TEMAT 5: ZADANIA Z RUCHU JEDNOSTAJNEGO CZ.II

Witaj, 
Dzisiaj przychodzę do Ciebie z drugą częścią bloga odnośnie ruchu jednostajnego. Ostatnio była teoria, więc dzisiaj trochę praktyki.

RUCH JEDNOSTAJNY PROSTOLINIOWY:

  • ruch, którego torem jest linia prosta, a wartość prędkości ciała nie ulega zmianie.
  • jeżeli ciało porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym, to prędkość średnia tego ciała jest równa prędkości chwilowej w każdym momencie ruchu
  • prędkość- jest wielkością wektorową, a każdy wektor posiada: kierunek, zwrot, długość oraz punkt zaczepienia (punkt początkowy)
  • prędkość zachowuje stałą wartość, kierunek oraz zwrot! 


ZASTANÓWMY SIĘ:

Czy jeżdżąc na karuzeli po okręgu, np.: takiej huśtawkowej ze stałą prędkością, to czy my poruszamy się ruchem jednostajnym prostolinowym ?
Jakie jest twoje zdanie? Jaki kształt ma tor twojego ruchu? Czy kierunek i zwrot wektora prędkości zawsze są w tej sytuacji takie same ? 
Już Ci pomagam z odpowiedzą, otóż jeżeli torem naszego ruchu jest okrąg, to musisz zapamiętać, że kierunek oraz zwrot prędkości ulegają zmianie,
jeżeli się zmieniają, to wówczas nie jest to RUCH JEDNOSTAJNY PROSTOLINIOWY ! Jeżeli wartość jest stała a kierunek i zwrot się zmienia, to wówczas taki ruch nazywamy RUCHEM JEDNOSTAJNYM PO OKRĘGU.

ZADANIE 1:

Oblicz drogę jaką przebędzie ciało w ciągu 15 minut, jeśli porusza się ze stałą prędkością 60 km/h?

dane:                                                                szukane:

v=60km/h                                                          s=?

t=15 minut

Popatrz w dane i sprawdź, czy mamy odpowiednie jednostki ?

Jak widzimy, prędkość wyraża się w kilometrach na godzinę, natomiast czas wyraża się w minutach. 

Musimy w takim wypadku zamienić czas również na godziny, a więc 15 * 1/60=0,25h

TERAZ JEDNOSTKI SIĘ ZGADZAJĄ, WIĘC ZAPISUJEMY WZÓR NA OBLICZENIE DROGI: s=v*t

                                                                                                                                 s=60*0,25=15km

                                                                                                                         

ZADANIE 2:

Oblicz prędkość pojazdu, który jadąc ruchem jednostajnym w ciągu 2 godzin, przebył drogę 140 kilometrów. 

dane:                                                                                   szukane:

t=2h                                                                                    v=? prędkość wyrażana jest w km/h albo w m/s 

s=140km                                                                                   Zobacz w dane, w czym lepiej wyrazić naszą prędkość

                                                                                                  W danych czas jest wyrażony w godzinach a droga w kilometrach,

                                                                                                  więc nasz wynik ostatecznie zapiszemy w km/h 

Zapisujemy WZÓR NA OBLICZENIE PRĘDKOŚCI: v= s/t

Obliczamy: v=140/2

                 v=70 km/h

                

ZADANIE 3:

Zabawkowy dinozaur po włączeniu przebył w czasie 3 sekund drogę o wartości 90cm.

a) Oblicz wartość prędkości dinozaura w m/s.

b) Oblicz drogę, jaką przebędzie dinozaur w czasie 1 minuty, podczas gdy nadal będzie poruszać się tak, jak w czasie pierwszych 3 sekund swojego ruchu.

