10 rad jak zacząć dawać korepetycje

10.01.2019

10 rad jak zacząć dawać korepetycje
Dla korepetytorów

Stereotypowo, działalność wszystkich tutorzy polega tylko na gadaniu i pobieraniu za to pieniędzy. Zwykle tak mówią ludzie, niemające żadnego stosunku do takiej działalności edukacyjnej. Korepetycje wymagają całkowitego skupienia i umienia wytłumaczyć temat w sposób zrozumiały dla każdego klienta. Tym właśnie się różnią korepetytor i nauczyciel szkolny, który na ogół pracuje z dużą liczbą uczniów i nie ma możliwości utworzyć indywidualne podejście do każdego.

Nauczyciele szkolni często nie zwracają uwagi na indywidualne potrzeby konkretnej jednostki i osobliwości jej myślenia. Akurat z tego powodu ludziom często są potrzebne usługi edukacyjne korepetyrora: by otrzymać zajęcia, dostosowane do możliwości i potrzeb człowieka.

Jednak jak rozpocząć udzielanie korepetycji i jak zostać korepetytorem, z którego będą zadowoleni uczniowie? Odpowiedź na to pytanie pomogą znaleźć 10 pomocnych rad dla początkowych lektorów. One towarzyszą prywatnym nauczycielom w ich pierwszych krokach, a więc mogą przygotować do pierwszych możliwych trudności.

Jak zacząć dawać korepetycje, nie posiadając doświadczenia

Jeszcze przed początkiem działalności edukacyjnej, warto zrozumieć, że korepetycje - to jest przede wszystkim praca z ludźmi, a nie biznes. Dlatego skupcie się na jakości waszej nauki i efektywności zajęć, lecz nie na zarobkach.

Jednak przed udzielaniem zajęć pozaszkolnych, trzeba omówić ważność przygotowania technicznego do zajęć. Korepetytor musi być wyposażony w odpowiedni i niezbędny sprzęt. Jest to laptop, ewentualnie głośniki oraz konieczność łatwego dostępu do internetu.

10 rad jak zacząć dawać korepetycje

Internet jest potrzebny od razu dla kilku typów zajęć: w przypadku rzeczywistych spotkań przez internet można pokazywać dodatkowe informacje. Dzięki temu uczniowie będą wzmacniali swoją wiedzę. Potrzeba dostępu do internetu jest też widoczna w przypadku zajęć online, bo daje możliwość do ich prowadzenia.

Warto też zastanowić się nad zakupem materiałów edukacyjnych dla was oraz żaków. Często nauczyciel korzysta się z lektur, z których już się kiedyś korzystali. Z jednej strony jest to dobrze, bo wtedy korepetytor zna doskonale podręcznik i potrafi korzystać się z jego możliwości na pełną skalę. Z innej strony może to być bardzo nieskuteczne ze względu na rozwój metod nauczania.

Więc nie warto skupiać się całkowicie na jednej lekturze, bo różne autorzy zwracają uwagę na różne aspekty nauki. W ten sposób, łącząc informacje z różnych materiałów naukowych, otrzymacie własną metodę nauki.

Na początkowym etapie korepetytorskiej działalności nauczyciele spotkają się z problemem poszukiwania uczniów oraz zaciekawienia ich w swoich usługach. Ludzie zawsze wiedzą i mówią o dobrych fachowcach, bo ciągle ich potrzebują. Tutorzy mogą promować swoje usługi w mediach społecznościowych. O tyle łatwiej będzie zacząć pracę przez serwis poszukiwania korepetycji.

Na takich serwisach ludzie, czyli klienci, szukają korepetytorów i porównują różnych kandydatów. Oprócz tego, każdy uczeń ma możliwość wyrazić opinię wobec sprawdzonych przez siebie nauczycieli. Dzięki pozytywnym ocenom lektorzy mają szansę na większą liczbę chętnych uczniów. Więc, ludzie i ich opinie są najlepszą reklamą usługom korepetytorskim.

Ważnym jest też legalizowanie działalności i tu istnieje kilka możliwych opcji. Jednym z rozwiązań może być własna firma, przez którą będziecie udzielać zajęcia. Jednak w takim przypadku wam, jako przedsiębiorcy, nie uniknąć opodatkowania.

„Uniknąć” niezbędnej pracy papierowej i opodatkowania można udzielając korepetycje okazjonalnie. W takim razie to nie będzie się liczyć za główne źródło dochodu, a więc nie będzie potrzeby w założeniu przedsiębiorstwa.

Kiedy korepetytor już ma ustalonego ucznia, nadchodzi czas na zastanowienie się nad organizacją zajęć, a więc i nad pytaniem, jak rozpocząć korepetycje. Pierwszą kwestią, która straszy niektórych nauczycieli, jest wybór odpowiedniego miejsca w domu dla prowadzenia lekcji.

Jeśli korepetytor będzie prowadzić lekcji w odrębnym pokoju, musi on dostosować go do potrzeb uczniów. Mieszkanie musi być motywujące do nauki, wygodne i ciche. Pomocnym będzie wczuć się w rolę ucznia i pomyśleć, co w jego ujęciu może rozpraszać uwagę albo po prostu przeszkadzać.

