10 rad jak zostać dobrym korepetytorem

06.11.2018

10 rad jak zostać dobrym korepetytorem
Edukacja szkolna
Dla korepetytorów

Potrzeby doszkalania się i podnoszenia swoich kwalifikacji stały się codziennością. Dzisiejsza sytuacja na rynku pracy stawia przed kandydatami spore wyzwania. Standardem jest nie tylko oczekiwanie od większości posiadania wykształcenia wyższego, ale coraz częściej wymaga się dużego doświadczenia zawodowego. Jedynym czynnikiem, jakim mogą wyróżnić się młodzi aplikanci, są pozaprogramowe umiejętności. Tutaj do równania wchodzi rola korepetytorów. Zwracamy się do nich, żeby jak najmniejszym nakładem czasu zdobyć jak najwięcej umiejętności. Dlatego zawód ten nie tylko cieszy się dobrą popularnością, ale wymaga precyzyjności, sumienności, dokładnej znajomości tematu i sprawności komunikacyjnych. W tym artykule podpowiemy, czym odznaczają się doświadczeni korepetytorzy i damy garść porad, które usprawnią waszą pracę.

10 rad jak zostać dobrym korepetytorem 

Cechy doświadczonego i popularnego korepetytora

Jako prywatny nauczyciel można podjąć pracę w dwóch formatach – online i in-person. O tym, jak zostać zdalnym korepetytorem i jak wygląda jego praca, możecie przeczytać w artykule „7 rad, jak prowadzić korepetycje online”. Prowadzenie lekcji w tradycyjnym trybie wygląda nieco inaczej, aczkolwiek doszukać się można wielu analogii. Zanim jednak zaczniemy zagłębiać się w higienę pracy, należy zadać sobie pytanie, czy posiadane kompetencje i charakter odpowiadają zawodowi nauczyciela.

Cechą, która najbardziej rzuca się w oczy podczas kontaktu z uczniami, jest komunikatywność. Klienci w tej branży bywają różni – jedni są bardzo nieśmiali, innym buzia się nie zamyka, a jeszcze inni łatwo tracą koncentrację i przestają skupiać się na zajęciach. Może zdarzyć się również pracować z osobami kłótliwymi i niecierpliwymi. Dobry korepetytor musi wiedzieć, jak poradzić sobie z każdym z takich uczniów. Dlatego też odpowiednie umiejętności komunikacyjne są na wagę złota.

Nieodzownym atrybutem dobrego tutora jest dogłębna wiedza w nauczanej dziedzinie. Uczniowie, płacąc za spotkania z nauczycielem, oczekują fachowej pomocy. Niedopuszczalnym jest, żeby nauczyciel oferujący lekcje z języka angielskiego mówił w tym języku gorzej od ucznia! A takich osób jest wcale niemało.

Kolejnymi cechami, na które musimy zwrócić uwagę, są punktualność i terminowość. Jak pisaliśmy w akapicie powyżej, korepetytorzy pobierają opłaty za swoje usługi, dlatego też zjawianie się na lekcje o umówionej porze jest tak ważne. Nierzadko uczniowie mają napięty grafik i każda minuta opóźnienia jest im nie na rękę. Co zaś tyczy się terminowości, należy zdać sobie sprawę, że często ludzie korzystają z ofert prywatnego nauczyciela po to, by mieć kogoś, kto ustali im odpowiedni grafik i zmotywuje do pilnowania terminów. Dobry korepetytor to osoba, która zawsze będzie trzymała rękę na pulsie w kontekście nadsyłania prac domowych i testów.

Tutor, dla dobra własnego i ucznia, musi być stanowczy. Tyczy się to nie tylko prowadzenia zajęć w odpowiedni sposób, ale także egzekwowania zapłaty za zajęcia. Oczywistym jest, że korepetytor musi nakłonić ucznia do sumiennej nauki, oddawania prac w terminie i pojawianiu się na zajęciach na czas. Co jednak tyczy się dobra samego nauczyciela, nie można być uległym w negocjacjach ceny i sposobu zapłaty. Trzeba wyłożyć karty na stół już na pierwszym spotkaniu, aby w przyszłości uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i nieporozumień.

Jak zostać korepetytorem – garść porad

Teraz już wiecie, jak wyglądają podstawowe cechy doświadczonego korepetytora. Możemy zastanowić się teraz nad higieną pracy i ogółem aspektów związanych z zawodem. Poniżej 10 rad, jak zostać dobrym korepetytorem.

  1. Wybierać zdolnych uczniów, którzy mają motywację. Nie ma sensu wybierać leniwych ludzi z brakiem motywacji. Niektórzy nie mają ochoty do nauki. Nauczyciel nie jest w stanie zmusić kogoś, aby się uczyć. Współpraca z takimi ludźmi na dłuższą metę może spowodować wypalenie zawodowe.
  2. Odpowiednia cena. Tutorzy na początku nie powinni wymagać bardzo wysokiego wynagrodzenia. Najlepiej ustalić średnią cenę. W Polsce wynosi ona 40 zł, czyli mniej więcej 10 EUR.
  3. Poczucie własnej wartości. Należy bronić swoich prawa, wymagać opłaty na czas, szacunku do siebie i swojej pracy. Klient nie zawsze ma rację. Trzeba w pewnym momencie powiedzieć mu dokładnie, co powinno być zrobione.
  4. Uporządkować własny plan. Organizacja pracy oraz czasu jest podstawowym warunkiem sukcesu w kwestii zdobycia klientów. Nasza własna organizacja sprawia adekwatne wrażenie na kliencie oraz wpływa na jego opinię.
  5. Szukać klientów we wszelkich możliwych źródłach. Najczęściej atrakcyjne oferty można znaleźć na takich stronach jak Buki.org.pl. Takiego typu strony internetowe dysponują szerokim zakresem kryteriów wyboru oraz mnóstwem klientów.
  6. Bardzo ważne są źródła informacji. Muszą one być nowoczesne i wskazywać na aktualności. Nie wystarczy wziąć książki z czasów PRL. Jeśli chodzi o naukę języków obcych, należy proponować studentom wydawnictwa typu Huber, Oxford, Langenscheidt itp.
  7. Praca domowa. Koniecznie trzeba zadawać pracę domową osobom na bardziej zaawansowanym poziomie. Początkujący raczej nie są w stanie podołać ciężkiej pracy samodzielnie. Lepiej przerobić z nimi więcej bezpośrednio na zajęciach.
  8. Forma prowadzenia lekcji. Nauczyciel powinien rozbudzić ciekawość uczącego się. Korepetytor z matematyki może, na przykład, wprowadzić element gier (niekoniecznie wyłącznie z dziećmi). Nauka języków jest bardzo rozmaita. Można wprowadzić debaty, wypowiedzi, analizy wypowiedzeń, prezentacje, argumentacje itp.
  9. Sumienność własnej pracy. Należy wykonywać swoją pracę jak najlepiej. Ponosicie Państwo odpowiedzialność za wyniki waszych uczniów.
  10. Trzeba brać pod uwagę wskazówki i życzenia swoich klientów. To łączy się z punktem o indywidualnym podejściu. Krytyka czasem jest niezbędna. Umiejętne analizowanie pewnych zajść i nieporozumień podczas zajęć pomaga rozwijać się zawodowo, a także osobowościowo. Każdy nowy krok zbliża nas do celu.

 

Autor:

Oceń wiadomość