Teksty są świetnym źródłem słownictwa i zwrotów - od razu w kontekście.
Ważny jest poziom językowy tekstów. W przypadku osób rozpoczynających naukę angielskiego lub będących na początkowych poziomach - teksty powinny być na tyle łatwe i proste, aby bez problemu można byłoby je zrozumieć. Bowiem nie chodzi tu o walkę z tekstem i sprawdzania co drugiego słowa w słowniku.
W prostych, nieskomplikowanych tekstach zawsze znajdzie coś owego ze słownictwa. Ale podstawowy cel ćwiczeń z tekstem jest uczenie się:
-
rozumienie głównej myśli
-
umiejętność znalezienia informacji szczegółowych
-
umiejętność rozmowy na dany temat
-
umiejętność formułowania własnych tekstów/wypowiedzi na ten temat i na temat pokrewny.
Zatem samo czytanie ma efekt połowiczny. Jeśli zrobimy ćwiczenia na rozumienie, pogadamy na ten temat, opowiemy swoją historię - to materiał będzie rozwinięty i dobrze utrwalony.
Więc na poziomach niezaawansowanych lepiej pracować z lektorem.
Źródła tekstów
https://learnenglish.britishcouncil.org
Teksty na poziomach z dołączonymi ćwiczeniami i opcją sprawdzenia poprawności. Z lektorem lub bez - dobre źródło tekstów.
https://www.e-angielski.com/artykuly-spis/a2
Na tej stronie są nagrania do tekstów i słowniczek. Mogą to być tematy do rozmowy, rozwijania wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Super źródłem są tzw. readersy, czy małe książeczki z uproszczonymi wersjami literatury. Są one na różnych poziomach, są z nagraniami. Wszystkie wiodące wydawnictwa brytyjskie mają serię readesów, np.
https://sklep.macmillan.pl/category/336/macmillan-readers.html
https://bookland.com.pl/pearson/inne-publikacje/readresy-lektury-uproszczone/pearson-english-readers
Ważne, aby książeczki były proste, aby bez problemu je czytać.
Na wyższych poziomach angielskiego, to oprócz podanej wyżej British Council, fajnym źródłem jest BBC News. Autentyczne krótkie teksty. Oczywiście trzeba pamiętać, że język dziennikarski jest specyficzny, są przesadne zwroty, sporo przenośni, zwrotów mających na celu przyciągnięcie uwagi, ale jednocześnie są współczesne tematy. Można wybrać tematykę kultura czy podcasty.
Teksty są świetnym materiałem do tzw. odwróconych lekcji. Uczeń wcześniej otrzymuje tekst wraz z np. trudniejszymi zwrotami i paroma pytaniami do przemyślenia i przygotowania się na zajęcia. Na zajęciach sprawdzamy znajomość tematu i szczegółów i rozmawiamy na dany temat, poszerzając go o np. swoje doświadczenia.
Odwrócona lekcja świetnie sprawdza się jako stały element pracy z dorosłymi. Oczywiście, wcześniej rozmawiamy, co byłoby interesujące. I nie zawsze jest to temat związany z zainteresowaniami, często są to tematy pojawiające się na bieżąco, np. o czymś, co dzieje się wokół nas. Dorośli lubią znać słownictwo z takich tematów, takie zajęcia mogą też być na niższym poziomie, choć zakres tematyczny będzie z pewnością ograniczony.
I ostatni punkt - długość tekstu. Czy muszą być długie? Absolutnie - nie! Ja preferuję krótkie teksty, na ok. pół strony, jeśli readers - to część rozdziału. Motywacja, chęć pracy, pozytywne emocje - to bardzo ważne elementy nauki. Wpływają na jej efektywność i skuteczniejsze zapamiętywanie. Jak tu wyzwolić zapał, mając do przeczytania 3 strony i jeszcze jakieś ćwiczenie? Ta praca musi zmieścić się w góra 20 minutach. Z mojego doświadczenia wynika, że realnie rzadko kiedy uczeń przeznacza więcej czasu w domu. I jest to ok, jeśli regularnie, 2-3 razy w tygodniu pracuje.
Zapraszam na zajęcia !