Spis treści 

Główne idee 

Najłatwiejszy przedmiot 

Doświadczenie prawdy 

Wewnętrzny problem 

Formuła spokoju 

Zatem jakie są najbardziej rozpowszechnione pytania wśród uczniów matematyki i zwłaszcza ich rodziców? 

 

 

Równania, formuły, twierdzenia – to wszystko nie da je się do zrozumienia. Może przez brak zdolności? Albo chodzi o emocje związane z tą tematyką? 

Główne idee:

Trudności w nauczeniu się matematyki są znane wielu osobom, zwłaszcza dzieciom.

Nie chodzi tu o zdolności – raczej o problemy z opanowaniem tej nauki ze względów psychologicznych.

Piękno i logika - tylko one pomogą zrozumieć i pokochać ten przedmiot. 

Najłatwiejszy przedmiot 

Jeśli ktoś ma trudności z matematyką, często od razu mamy gotową odpowiedź: nie ma on zdolności matematycznych. I w tym momencie zamykamy temat. Innymi słowy, łatwo się zgadzamy, iż matematyka jest tak trudna, że nie każdy może sobie z nią poradzić. I wtedy cieszymy się z faktu, że w innych dyscyplinach „niematematyczny” człowiek w pełni daje sobie radę. 

Natomiast, istnieje zdanie, zwłaszcza wśród nauczycieli matematyki, iż kurs tej nauki układa się niezwykle elegancko, pięknie, logicznie! Uczyć się trzeba mało, znacznie więcej rozumieć. Jeśli nie pamiętasz formułę, ale pamiętasz skąd ona pochodzi, możesz ją dość szybko znaleźć. W innych naukach szkolnych nie ma takiej możliwości. Ma też sens to, że jeśli dziecko (albo osoba w jakimkolwiek wieku) potrafi znać się na innych przedmiotach szkolnych, nie ma obiektywnych powodów, by to dziecko nie radziło sobie z matematyką. Jeśli na przykład dziecko ma dobry poziom angielskiego, to z logiką wszystko jest w porządku, ponieważ język angielski (i często jakikolwiek obcy) jest bardzo logiczny. Co więcej, obiektywnie język obcy jest bardziej skomplikowany niż język matematyki szkolnej. Zatem uczeń jak najbardziej może przyjaźnić się z matematyką. Ale dlaczego tak nie bywa w praktyce? 

 

Doświadczenie prawdy 

Niemiecki fizyk, laureat Nagrody Nobla, Max Laue, sądził iż matematyka daje najczystsze i najbardziej bezpośrednie doświadczenie prawdy. W każdej klasie znalazłby się uczeń, który doświadczał uczucie takiej „prawdy” (z filozoficznego punktu widzenia). Prawda, jako wartość, którą odczuwasz jako przyjemność wywołaną dobrym rozwiązaniem zadania. 

Co wyróżnia ludzi, którzy są dobrzy w matematyce? Psychologowie często mają taką opinie, iż z reguły, takie osoby są aktywne, ciekawe, gotowe podjąć ryzyko, chcące dokonywać odkryć. Prawie co perfekcyjne osobowości (to żart). Z drugiej strony, dzieci, którzy właśnie boją się matematyki, często są nieprzyzwyczajeni liczyć na siebie, są uzależnieni od zdania innych, mogą łatwo uwierzyć w to, że są niemądrzy. Chodzi o to, że każde zadanie doprowadza dziecko do pewnego rodzaju strachu: boi się samego oczekiwania, że teraz będzie coś trudnego i on okaże się być nieradzącym sobie z problemem. Niestety jak to często bywa, strach może okazać się przyczyną niepowodzeń również z innymi przedmiotami. 

Wewnętrzny problem 

Matematyczne "warunek", "wymaga się", "udowodnij", "koniecznie, ale niewystarczająco" - wszystkie te słowa mogą być nieświadomie związane z problemami wewnętrznymi. Czego jest warte tylko notoryczne „X”, które oznacza niewiadomo co. Problemy dziecka z matematyką raczej nie są związane z jego zdolnościami intelektualnymi, ale z czymś takim, co przeszkadza mu w jasnym myśleniu i zrozumieniu nauczyciela. Stąd pochodzą wiele niepokojących emocji, które blokują umysł. 

 

Formuła spokoju 

Przyznajmy, bardzo często porażki wprowadzają nas w gniew, generalnie w smutne emocje. Albo złościmy się na siebie, albo na nasze dzieci, gdy mają takie same problemy. Wtedy tak często jesteśmy oburzeni i krytyczni wobec dziecka, które "nie próbuje", "nie chce zrozumieć" i ogólnie "nie rozumie dobrze". Eksperci są jednomyślni: głównym zadaniem rodziców jest dokładnie odwrotne zachowanie - zmniejszenie napięcia, negatywnych emocji. Dziecko nie powinno być sfokusowane na niepowodzeniach. Lepiej mu (i oczywiście czasem sobie) powiedzieć: „Tak, to jeszcze nie udaje się, dawaj pomyślimy, jak to naprawić”. 

Jednak to nie oznacza pomocy nauczyć się, jak czasem myślą rodzice. Bo właśnie matematyka musi być zrozumiana, należy umieć poczuć jej integralność, jedność. Jeśli po prostu uczyć się jej na pamięć, będzie to tylko męczące, będzie to bezsensownym treningiem pamięci. 

Zatem jakie są najbardziej rozpowszechnione pytania wśród uczniów matematyki i zwłaszcza ich rodziców? 

  • Dlaczego u wielu uczniów matematyka powoduje nudę, strach, obrzydzenie? 

Najprawdopodobniej to oznacza jedno: przeprowadzenie tego przedmiotu jest nie pasujące do pewnego dziecka. Dużo dzieci doświadczają upokorzenia matematyką. 

Tysiące nauczycieli na całym świecie są przekonani, że rzeczywiście, niezdolność matematyczna – to jest coś naturalnego. Pod czas gdy generalnie zadaniem szkoły jest pomóc każdemu dziecku poczuć pragnienie do nauki. Jeśli zainteresowanie i miłość pojawią się, przecież uczeń zostanie bardziej „udany”. Nie zapomnijmy też przypadkiem, że uczeń jest tu główny, w tym znaczeniu, iż to on dokonuje wyboru: czy poddać się łatwiźnie czy też postarać się zrozumieć materiał. 

  • Czy to oznacza, że każde dziecko może opanować szkolny kurs matematyki? 

W tej formie, w jakiej istnieje ten kurs dzisiaj, raczej tak. Ale chodzi o to, że to nawet nie jest obowiązkowe. Zrozumienie estetycznych i filozoficznych podstaw matematyki - to jest to, co potrzebne wszystkim i na co starczy siły każdemu. Dzięki temu zainteresowanie matematyką – w tym najbardziej tradycyjną - powstaje u każdego dziecka. Również u dziecka, który nienawidził tą dyscyplinę i daremnie uważał siebie za niezdolnego. 

  • Ale co powinni robić rodzice, których dzieci uczą się w tradycyjnych szkołach i nie bardzo radzą sobie z matematyką? 

To zawsze jest bardzo indywidualny problem. Jeden z najskuteczniejszych sposobów to poznać nauczyciela, który jest zafascynowany matematyką i dziećmi. 

Najważniejsze, by ludzie zaczęli czuć się lepiej, pozbywając się zmartwień i lęków, i zaczęli cieszyć się matematyką, ponieważ ona jest tego warta. 

Opublikowano:

2017-11-13

Autor: Firma Buki: Edukacja szkolna