Coraz więcej mówi się o influencerach w kontekście zawodowym, sporo osób próbuje też zostać tzw. liderem opinii, widząc w tym prostą drogę do dużych pieniędzy. Czy zarobki influencerów są wysokie? Tak, mogą takie być, ale nie w każdym przypadku. Sprawdzamy, jak są opłacane takie osoby w Polsce.
Kim jest influencer?
Influencer jest to osoba wpływowa, rozpoznawana, a jej sława wynika z owocnej działalności w internecie. Najatrakcyjniejsze marki osobiste były najpierw tworzone w ramach blogów, a później – szeroko pojętych mediów społecznościowych. W 2024 roku influencerzy nadal są blogerami, ale też Instagramerami, Podcasterami, YouTuberami, TikTokerami lub twórcami na takich platformach jak Facebook, Twitch lub X.
Sukces influencera jest mierzony kilkoma czynnikami (najważniejsze są zasięgi), ale najprostszym z nich jest klasyfikacja pod względem liczby obserwatorów.
- Megainfluencer ma ponad 500 000 obserwujących i w wielu przypadkach jest to osoba rozpoznawalna na ulicy, udzielająca się w klasycznych mediach i przede wszystkim pracująca ze sztabem ludzi.
- Makroinfluencer – ma 100 000 do 500 000 followersów,
- Midiinfluencer to osoba z 50 000 do 100 000 obserwatorów,
- Mikroinfluencer, niezwykle popularny przedział, czyli 10 000 do 50 000 odbiorców,
- Nanoinfluencer, czyli aspirujący i początkujący twórca, którego liczba obserwatorów zaczyna się od około 1000 do 10 000 ludzi.
Niestety powyższa, popularna miara jest niezbyt doskonała, ponieważ zebranie 500 000 obserwujących na TikToku jest w wielu wypadkach dużo łatwiejszym zadaniem, niż pół miliona subskrybentów na YouTube, o Instagramie nie wspominając.
Jakie czynniki wpływają na wysokość zarobków influencerów w Polsce?
Wielu osobom wydaje się, że wystarczy regularnie wrzucać treści do internetu i dzięki algorytmom zaszytym w mediach społecznościowych, prędzej niż później taka działalność zacznie na siebie zarabiać. Tymczasem prawda jest zupełnie inna: zawód influencera to bardzo długa droga, wiele nauki i nieco szczęścia w pierwszych latach działalności. Nie każdemu się udaje wytrwać i dotrzeć do odbiorców. Na wysokość zarobków ma wpływ:
- Nisza, w której działamy. Niektóre branże są o wiele lepiej opłacane przez reklamodawców, do takich należą np. finanse, rozwój osobisty, dobra luksusowe, a w niektórych częściach świata – podróże.
- Konkurencja w niszy. Np. branża kosmetyczna, lifestyle i vlog, gaming – każda z nich ma swoich influencerów, ale trudność wypłynięcia i zarabiania dobrych pieniędzy dla nowych twórców również jest bardzo wysoka.
- Prezencja twórcy. W wielu przypadkach nie ma znaczenia, bo w niektórych niszach kluczowa jest wiedza, charyzma, zaangażowanie w interakcję, ale w niektórych przypadkach to jak się prezentujemy, w co ubieramy, jak brzmi nasz głos – wszystko to może wpływać na pozyskiwanie nowych odbiorców.
- Działalność na własną rękę lub z agencją. Po osiągnięciu jakiegoś poziomu wpływów w internecie można wybrać, czy pracujemy z agencją dla influencerów (zarobki mniejsze, ale powtarzalne) lub na własną rękę (większe ryzyko, trudność i więcej pracy, ale szansa na lepiej opłacane „deale” rosną).
- Koszt prowadzenia działań. W niektórych przypadkach ostateczny zarobek weryfikowany jest np. kosztami delegowania zadań (przygotowanie grafik, montaż wideo, pozyskiwanie współprac) oraz dużymi nakładami na zakup urządzeń lub materiałów.
- Liczba reklamodawców. Nie każda nisza gwarantuje stały dopływ „bogatych” reklamodawców. Np. zwiedzanie ciekawych opuszczonych miejsc swego czasu gwarantowało pozyskanie sporej widowni na YouTube, ale możliwość zmonetyzowania takiego tematu była i jest dość trudna.
- Umiejętność przygotowania własnych produktów, takich jak kursy, książki, gadżety, dobra cyfrowe. To jeden z najważniejszych punktów, bo właśnie na kursach, książkach czy nawet autorskiej odzieży influencerzy zarabiają najwięcej.
Poza powyższymi jest jeszcze wiele innych czynników wpływających na zarobki influencera w Polsce. Jednak najwięcej zależy od branży, determinacji i pomysłowości twórcy.
Jakie są średnie zarobki influencerów działających w Polsce?
Jeśli ktoś Ci powie, że każdy liczący się influencer zarabia x zł, gdzie x to dowolna, wymyślona i bardzo wysoka kwota – nie wierz w to!
Prawda jest taka, że już nawet zostając nanoinfluencerem można zarabiać dość duże pieniądze. Przykład? Tworzysz content o popularnych zegarkach klasycznych, masz na ten temat ogromną wiedzę i wydajesz kompleksowy, drogi poradnik skierowany do hobbystów, koneserów. Odpowiednio poprowadzony marketing i zaangażowanie mogą sprawić, że taki tytuł da ogromny dochód dochodzący nawet do pół miliona zł (wystarczy sprzedać ok. 2500 albumów po 199 zł), który później może być utrzymywany pasywnie.
Z drugiej strony posiadanie pół miliona obserwatorów na TikToku może dawać miesięcznie okrągłe zero złotych, jeśli nie potrafimy poszukać współprac lub odpowiednio ich zrealizować, a nasza nisza jest np. dla reklamodawców w jakiś sposób trudna (kontrowersyjna działalność, wulgaryzmy etc.) i nawet agencje nie nawiązują z nami współpracy.
Najłatwiej oszacować zarobki Influencerów na YouTube, gdzie wypłata z programu partnerskiego Google Adsense waha się zazwyczaj od 2 do 20 zł za 1000 wyświetleń. Oznacza to, że twórca publikujący 8 filmów miesięcznie, z których każdy średnio osiąga 50 000 wyświetleń, może zarobić 3600 zł przy założeniu nie najwyższej stawki na poziomie rpm 9 zł. Oczywiście YouTuberzy zarabiają też równolegle na afiliacji, współpracach, donate, oraz na kursach i innych produktach.
Można zatem śmiało ustalić, że Midiinfluencer, który rozwinął swoje media w atrakcyjnej niszy, poświęca mnóstwo czasu na działalność solo i dba o regularne wypuszczanie nowych produktów oraz treści, może w Polsce zarobić w granicach od najniższej krajowej, do 20 000 zł miesięcznie. Powyżej tych widełek znajdują się już raczej najbardziej rozpoznawalni – ich twórczość przynosi miliony przychodu rocznie, ale też generuje pewne koszty.
PS: Pamiętaj, że podstawą do zostania influencerem jest zazwyczaj posiadanie wiedzy lub pasji w danej dziedzinie. Jeśli potrzebujesz się podszkolić, masz jakieś wątpliwości, to skorzystaj z serwisu BUKI. Znajdziesz tam doskonałych mentorów, nie tylko z przedmiotów szkolnych, ale też z wielu innych ciekawych dziedzin. Dzięki ich wiedzy możesz budować przewagi konkurencyjne, a to bardzo istotne!