"Szczególne połączenie talentu i defektu", czyli o tym, czym jest dysleksja

Zaktualizowano 26.07.2022

Jarosław C.

„Szczególne połączenie talentu i defektu”, czyli o tym, czym jest dysleksja.

 

 

Terminem dysleksja określa się specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Najczęściej spotykanym określeniem jest „dysleksja rozwojowa” w ramach, której wyodrębnia się:

  1. Dysleksję, czyli specyficzne trudności w czytaniu;

  2. Dysortografię – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym ortografii);

  3. Dysgrafię, czyli niski poziom graficzny pisma.

     

Na dysleksję można spojrzeć dwojako. W sposób tradycyjny jako na zaburzenie, czy nawet chorobę, która przeszkadza w „normalnym” funkcjonowaniu w społeczeństwie. Z drugiej strony można przytoczyć szereg ludzi genialnych, którzy byli dyslektykami (Andersen, Da Vinci, Einstein, Churchill) i twierdzić, że byli oni genialni nie tyle pomimo dysleksji, ale właśnie za jej sprawą. Osoby dyslektyczne mają szereg zdolności. Ronald D. Davis wymienia:

  1. Korzystanie z wrodzonej zdolności do przetwarzania i kreowania doznań percepcyjnych.

  2. Cechuje ich większa wrażliwość na otoczenie.

  3. Są bardziej ciekawi niż przeciętny człowiek.

  4. Myślą obrazami, a nie słowami.

  5. Mają lepszą intuicję i są bardziej przenikliwi.

  6. Myślenie i spostrzeganie ma charakter polisensoryczny.

  7. Realistycznie przeżywają swoje myśli.

  8. Mają żywą wyobraźnię.

 

Dyslektycy ponadto widzą rzeczywistość wielowymiarowo, intuicyjnie rozumieją złożone zależności między rzeczami.

Prawda leży jednak jak zwykle pośrodku. Niewątpliwie osoby przejawiające „specyficzne trudności w nauce czytania i pisania” mają, szczególnie w okresie szkolnym, mówiąc kolokwialnie trochę pod górkę. System edukacyjny nie jest bowiem stworzony pod nich, pod ich sposób myślenia. A o sposób myślenia wszystko się właściwie rozbija. Większość z nas myśli w sposób werbalny, czyli najprościej rzecz ujmując, za pomocą słów. Taki sposób myślenia ma charakter linearny i jego maksymalne tempo to ok. 250 słów na minutę. Dyslektycy myślą zupełnie inaczej, niewerbalnie za pomocą obrazów pojęć i idei. Ten sposób myślenia ma charakter ewolucyjny, jest też o wiele szybszy – obraz rozrasta się w miarę narastania ilości pojęć w umyśle. Osoba myśląca werbalnie w ciągu jednej sekundy może mieć od dwóch do pięciu myśli (w postaci pojedynczych słów), natomiast osoba myśląca niewerbalnie – 32 obrazy myślowe.


Tak więc dysleksja jest tak naprawdę odmiennym sposobem myślenia, który może być o wiele bardziej kreatywny od myślenia linearnego. Miałem w podstawówce kolegę, który był bardzo dobry z matematyki, rozwiązywał zadania na szóstkę szybciej niż ja te na dopuszczający, ale nie przeprowadzał po kolei wymaganych działań. Po prostu przechodził do wyniku. Według nauczycielki popełniał więc błąd - tak naprawdę on miał się nauczyć nie tyle rozwiązać zadanie, co rozwiązywać je w pewnym linearnym porządku. I z tym miał problem.

Podobnie jest z czytaniem. Nauka czytania skonstruowana jest dla dzieci myślących linearnie i zasadniczo nie da się tego zmienić. Nie da się również zmienić sposobu myślenia dzieci z dysleksją. Jedynym wyjściem jest pomóc tym dzieciom sobie z nauką czytania i pisania poradzić.

Stąd konieczność fachowej terapii natychmiast po rozpoznaniu u dziecka dysleksji. Brak odpowiednio wczesnej interwencji może doprowadzić do nawarstwienia się problemu z uczeniem się dziecka. Dodatkowo nieumiejętność sprostania przez dziecko wymogom systemu edukacyjnego jest dla niego bardzo stresujące, dzieci te często zaczynają czuć się gorsze od innych i popadają w kompleksy.

Dlatego gdy zauważysz u swojego dziecka symptomy dysleksji rozwojowej, nie wahaj się zgłosić po pomoc – do nauczyciela, poradni specjalistycznej, czy odpowiednio wykwalifikowanego fachowca.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go

5

Według opinii 1 użytkowników

Jarosław C.

Autor i korepetytor w BUKI: Jarosław C.

Dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, nauczyciel języka polskiego w LO, logopeda.

Cena

200 zł/60

Inne blogi autora

Szukasz korepetytora?

Zgłoszenia do współpracy z korepetytorem wysyłane są do BUKI co 4 minuty. Już ponad 650 000 uczniów znalazło nauczyciela. Chcesz do nich dołączyć?

Dopasuj korepetytora

BUKI

Platforma łącząca nauczycieli i uczniów

Utwórz profil nauczyciela