Celem osobistego rozwoju człowieka jest stawanie się coraz lepszym w każdej dziedzinie i z każdym nowym dniem. Odbywa się to poprzez rozwijanie swoich talentów, zdobywanie nowych umiejętności, a także nowego doświadczenia. Rozwój osobisty można realizować na różne sposoby. Pierwszym z nich jest samokształcenie. Następnym między innymi uczęszczanie na różnego typu kursy, warsztaty oraz inne zajęcia doszkalające. Poszerzanie swoich umiejętności nie powinno opierać się na wykonywaniu tylko jednego działania. Do tego jest potrzebne wiele czynników, najlepiej zróżnicowanych. W innym przypadku będzie ono mało skuteczne. Ważne jest to, żeby człowiek wiedział, w jakim konkretnie obszarze chciałby się rozwijać. Istotne jest wtedy, żeby poznać swoje mocne i słabe strony i pracować nad nimi. Świadomość tego na pewno pozwoli skuteczniej dążyć do poprawy swoich niedoskonałości oraz umożliwi pracowanie nad swoimi najlepszymi cechami. Pomocne przy tym jest zaplanowanie kierunku działania, a także systematyczność oraz cierpliwość. Przygotowany plan musi być wprowadzany stopniowo. Może zająć wiele miesięcy, a nawet lat, ale jego skutki będą naprawdę opłacalne.
Czym jest rozwój człowieka?
Nie istnieje konkretna definicja rozwoju człowieka, która w sposób łatwy i zrozumiały wyjaśniała by ten termin. Przede wszystkim mówi się o podejmowaniu konkretnych czynności, które prowadzą do osiągnięcia rozwoju i potencjału ludzkiego. Chodzi tutaj o ulepszanie siebie w sposób stopniowy i regularny, co dotyczy wielu obszarów jak na przykład:
- społecznego
- zawodowego
- emocjonalnego.
- rozwój wybranych kompetencji praktycznych:
- rozwój umiejętności artystycznych - do których możemy zaliczyć między innymi malowanie (pędzlem, wałkiem), rysowanie, śpiew, pisanie, rzeźbienie, granie na instrumentach muzycznych, projektowanie, aktorstwo;
- rozwój intelektualny i duchowy - rozumiemy przez to, stałe poszerzanie horyzontów myślowych, wzbogacanie siebie nie tylko o nową wiedzę czy doświadczenia, ale również o nowe perspektywy, samowiedzę czy postawy. Nie ma konkretnej definicji, która opisze, czym jest rozwój duchowy. Należy to rozumieć jako stałą ewolucję naszej wewnętrznej postawy czy dodawanie nowych elementów do naszego duchowego środowiska. Nie należy mylić tego rozwoju z tematyką religijną;
- rozwój psychologiczny - jest to praca nad emocjami czy rozwojem osobowym;
- rozwój umiejętności - poprzez doskonalenie tego, co potrafimy, może się to przysłużyć człowiekowi do celów praktycznych czy finansowych. Przykładem jest nauka języków obcych.
Czym jest rozwój horyzontalny?
Rozwój horyzontalny polega przede wszystkim na podejmowaniu przez człowieka edukacji. Ważna jest przy tym chęć samokształcenia się, zdobywania wiedzy i doświadczenia w danej tematyce. Przeważnie odbywa się przez uczestniczenie w różnych szkoleniach, dzięki czemu zdobywane są nowe umiejętności i kompetencje. Mogą być one przez człowieka wykorzystywane do rozwiązywania problemów oraz podejmowania wyzwań, jakie stawiane są w życiu codziennym. Dzięki rozwijaniu się ludzie są dużo bardziej efektywni i biegli, co ma pozytywne skutki w pracy i w komunikacji z innymi ludźmi.
Metody rozwoju horyzontalnego to np.:
- szkolenia;
- kursy akademickie;
- szkoły;
- samokształcenie się i edukacja we własnym zakresie m.in. czytanie książek, poznawanie badań naukowych, uczęszczanie na konferencje.
Co to jest rozwój wertykalny?
Rozwój wertykalny przeważnie zachodzi u dzieci i młodzieży. W przypadku osób dorosłych nie jest czymś częstym, co można spotkać. Modyfikuje on sposób, w jaki zauważalny jest świat i w jaki sposób człowiek rozwiązuje problemy. Rozwój wertykalny daje wgląd, jak w danej chwili nadajemy znaczenie oraz zwiększa zdolność szerszego widzenia otoczenia. Tak jakby zupełnie nowymi oczami. Skutkiem tego jest zmiana interpretacji doświadczenia danej osoby, czy także rozumienia rzeczywistości na różne sposoby. Wskazuje wzrost świadomości ludzkiej, czego jesteśmy świadomi, a także opisuje, na co szczególnie zwracamy uwagę. Różne sposoby nadawania znaczenia ludziom, światu, opisane są w Leadership Maturity Framework (LMF). Wskazuje dziewięć poziomów takiego rozwoju wertykalnego. Opiera się na teorii i badaniach takich osób jak Dr, Susan Cook Greuter, a także Jane Loevinger. LMF jest narzędziem, („mapą”), która reprezentuje etapy nadawania znaczenia występujące w kontekście zawodowym. Wyjaśnia również, jak ludzie w trakcie swojego życia dojrzewają i się rozwijają, do szerszego rozumienia rzeczywistości. Ukazuje dokładnie jak człowiek, swoje myśli, spostrzeżenia i odczucia przekłada na działanie. Poziom rozwoju wertykalnego ma duży wpływ na daną osobę, w kontekście rozumienia przez nią swojej roli w pracy, relacjami między ludźmi, umiejętnościami radzenia sobie z wyzwaniami.