Jak wygląda rynek korepetycji w Polsce, dla kogo i w jakim celu najczęściej potrzebny jest korepetytor oraz jak wygląda sytuacja z korepetycjami online.
Indywidualne zajęcia z nauczycielem w ramach programu szkolnego, do egzaminów lub nauki języków są powszechnym zjawiskiem na całym świecie. Co więcej, badania przewidują na rynku korepetycji stały trend wzrostowy i osiągnięcie wolumenu 177 621 mln USD do 2026 roku. Na przykład badania w Wielkiej Brytanii wykazały, że co czwarta młoda osoba korzystała z usług nauczyciela, a prawie 47% z nich potrzebowało pomocy w programie szkolnym.
Przeanalizowaliśmy 5504 kwestionariusze korepetytorów i 48500 zapytań od uczniów, aby zrozumieć, jak działają korepetycje w Polsce.
Z jakich przedmiotów najczęściej próbuje się znaleźć korepetytora w Polsce?
5 najlepszych pozycji w zapytaniach na korepetytora w latach 2018-2020 obejmuje matematykę, język angielski, język polski, fizykę i chemię.
Taka lista wynika przede wszystkim z faktu, że wielu potrzebuje nauczyciela, aby przygotować się do matury. Na przykład w 2019 r. Zgłoszenie o korepetytora dla matury było czwarte najpopularniejsze po korepetytorze programu szkolnego dla uczniów szkoły średniej, szkoły podstawowej 4-6 klasy i korepetytora przygotowującego do Egzaminu 8-klasisty. Stale zauważalna duża liczba zapytań pojawia się również w poszukiwaniu korepetytora do przygotowania do szkoły i kursów uniwersyteckich.
Innymi popularnymi przedmiotami z dziesiątki liderów są zawsze niemiecki, francuski i hiszpański, biologia i gra na fortepianie.
Dla kogo szukają korepetycji?
Najczęściej nauczyciela szukają rodzice uczniów. Najwyższy odsetek wniosków to pomoc w programie szkolnym dla uczniów szkoły średniej. Zwykle jest prawie 2 razy więcej takich zgłoszeń niż na przykład nauczyciel przygotowujący do matury, a nawet nauczyciel dla uczniów szkół podstawowych. Jednocześnie matematyka jest najpopularniejszym przedmiotem, z którego uczniowie poszukują nauczyciela przygotowującego do matury.
Odsetek dorosłych, którzy szukają korepetytora dla siebie, nie jest duży, ale najczęściej starają się podciągnąć język obcy, dlatego więc poszukują głównie korepetytorów z języka angielskiego i niemieckiego w biznesie.
Kto pracuje jako korepetytor w Polsce i czy potrzebne jest doświadczenie w nauczaniu?
Przeważająca część nauczycieli w tej chwili to kobiety. Długotrwałe doświadczenie w nauczaniu jest silną zaletą nauczyciela, ale istnieje również wiele profili zarejestrowanych i aktywnych nauczycieli, którzy mają mniej niż rok doświadczenia.
Korepetycje mogą przynieść dodatkowe pieniądze, ale mogą również być głównym źródłem dochodów.
Tradycyjne postrzeganie nauczyciela jako nauczyciela wyłącznie szkolnego, który daje dodatkowe zajęcia, powoli, ale z pewnością staje się przestarzałe. Na przykład korepetycje to świetny format pracy w niepełnym wymiarze godzin dla studentów i młodych ludzi dzięki elastycznemu harmonogramowi. Zmienia się rynek i stopniowo przyzwyczaja się do formatu online, co omówimy poniżej.
Ile kosztują zajęcia z korepetytorem w Polsce?
Ceny korepetycji ciągle się zmieniają- zależą od przedmiotu, poziomu przygotowania, celów i wymagań ucznia, doświadczenia nauczyciela, zmian sezonowych.
Na przykład cena za zajęcia przygotowujące do matury rośnie każdego roku. Matematyka, jako najpopularniejszy przedmiot w tej kategorii, wzrosła ze średniej krajowej 43 zł w 2018 r. do 58 zł za godzinę w 2020 r. Ceny zajęć z korepetytorem z języka angielskiego wahają się w granicach 48 - 58 zł za godzinę w zależności od celu nauki i wielu innych czynników.
Lista najdroższych przedmiotów zmienia się z roku na rok, ale zazwyczaj nie są to najpopularniejsze i dość złożone dyscypliny: Mechanika Płynów, Filozofia, Język szwedzki, Informatyka, Finanse.
Najwygodniejszą opcją dla rodziców jest stworzyć budżet na zajęcia z nauczycielem, dla nauczycieli - ustalić cenę za zajęcia - Zobaczyć profile na żądany przedmiot i we właściwym mieście na platformie wyszukiwania nauczycieli.
Korepetycje online. Polska i edukacja cyfrowa
Korepetycje online w Polsce nie były zbyt aktywne, ale wymuszona kwarantanna i dystans społeczny w 2020 r. zostały potężnym katalizatorem. W tej chwili już 55% zarejestrowanych nauczycieli wskazało w swoich kwestionariuszach, że są gotowi prowadzić zajęcia przez Skype lub poprzez inne zasoby online.
Wśród osób, które zarejestrowały kwestionariusz nauczyciela w 2018 i 2019 r., tylko 42% i 48% odpowiednio wskazało, że są gotowe do nauczania online. W 2020 r.wskaźnik ten wyniósł już prawie 76%.
Od zimy 2020 r. zapotrzebowanie od klientów na korepetytora online gwałtownie wzrosło z 3% do 14 % wszystkich przychodzących zapytań w porównaniu z 2019 r.
Najczęściej nauczyciele są gotowi uczyć online języka angielskiego, matematyki i języka polskiego.