Piastów – 10 zadań (43%),
- Polaków w okresie powstań narodowych – 22 zadania (7%),
- II wojny światowej – 21 zadań (7%),
- Wojen i kryzysu Rzeczypospolitej w XVII w. – 20 zadań (7%),
- Świata i Rzeczypospolitej w końcu XVIII w. – 20 zadań (7%), z czego:
- Świata w końcu XVIII w. – 8 zadań (40%),
- Upadku Rzeczypospolitej – 12 zadań (60%).
Natomiast w latach 2015–2023, najmniej zadań na egzaminie dojrzałości pojawiło się z następujących obszarów wiedzy:
- Europy w XVII w. – 5 zadań (zaledwie 2%),
- Oświecenia w Europie i Polsce – 5 zadań (2%), z czego:
- Oświecenia w Europie – 3 zadania (60%),
- Oświecenia w Polsce – 2 zadania (40%),
- Europy i świata po 1815 r. – 6 zadań (2%),
- Europy i świata w dobie odrodzenia – 8 zadań (3%),
- I wojny światowej – 10 zadań (3%).
PODSUMOWANIE
Należy wziąć pod uwagę, że moja analiza ma charakter pomocniczy i niekoniecznie powinna stanowić podstawy do stawiania sobie priorytetów w nauce do matury. Ponadto nie można przewidzieć jakie obszary wiedzy historycznej twórcy arkusza CKE postanowią zweryfikować na egzaminie maturalnym. Mimo wszystko uważam, że ta statystyka może wielu osobom pomóc w przygotowaniach do tego egzaminu. W szczególności w ukierunkowaniu z jakich obszarów i jak szczegółowo powinno się przygotowywać w pierwszej kolejności.
Powodzenia na maturze!
Bibliografia:
arkusze maturalne CKE z historii z lat 2015–2023.