No dobrze, więc zaczynamy od podpunktu a)

a) dane:                                                                      szukane:

t=3s                                                                            v=? [m/s] lub [km/h] u nas lepiej końcowy wynik wyrazić w [m/s]

s=90cm

Mam nadzieję, że zauważasz, że w naszych danych jest coś do zmiany, a mianowicie centymetry musimy koniecznie zamienić na metry, czyli 90cm=0,9m

Zapisujemy standardowo WZÓR NA OBLICZENIE PRĘDKOŚCI: v= s/t

                                                                                                  v=0,9/3=0,3 [m/s]

                                                                                               gotowe!

b) dane:                                                                         szukane:

t=1min                                                                          s=? możliwość wyrażenia w metrach lub kilometrach, u nas lepiej w metrach

v=0,3 m/s - informacja obliczona w podpunkcie a 

Sprawdzamy jednostki w naszych danych i zauważamy, że koniecznie musimy zamienić minuty na sekundy, a więc 1minuta to 60s

Przypominamy sobie WZÓR NA OBLICZENIE DROGI: s=v*t

                                                                                   s=60*0,3= 18m

 

                                                                                   gotowe ;)

ZADANIE 4:

Dziecko wyrzuciło przez okno swojego ulubionego misia. Miś spadał z bardzo wysoka, bo aż z wysokości 1000 m. Opadał ruchem jednostajnym prostoliniowym. Na ziemię spadł po 3 minutach i 20 sekundach. Oblicz wartość prędkości spadającego misia w momencie zetknięcia z ziemią. 

dane:                                                                                                                                                                                szukane:

Spójrz, w zadaniu mamy podaną wysokość, a mianowicie h=1000m,                                                                                           v=? [m/s]
ale zastanówmy się, co jest wyrażane we wzorze na obliczenie ruchu jednostajnego prostoliniowego w metrach ?
DROGA "s" !
czyli naszą wysokość zapiszemy tak:

h=s=1000 m

t=3min20sek, od razu zamieniamy na sekundy, czyli t=200s

WZÓR NA OBLICZENIE PRĘDKOŚCI: v=s/t

 

                                                            v=1000/200=5 [m/s]

                                                                                            

 

                                  

 

Ranking:3.88 z 5

Według opinii 24 użytkowników

Autor: Milena M.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść blogów, są one osobistą opinią autora

Szukasz korepetytora?

Wybieraj najlepszych korepetytorów w serwisie BUKI!

INNE ARTYKUŁY NAUCZYCIELA

Zarejestruj się jako korepetytor na BUKI!

Bezpłatna rejestracja w 10 minut

Zajęcia indywidualne lub przez Skype

Płatność bezpośrednio od ucznia

Przeczytaj także sekcję «Blogi korepetytorów»:

Egzamin ósmoklasisty z matematyki – kluczowe umiejętności, które warto znać

Egzamin ósmoklasisty z matematyki sprawdza kluczowe umiejętności: kalkulacyjne, logiczne myślenie, wnioskowanie i uważność.

Autor: Artur P.

Pierwsza Zasada Dynamiki Newtona

Pierwsza Zasada Dynamiki Newtona to podstawowa zasada fizyki. Uczniowie na początku szkoły średniej na pewno będą mieli z nią styczność a dobre jej zrozumienie na pewno zapewni im dobre oceny na start

Autor: Piotr M.

Ułamki zwykłe

Ułamki to jedna z najważniejszych rzeczy w świecie matematyki dlatego tak ważne jest dokładne zrozumienie tematu co w znaczący sposób może pozytywnie wpłynąć na wynik z testu 8-klasisty

Autor: Piotr M.

5 skutecznych metod na szybkie powiększanie słownictwa cz. 2

Chcesz mówić płynnie? ️Kontynuujemy serię o powiększaniu słownictwa!

Autor: Maks O.

Jak przygotować się do egzaminu IELTS?

Pierwszym krokiem w przygotowaniach do IELTS jest dokładne zrozumienie formatu egzaminu, o którym wspomnieliśmy wyżej.

Autor: Anna K.

Jak sztuka wpływa na naukę matematyki? 🎨 + 📐 = ❤️

Przełam stereotypy!

Autor: Kacper K.

Inne wiadomości:

;