Edukacja domowa. Nauczanie poza szkołą.

15.05.2018

Edukacja domowa. Nauczanie poza szkołą.
Edukacja szkolna
Dla rodziców

Spis treści

Korzyści z edukacji pozaszkolnej

Kółka dla dzieci w wieku szkolnym

Wskazówki dotyczące wyboru kółka

Korzyści z edukacji pozaszkolnej

Korzyści z edukacji pozaszkolnej

Tak właśnie wyglądają współczesne argumenty na rzecz dodatkowych lekcji dla dziecka:

Zmiana środowiska. Po szkole przydałoby się przejście do nieformalnej aktywności – do poruszania się, komunikowania się z innymi ludźmi, zabawy, hałasu.

Emocjonalny wypoczynek. Po wielu godzinach siedzenia za biurkiem w gimnazjum lub liceum, uczeń intuicyjnie szuka innej działalności – pozwala to mu na przywrócenie kolorów życia.

Wzmocnienie zdrowia. Do ogólnego rozwoju fizycznego, który daje sekcja sportową lub kółko choreograficzne, dodają się umiejętności psychologiczne - rozwija się wytrwałość, umiejętność pokonywania przeszkód, radzenie sobie ze strachem.

Znajomość z różnymi zawodami. Można próbować się w najróżniejszych hobby, aby znaleźć coś, co się polubi. Można spróbować swoich sił w różnych sportach, rzeźbię i rysowaniu, można uczestniczyć w grze na scenie teatralnej, zastanowić się nad łamigłówkami.

Rozwój talentów. Czasami wyrażone zdolności przejawiają się w młodym wieku. Kto wie, może to twoje maleństwo stanie się sławnym piosenkarzem, wybitnym artystą, mistrzem olimpijskim.

Ulepszenie słabych stron. Odpowiednie czynności mogą wzmocnić zdrowie bolesnego dziecka, dodać pewności nieśmiałemu, rozwinąć zdolność młodego marzyciela do skupiania się, nauczyć kręcące się dziecko siedzeniu nad zadaniami, które wymagają wytrwałości.

Postęp w samodzielności. Kiedy człowiek jest jeszcze mały, rodzice pomagają mu przygotowywać się i zachowywać się punktualnie. Ale później osoba powinna nauczyć się odpowiedzialności, obliczeniu czasu jazdy, dbaniu o materiały potrzebne do ćwiczeń w klasie. Przy tym, jednocześnie rozwijana jest umiejętność wyznaczania celów i szukania sposobów ich osiągnięcia.

Poprawa zdolności komunikacyjnych. Najczęściej sekcje sugerują klasy grupowe. Uczeń więc musi wchodzić w interakcje z ludźmi w różnym wieku, znajdować wspólny język, negocjować, współpracować. Nieformalne środowisko i istnienie wspólnych interesów pomagają otworzyć się i zaprzyjaźnić się z kolegami.

Niekoniecznie jest kierować się wszystkimi sugerowaniami znajdującymi się na powyższej liście. Wystarczy, jeśli zdecydujesz, co jest dla Ciebie najważniejsze – ogólne rozwinięcie młodej istoty lub jej droga do mistrzostwa, możliwość zapoznania się z różnymi tematami zajęć lub osiągnięcie dobrej sprawności w czymś jednym, odnalezienie kompetencji lub szukanie czegoś, czym szkolak będzie się cieszyć.

 Kółka dla dzieci w wieku szkolnym

Kółka dla dzieci w wieku szkolnym

Im starsze dziecko, tym więcej ono ma własnych pomysłów na temat tego, co chce robić. Niektóre dzieci mogą mieć wyraźne preferencje, inne chcą odwiedzać kluby przez towarzystwo przyjaciół, inne próbują naśladować swoich idoli. U nastolatków zajęcia w niektórych kręgach mają szansę przejść później w zawód. To wszystko zasługuje na wsparcie rodziców, nawet jeśli jest sprzeczne z ich marzeniami.

Często jednak zdarza się, że uczeń nie wykazuje zainteresowania żadnym ze specjalistycznych zajęć. Przyczyny mogą być różne, jak strach przed czymś nowym i niepewność własnych umiejętności. Wtedy zmuszenie do odwiedzania kół nie jest dobrą opcją. Możesz szukać motywacji:

- umów się tylko o jeden próbny miesiąc zajęć i chwal za najmniejsze sukcesy;

- obserwuj jego skłonności i proponuj odpowiednie klasy, wzmacniaj chęć spróbowania siebie w różnych sferach;

- wspieraj wybory, nawet jeśli nie wydają Ci się one przydatne lub prestiżowe.

Bardzo ważna jest osobowość nauczyciela lub trenera. To jest właśnie ta osoba, która może podać przykład entuzjazmu, celowości, wytrwałości lub niestandardowego myślenia.

 Wskazówki dotyczące wyboru kółka

Wskazówki dotyczące wyboru kółka

Zapis do nich zazwyczaj odbywa się na początku roku szkolnego, chociaż czasami dołączyć się tam można w dowolnym momencie. Wiele studiów, szkół, klubów, sekcji organizuje dni otwarte, kiedy można dowiedzieć się bardzo dużo o zajęciach i perspektywach. Dobrze jest zapytać o wyposażenie takiej placówki (choć nie zawsze odgrywa to wielką rolę). Zanim wybierzesz odpowiedni typ roboty, przydałoby się coś postanowić odnośnie kilku problemów technicznych.

1. Czy uczeń będzie mógł szybko dostać się do miejsca wybranych zajęć? Pożądane jest, aby droga nie zajmowała dużo czasu. Musisz również wiedzieć, czy dziecko będzie mogło chodzić na zajęcia samodzielnie lub będzie potrzebowało towarzystwa opiekuna.

2. Czy odpowiadają Ci koszty potrzebne dla tych zajęć? Zważ swoje możliwości, zakładając, że podopieczny będzie regularnie angażować się w wybrane ćwiczenia. Rozważ koszt materiałów dla instytucji artystycznej, kostiumów dla studiów choreograficznych i inne wydatki związane z zajęciami.

3. Czy dzieciak będzie miało wystarczająco dużo czasu na odpoczynek, grę, przyjemność? Zdaniem psychologów dzieci powinny mieć opcję nicnierobienia. W ten sposób, zwykłe chodzenie na świeżym powietrzu też jest korzystne.

Wybierając kółko, raczej nie trzeba kierować się jego użytecznością lub naodwrót nieprzydatnością. O wiele ważniejszą rzeczą jest to, czy jest to interesujące dla Twojego małego. Ostatecznie największe sukcesy są osiągane w działaniach, które sprawiają satysfakcję.

Oceń wiadomość