Studia związane z reklamą są od wielu lat bardzo dobrym pomysłem dla wszystkich osób z talentami artystycznymi lub skłaniającymi się w kierunku zacięcia humanistycznego oraz ekonomicznego. Za każdym razem, gdy już się wydawało, że agencje marketingowe zaczną masowo plajtować, rynek zaczął stawiać przed nimi nowe wyzwania. W dobie e-commerce dobrych specjalistów od marketingu wciąż jest za mało, dlatego warto rozważyć poprowadzenie swojej kariery właśnie tą drogą – zapotrzebowanie nie ustaje!
Jednak – co ciekawe – większość osób nie zadaje sobie pytania „jakie studia wybrać?”, a „czy w ogóle warto studiować marketing?”. Stąd, zanim jeszcze przejdziemy do sedna artykułu, podzielimy się dwoma wskazówkami:
- Koniecznie idź na dobre studia o profilu marketingowym, jeśli chcesz pracować w dużej, międzynarodowej korporacji i tam piąć się po szczeblach kariery. To również dobra droga dla tych, którzy nie chcą od razu iść do pracy lub mogą pozwolić sobie na pięć lat (lub więcej) intensywnej edukacji i pragną zyskać naprawdę szerokie horyzonty.
- Możesz wybrać alternatywną ścieżkę zdobywania wiedzy, jeśli chcesz i potrafisz uczyć się samemu, masz ambicje zostania freelancerem (lub już nim jesteś), pragniesz prowadzić własny biznes, a twoim CV jest portfolio zmontowanych filmów, napisanych haseł reklamowych lub scenariuszy, przygotowanych grafik, opracowanej muzyki albo stworzonych artykułów.
Myśl płynie z powyższych informacji taka, że studia to bardzo solidna forma zdobywania wielozakresowej i szerokiej wiedzy, ale osoby ambitne i skłonne do działania wcale nie są skazane na pięć lat na uczelni (jeśli nie chcą pracować na etacie w dużym holdingu).
Gdzie studiować marketing w Polsce?
Bez zbędnego wstępu, przedstawiamy sześć uczelni w Polsce (kolejność przypadkowa), z których ofertą warto się zapoznać w kontekście solidnych studiów z zakresu szeroko pojętego marketingu:
- Politechnika Śląska (Gliwice),
- Uniwersytet Jagielloński (Kraków),
- Akademia Techniczno-Humanistyczna (Bielsko-Biała),
- Politechnika Lubelska (Lublin),
- Bydgoska Szkoła Wyższa (Bydgoszcz),
- Uniwersytet Ekonomiczny (Kraków).
To oczywiście nie wszystkie placówki oświatowe oferujące studia z zakresu marketingu (lub pochodnych). Mamy jeszcze chociażby świetną Akademię Śląską (dawna Wyższa Szkoła Techniczna) w Katowicach oraz wiele innych miejsc prywatnych. W stosunku do ubiegłych dekad tzw. prestiż uczelni w Polsce nieco stracił na znaczeniu, dlatego, że pracodawcom zależy głównie na umiejętnościach i kompetencjach twardych przyszłych pracowników.
Podpowiedź: Każdego roku oferta uczelni ulega przemianom – szczególnie w przypadku ośrodków prywatnych. Dostosowują one swoje kierunki do bieżącego zapotrzebowania rynku, dlatego warto śledzić wybrane miejsca już w okresie przedwakacyjnym, gdy ogłaszane są nowe nabory.
Czytaj również: "Portale społecznościowe - jak je wykorzystać do nauki?"
Czym kierować się przy wyborze uczelni lub programu studiów z zakresu marketingu?
To bardzo ważne pytanie i przyszły żak powinien na poniższe kryteria spoglądać jeszcze mocniej niż na nazwę uczelni oraz miejsce, w którym się ona znajduje. Sprawa, o której warto pamiętać, to kwestia związana z mnogością specjalizacji w marketingu – tę warto dobrać jak najbardziej solidnie i zgodnie z preferowanym, dalszym kierunkiem rozwoju zawodowego. Nad tymi kwestiami dobrze jest się zastanowić:
- Czy chcemy pracować w międzynarodowym gronie? Marketing zagraniczny to osobna specjalizacja, na kierunkach tych również jest kładziony nacisk na naukę języków. Warto zauważyć, że znajomość kultury i języka bardziej „egzotycznego” dla Polaków kraju (ale wciąż obecnego biznesowo nad Wisłą) często przesądza o zatrudnieniu i wysokości zarobków.
- Jak mocno wierzymy w e-commerce? Handel w internecie to bardzo ciekawa dziedzina, w której należy poznać nie tylko podstawy sprzedaży, ale też sięgnąć to takich dziedzin jak programowanie i zaawansowana obsługa algorytmów wyszukiwarek. Na szczęście dla tego segmentu powstają kierunki dedykowane dla e-handlu.
- Czy mamy wypracowane konkretne zdolności artystyczne? Marketing to nie tylko sprzedaż, ale też wiele pochodnych czynności związanych z kreacją i prezentacją produktu lub usługi. Osoby o wybitnym zacięciu artystycznym mogą śmiało wybierać spośród nieco mniej „ścisłych” kierunków, nie zapominając przy tym o marketingowej ścieżce rozwoju.
- W jakiej niszy chcemy pracować? Podpowiedzieliśmy już, że warto wybrać język dodatkowy (oprócz angielskiego), aby zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy. Jednak to nie wszystko, bo istnieją takie specjalizacje jak „marketing miast i regionów”, albo „budowanie relacji z nabywcami”, gdzie możemy nabyć bardzo konkretne umiejętności.
Mimo wszystko, jeśli chcemy bardzo mocno wyspecjalizować się w niesamowicie wąskiej dziedzinie (powiedzmy niech będzie to montaż pionowego wideo dla lifestylowych mediów społecznościowych), to proces kształcenia warto wziąć we własne ręce.
Alternatywne rozwiązania: kursy i szkolenia dla przyszłych marketingowców
Właśnie w takich przypadkach przychodzą z pomocą kursy oraz solidne szkolenia. Od kilku lat podaż tego typu rozwiązań na świecie i w Polsce rośnie, a zainteresowanie jest ogromne. Większość dobrych szkoleń to produkty płatne, sporo z nich jest dostępnych online. Wielbiciele takiego indywidualnego podejścia do nauki nie są jednak skazani tylko i wyłącznie na sztywne ramy kursu. Dzięki platformie BUKI można zamówić lekcję – lub najlepiej całą ich serię – z wybranym wykładowcą, mentorem. Takich osób jest dostępnych w serwisie bardzo dużo, a do umówienia się na szkolenie potrzebnych będzie jedynie kilka kliknięć. Podpowiadamy, że może to być również ciekawe rozwiązanie dla studentów, którzy na kierunkach związanych z marketingiem potrzebują dodatkowej pomocy w opanowaniu materiału.
Czy studia dalej są niezbędne do osiągnięcia sukcesów zawodowych na najwyższym poziomie? Jeśli wybieramy korporacyjną ścieżkę to tak, ale w przypadku własnego biznesu można próbować wybrać alternatywną drogę. Jednak wbrew pozorom bycie freelancerem lub prowadzenie własnego biznesu może okazać się dużo trudniejsze, niż zdobycie wiedzy w klasyczny sposób i poszukanie etatu. Dlatego warto wybierać mądrze, a tym samym niezależnie od przekonań zainteresować się ofertą polskich uczelni, która w dziedzinie marketingu jest naprawdę szeroka.