Do pewnego czasu za wychowanie dziecka biorą odpowiedzialność tylko rodzice. Wraz z wiekiem dziecka nieco się to zmienia - gdy osiąga wiek szkolny, połowę swojego dnia spędza w szkole wraz z nauczycielami, którzy chcąc nie chcąc mają realny wpływ na kształtowanie młodego człowieka. Biorąc to pod uwagę ważna jest komunikacja pomiędzy tymi osobami (rodzicem a nauczycielem) i właśnie o tym opowiemy dzisiaj nieco więcej.
Zasady komunikacji z nauczycielem dziecka - dlaczego komunikacja między nauczycielem a rodzicem jest ważna?
Dobra relacja z nauczycielem swojej pociechy jest ważna - zwłaszcza w początkowych latach nauki, gdzie młody człowiek kształtuje swoją tożsamość. Wszyscy na co dzień komunikujemy się według pewnych zasad, np. dobieramy słownictwo odpowiednio do danej sytuacji. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku komunikacji na płaszczyźnie rodzic-nauczyciel. Dobra relacja pomiędzy rodzicami i nauczycielami sprawia, że proces dydaktyczny jest bardziej efektywny. Wspólne rozmowy pozwalają również rozwiać pewne obawy, zaplanować ścieżkę rozwoju, a także przekazywać informacje na temat sukcesów ucznia, postępów w nauce, a także trudnościach.
Komunikacja między rodzicem a nauczycielem powinna być traktowana, jako jedno z podstawowych sposobów współpracy nad rozwojem dziecka. Warto pamiętać o tym, że zaniedbana komunikacja między rodzicami a nauczycielem (zwłaszcza w początkowych latach nauki) może skutkować trudnościami w nauce. Pamiętajcie, że w razie ewentualnych problemów w nauce, zawsze możecie skorzystać z pomocy nauczycieli BUKI.
Podczas dbania o rozwój dziecka w komunikacji rodzic-nauczyciel istotne jest m.in.:
- rozumienie potrzeb dziecka;
- zaangażowanie - zarówno rodziców, jak i nauczyciela;
- należy pamiętać o stworzeniu optymalnych warunków do nauki;
- niestosowaniu stresowych metod wychowawczych;
- graniu do jednej bramki z nauczycielem - przekazywanie tych samych informacji dziecku.
Odpowiadając jednak na pytanie - dlaczego komunikacja pomiędzy rodzicem a nauczycielem jest ważna? Powodów jest co najmniej kilka. Bez skutecznej rozmowy m.in.:
- nauczyciel nie będzie wiedział, jak uczeń radzi sobie w domu;
- nauczyciel nie będzie wiedział, czy odrabia lekcje samodzielnie;
- rodzic nie będzie wiedział, jak dziecko radzi sobie podczas zajęć;
- rodzic nie będzie wiedział, nad czym należy popracować;
- mogą pogłębiać się problemy ucznia;
- wprowadza chaos informacyjny.
Może się również zdarzyć tak, że nauczyciel prowadzi zajęcia w sposób stresujący dla danego ucznia, co przyczynia się do trudności w nauce.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jak często rodzic powinien komunikować się z nauczycielem. Czasami wystarczy rozmowa raz na kilka miesięcy na zebraniu za to w innych przypadkach znacznie częściej - zwłaszcza gdy uczeń boryka się z dużym problemem. Nie zawsze musi być to spotkanie twarzą w twarz - może to być zarówno rozmowa przez telefon, jak i kontakt mailowy. Ważna jest pielęgnacja tej relacji i praca nad nią - w innym przypadku sprawna komunikacja może być nierealna, co może odbić się na efektach w nauce.
Czy warto zaufać nauczycielom na 100%?
Zanim odpowiemy na pytanie, czy warto ufać nauczycielom w 100% wyjaśnimy, dlaczego zaufanie jest ważne w relacji rodzic-nauczyciel:
- umożliwia budowanie pozytywnej relacji;
- ułatwia komunikację;
- ułatwia dążenie do wspólnego celu - dobro dziecka/ucznia;
- ułatwia konstruktywne rozwiązywanie problemów ucznia/dziecka;
- wspomaga starania obydwu stron - zarówno nauczyciela, jak i rodziców.
Zaufanie to bardzo delikatna kwestia. Zazwyczaj wypracowuje się je latami. Jednak w przypadku budowania relacji na płaszczyźnie rodzic-nauczyciel nie ma tyle czasu. Czasami od razu widać, że nauczyciel jest osobą z powołaniem, innym razem nauczyciel zauważa, że rodzice nie są chętni do współpracy. Z całą pewnością trzeba dać nauczycielom na początku kredyt zaufania - w końcu to oni latami się uczą, a później zdobywają praktykę, co sprawia, że są ekspertami w swojej dziedzinie. Nie można jednak “ślepo” oddawać losy dydaktyczne swojego dziecka w ręce nauczyciela. Mimo udzielonego kredytu zaufania trzeba mieć oczy szeroko otwarte i być otwartym na potrzeby swojej pociechy - m.in. uważnie słuchać jej potrzeb. Niemniej jednak, bez jakiegokolwiek zaufania do nauczyciela nie uda się nawiązać dobrej współpracy na płaszczyźnie rodzic-nauczyciel.
Trudne sytuacje w relacjach z nauczycielem - jak je rozwiązać?
Na koniec postanowiliśmy poruszyć temat związany z naprawianiem trudnych relacji między rodzicami a nauczycielem. Niestety nauczyciel nauczycielowi nierówny i przez swoje podejście lub złe nawyki może nadwyrężyć zaufanie rodziców.
W takiej sytuacji zachęcamy do konfrontacji z owym nauczycielem. Istotne jest jednak jego nieatakowanie a poważna i pełna kultury rozmowa.
Podczas takiej konfrontacji warto:
- unikać niepotrzebnego sarkazmu - osoba do której jest on kierowany, może poczuć się atakowana (zwłaszcza gdy relacja ma formę nieco służbową);
- podczas rozmowy należy unikać równoległego mówienia - nie powinno się sobie przerywać, a także podnosić głosu;
- dobrym pomysłem jest dawanie własnych propozycji na rozwiązanie danego problemu;
- istotne jest również rozumienie problemu - postawieniu się w sytuacji tej drugiej osoby;
- podczas rozmowy zachęcamy do skupienia się na danym problemie - pozwoli to na jego szybsze rozwiązanie.
W razie jakichkolwiek problemów komunikacyjnych należy pamiętać o tym, że szkołę tworzą zarówno uczniowie, jak i nauczyciele i rodzice. Istotna jest współpraca, zaufanie i zrozumienie. Czasami każda z tych grup musi się w pewien sposób nagiąć, odpuścić pewne zasady czy poświęcić się w imieniu czegoś. To wszystko jest możliwe tylko dzięki odpowiedniej komunikacji. Komunikacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i tolerancji.