W takim pokoju znajdują się tylko rzeczy niezbędne do lekcji: biurko, tablica, komputer oraz podręczniki. Nie musi tam być żadnych rzeczy osobistych nauczyciela albo innych przedmiotów, które przeszkadzają dobrej koncentracji, Może to być pracująca telewizją, radio i nawet zwierzaki domowe. Sala dydaktyczna musi być przyjmowana jak ośrodek wiedzy i nauki, czyli jako mini Uniwersytet.

10 rad jak zacząć dawać korepetycje

Jednak zajęcia mogą się prowadzić nie tylko w domu nauczyciela, lecz także w domu ucznia. W takim przypadku wszystko, co się wymaga od lektora – przygotować i wziąć z sobą potrzebne materiały edukacyjne oraz sprzęt multimedialny, jeżeli taki jest potrzebny.

Coraz więcej nauczyciele nigdy nie spotkają się ze swoimi uczniami w rzeczywistości, bo ćwiczą za pośrednictwem internetu. Żeby tak prowadzić lekcję, potrzebujecie tylko ciszy, dobrego połączenia internetowego oraz uwagi ucznia.

Jakość zajęć bezpośrednio powiązana z liczbą żaków, szczególnie w przypadku wykładowców, które ukończyli Uniwersytet i stawiają swoje pierwsze kroki. Pracując z grupą, niedoświadczony nauczyciel może nie zauważyć, że ktoś nie zrozumiał pewnego aspektu przedmiotu i przez to ma trudności z całym tematem. Warto pamiętać, że zajęcia dodatkowe nie mają wyglądać jak zajęcia szkolne.

Jeszcze przed początkiem działalności trzeba ustalić stawkę za jedną lekcję. Jak można się domyślić, zależy to od doświadczenia lektora, opinii jego klientów, ale także od miejscowości oraz dyscypliny naukowej, czyli przedmiotu.

Z reguły, w dużych miastach godzina zajęć prywatnych, które prowadzi młody lektor (student lub osoba właśnie ukończyła Uniwersytet), kosztuje 40 zł. Droższe będą zajęcia z nierozpowszechnionych języków obcych oraz dyscyplin wyspecjalizowanych. Może to być muzyka czy matematyka wyższa. Więc jeżeli interesujecie się, jak zostać korepetytorem z matematyki wyższej, musicie uważać na cenę lekcji.

Bardzo ważna jest kwestia przygotowania się do zajęć. Często osoby chcące udzielać korepetycje zapominają o jednej prostej rzeczy: znać się na czymś – nie znaczy umieć to wytłumaczyć. Dlatego przed każdym spotkaniem z klientem trzeba opracować każdy aspekt tematu. Oprócz tego dobry korepetytor, prowadząc lekcję, posługuje się pomocną w nauce dodatkową informacją. To, z kolei, zaangażuje ucznia w temat i wyjaśni mu wiele dodatkowych stron tematu.

Pamiętajcie, że każdy nowy uczeń – to inna osobowość, która potrzebuje uwagi. Dlatego warto znaleźć indywidualne podejście do każdego żaka. To ułatwi zajęcia nie tylko dla niego, ale i dla nauczyciela, bo stworzy potrzebny mu kontakt z uczniem, a więc pozwoli w całości obserwować proces edukacyjny.

Pomóc w kontroli nauki mogą indywidualne zadania domowe. Nie muszą one wyglądać jak ich szkolne odpowiedniki, bo taki rodzaj zadań może skutkować niechęcią do ćwiczeń. Dlatego warto proponować uczniom zadania kreatywne, ciekawe, które będą nie tylko korzystne, lecz także przyjemne.

Podsumowując, całą wiedzę teoretyczną na temat tego, jak rozpocząć udzielanie korepetycji, można umieścić w następujących 10 radach:

  1. Szukać uczniów trzeba przez specjalne serwisy oraz media społecznościowe;
  2. Popracuj dobrze nad organizacją zajęć i dostosowaniem mieszkania do zajęć.
  3. Nie bierz się za prowadzenie zajęć grupowych, jeśli masz problemy, pracując z jedną osobą;
  4. Dostosuj cenę za swoje usługi do swoich umiejętności i doświadczenia;
  5. Bądź w stanie wytłumaczyć temat na kilka różnych sposobów;
  6. Regularnie sprawdzaj wiedzę uczniów przez zadania domowe;
  7. Szukaj unikalny klucz do każdego ucznia;
  8. Jeżeli znasz się na kilku dyscyplinach, to lepiej skup się na jednej;
  9. Zalegalizuj swoją działalność, jeśli korepetycje są głównym źródłem dochodu i są twoim zawodem (może to być założona przez was firma);
  10. Skup się na jakości wiedzy, lecz nie na liczbie klientów. Pamiętaj, że ograniczone możliwości ludzkie = ograniczona liczba uczniów.

Oczywiście, że w trakcie zajęć zdarzają się różne rzeczy, bo spotkają się różne klienci i różne dzieci. Często jest to osobliwością wychowania człowieka, więc czasami trzeba być dobrym psychologiem i mówić do człowieka w „jego” języku. W przypadku trudności z nauczaniem dziecka warto kontaktować z jego rodzicami i załatwiać problem już z nimi.

Oceń wiadomość