
Wybór kierunku studiów nie należy do najłatwiejszych - chyba, że jest się ukierunkowanym na daną dziedzinę. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się kierunki twórcze (kreatywne). Możemy do nich zaliczyć m.in. studia dla graphic designerów, marketingowców, dziennikarzy czy projektantów gier komputerowych. Kierunki te nie tylko są atrakcyjne, ale także przyszłościowe i dlatego chcemy opowiedzieć o nich dzisiaj nieco więcej. Zapraszamy do lektury!
Studia kreatywne - czy warto?
Studia to jedna z możliwości rozwoju zawodowego. W przypadku kierunków kreatywnych nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy warto się na nie zdecydować. Z pewnością pozwolą na zdobycie obszernej wiedzy, jednak do takich zawodów w dużej mierze można przygotować się samodzielnie lub za pośrednictwem kursów czy zajęć dodatkowych, np. poprzez platformę BUKI. Mimo to chcemy opowiedzieć Wam dzisiaj o 4 kreatywnych kierunkach studiów - graphic designer, marketing, dziennikarstwo i projektowanie gier komputerowych.
Studia - graphic designer
Na pierwszy ogień weźmy studia dla przyszłych graphic designerów. Na tym kierunku kompleksowo są poruszane tematy związane nie tylko z samym projektowaniem graficznym, ale także z psychologią czy psychologią widzenia. Podczas kilkuletniego cyklu nauki studenci uczą się, jak projektować efektywne komunikaty wizualne - tak, żeby były przyjemne i czytelne w odbiorze. Studia te pokazują historię powstawania grafiki, a także aktualne trendy i zastosowania. Uczą również kreatywnego myślenia, które pozwoli wyjść przed szereg. Studia te nakłaniają do kreatywnego i nieszablonowego myślenia. Przykłada się również dużą uwagę do kompetencji społecznych, komunikacji, a także projektowania. Podczas zajęć można trenować zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną.
Na kierunku tym można zdobyć wiedzę m.in. z zakresu:
- kompozycji
- layoutu
- typografii
- zarządzania kolorem
- techniki wizualizacji
- analitycznego i syntetycznego myślenia
- zarządzania zespołem
- stylów w grafice
- metodologii pracy grafika.
Studia - marketing
Kolejny kierunek kreatywny to marketing. Absolwenci tego kierunku uzyskują wiedzę z m.in. z zakresu komunikacji rynkowej, technik sprzedaży, budowania relacji z klientem, zarządzania marką, wykorzystywania nowoczesnych technik biznesowych a także PR. Zajęcia zazwyczaj mają formę interaktywną lub projektową. Podczas tego cyklu nauki studenci uczą się, jak pracować w grupie, jak zarządzać projektem oraz całym teamem. Studia te łączą zajęcia praktyczne i teoretyczne.
Studia związane z marketingiem pozwolą na zdobycie wiedzy m.in. z:
- ze społecznymi aspektami psychologicznymi
- zachowania konsumentów
- postaw marketingu
- podstaw działalności biznesowej
- nowoczesnych technologii marketingowych
Po ukończeniu tego kierunku można znaleźć pracę m.in. jako:
- specjalista ds. reklamy
- specjalista ds. mediów społecznościowych
- menadżer marki
- specjalista ds. sprzedaży
- copywriter
- social media manager.
Studia - dziennikarstwo
Dziennikarstwo należy kierunków nie tylko kreatywnych, ale także humanistycznych. Nie potrzebne są tutaj zdolności matematyczne czy analityczne. Istotniejszy jest warsztat pisarki, kreatywność, umiejętność zbierania wywiadu i odnajdywanie informacji. Studia związane z dziennikarstwem pozwolą na poprawienie swojego warsztatu pisarskiego czy retorycznego. Absolwenci tego kierunku posiadają bogatą wiedzę m.in. z prawa, historii czy literatury. Zajęcia na tym kierunku oswajają z kamerą, trenują kreatywność a także uczą przeprowadzania wywiadów i dociekania do informacji. Osoby, które zdecydują się na ten kierunek będą mogły wybrać dziedzinę, którą się interesują i w tym kierunku rozwijać swoją karierę dziennikarską, np. polityka, sport czy gospodarka. Tak samo jak w przypadku graphic designerów i marketingu, tak samo w przypadku dziennikarstwa istotne są zajęcia praktyczne, a nie sama teoria. Na studiach jest dużo zajęć projektowych oraz w grupie.
Osoby decydujące się na dziennikarstwo zdobęda wiedzę m.in. z:
- socjologii
- psychologii społecznej
- prawa
- historii Polski
- poprawności językowej
- technologii informacyjnych
- kultury językowej
- ekonomii i marketingu.
Do ciekawych przedmiotów na tym kierunku z pewnością możemy zaliczyć np. emisje głosu, komunikowanie ciałem, komunikację wizualną, wiedzę o kinie czy retorykę.
Przykładowe specjalizacje na kierunku dziennikarstwo:
- dziennikarstwo radiowe
- dziennikarstwo prasowe
- fotografia prasowa
- fotografia reklamowa
- creative writing
Studia - projektowanie gier komputerowych
Ostatni kreatywny kierunek studiów na dzisiaj to projektowanie gier komputerowych (Game Development). Studia te uczą praktycznego podejścia do tworzenia gier. Studenci uczą się nie tylko jak projektować gry, ale także, jak je tworzyć. Dużo zajęć odbywa się w zespołach projektowych, co pozwala na stworzenie własnego produktu a zarazem uczy pracy w teamie - również jego zarządzaniem. Kierunek ten nawiązuje zarówno do kierunków humanistycznych, jak i ścisłych. Połączenie tych dwóch dziedzin pozwala na stworzenie projektu gry, a następnie wcielenie go w życie. Osoby, które chcą na co dzień zajmować się projektowaniem gier komputerowych muszą wykazywać się również wiedzą z zakresu psychologii czy socjologii - pozwoli to na stworzenie produkty (gry), która będzie pożądana na rynku. Sprawi, że użytkownik będzie chciał grać. Ważna jest również kreatywność, która pozwola na tworzenie rozgrywek, całej koncepcji gry, dialogów czy fabuły.
Podczas studiowania tego kierunku zdobywa się wiedzę m.in. z:
- projektowania mechaniki gier komputerowych
- programowania
- tworzenia grafiki
- zarządzania zespołem
Osoby, które chcą zajmować się tworzeniem gier komputerowych mogą wybrać różne ścieżki rozwoju:
- projektować fabułę
- projektować poziomu
- projektować dialogi
- projektować mechanikę gry.