Określenie odpowiedniej kwoty za udzielanie lekcji prywatnych nie jest łatwym zadaniem. Zwłaszcza początkujący korepetytorzy mogą mieć z tym problem. Za niska kwota nie tylko może zmniejszyć zarobki, ale, wbrew pozorom, także podziałać odstraszająco na uczniów. Dotyczy to zwłaszcza nauczycieli bez większego doświadczenia oraz bez kompetencji formalnych.
Jak więc określić cenę za nasze korepetycje tak, aby z jednej strony zasługiwała ona na miano “godziwej”, a z drugiej strony była konkurencyjna w stosunku do cen lekcji u innych korepetytorów? Najłatwiejsza z dostępnych metod, a więc wyliczenie średniej ceny za lekcje z danego przedmiotu/w danym mieście, nie zawsze będzie skutecznym sposobem. Jest więcej czynników, które należy wziąć pod uwagę. Wyjaśnimy je wszystkie w niniejszym tekście.
Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu ceny za korepetycje?
Można wyróżnić cztery najważniejsze faktory, od których powinna być uzależniona godzinowa stawka za korepetycje. Każdy z nich jest istotny, ale nie oznacza to, że każdemu przypisujemy dokładne 25% wpływu na cenę. Wiele zależy od kontekstu i indywidualnej sytuacji korepetytora. Zacznijmy jednak od wyliczenia i opisu wzmiankowanych czterech czynników. Są to:
- Rodzaj nauczanego przedmiotu: korepetycje z najbardziej popularnych przedmiotów (na przykład matematyka, język polski, język angielski) siłą rzeczy są tańsze, niż chociażby nauka norweskiego czy lekcje programowania.
- Doświadczenie i kompetencje korepetytora: studentka przykładowo wyższego roku filologii hiszpańskiej raczej nie będzie mogła liczyć na stawki porównywalne z tymi, które pobiera doktor habilitowany w tej samej dziedzinie.
- Rozmiar miasta: z oczywistych przyczyn, stawki za korepetycje przykładowo w Warszawie będą o wiele wyższe od cen obowiązujących chociażby w Sosnowcu.
- Renoma korepetytora: tego faktora nie należy lekceważyć. Przeglądając oferty korepetycji w serwisie BUKI widzimy, że bardzo wysokie stawki często dyktują nauczyciele, którzy co prawda nie posiadają istotniejszych tytułów naukowych, ale mają duże doświadczenie i wiele pozytywnych recenzji od uczniów.
Powyższe informacje należy jednak wziąć w pewien nawias. Dlaczego? Musimy pamiętać, że nie wszystkie osoby poszukujące korepetycji są całkowicie początkujące i zupełnie “zielone” w danej dziedzinie. Lekcji prywatnych może szukać np. absolwent iberystyki, który chce zdać egzamin DELE C2 czy też absolwent matematyki, zainteresowany istotnym pogłębieniem swojej wiedzy w jakiejś określonej dziedzinie. Wtedy same pozytywne recenzje np. od innych uczniów raczej nie przekonają potencjalnego nabywcy. Sporo może zależeć również od tego, co dokładnie zawiera się w naszych korepetycjach. Jeżeli jesteśmy w stanie zaoferować uczniowi przykładowo naukę profilowaną pod egzamin dający uprawnienia tłumacza przysięgłego, nasza oferta może przeważyć nad propozycjami teoretycznie bardziej doświadczonych i utytułowanych nauczycieli, którzy jednak nie specjalizują się w tłumaczeniach.
Jakie są standardowe stawki za korepetycje w różnych dziedzinach i regionach?
Cena korepetycji co do zasady rośnie albo maleje proporcjonalnie do dwóch czynników:
- Wielkości miasta.
- Popularności/rzadkości nauczanego przedmiotu.
Bardzo łatwo jest to zaprezentować na przykładzie uśrednionych cen lekcji prywatnych w serwisie korepetytorskim BUKI. Przyjmijmy, że interesują nas zajęcia z informatyki w Warszawie. Cena za jedną godzinę zajęć będzie wynosić standardowo od 100 do nawet 400 złotych. Niższe stawki znajdziemy jedynie w ofertach podstawowych kursów informatyki dla dzieci. Porównajmy te stawki z cenami korepetycji z zakresu języka polskiego w Gorzowie Wielkopolskim. Cena za godzinę będzie wynosić od 60 do 80 złotych.
Powyższe przykłady wymagają jednak pewnego doprecyzowania. Oprócz miasta i przedmiotu, liczy się także nasz poziom zaawansowania. Najtańsze standardowo są lekcje dla dzieci. Powód? Uczenie matematyki czy fizyki 10-latka tak naprawdę nie wymaga specjalnych kompetencji. Co innego, jeżeli nasza oferta jest adresowana przykładowo do studentów wyższych lat czy nawet maturzystów.
Jak efektywnie komunikować swoją wartość jako korepetytor?
Na podstawowe czynniki określające rynkową wartość naszych korepetycji nie mamy natychmiastowego wpływu: zarówno nabycie odpowiedniej wiedzy, jak i też kompetencji formalnej, doświadczenia czy renomy wymaga pewnego czasu, i nie da się tego ominąć. Pewne znaczenie zawsze ma jednak forma, w jakiej prezentujemy naszą ofertą, a więc po prostu marketing. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że nadmiar reklamowej otoczki niekoniecznie musi być dobrym rozwiązaniem. Trzeba pamiętać, że w dzisiejszych czasach każdy użytkownik internetu jest atakowany reklamami niemal na każdym kroku. Sprawia, że to większość osób posiada pewną “odporność” na wszelkie przekazy o charakterze marketingu. Jeżeli uczeń odniesie wrażenie, że próbujemy grać na jego emocjach, maskując przy tym nasze mankamenty merytoryczne, z dużą dozą prawdopodobieństwa zamiast zainteresowania, wzbudzimy nieufność.
Jak więc prezentować naszą ofertę, aby subtelnie i zarazem skutecznie zachęcić klienta? Przede wszystkim, warto zadbać o detale. Im więcej jesteśmy w stanie powiedzieć na temat naszych lekcji, tym lepiej.
Można stosować język korzyści, ale tutaj również warto zadbać o szczegółowość przekazu, zamiast sięgać po ogólniki na temat np. rozwoju osobistego, i tym podobnych. Co dokładnie zyska uczeń dzięki naszym lekcjom? Na jakie wymierne korzyści może przełożyć się wiedza, nabyta w trakcie korepetycji? Dlaczego warto poznawać dziedzinę, której nauczamy? Im więcej precyzyjnych odpowiedzi jesteśmy w stanie zgromadzić i spisać, tym lepiej. Należy także pamiętać, że odbiorca reaguje nie tylko na to, co umyślnie umieścimy w tekście. Sporą rolę (zwłaszcza w zakresie przedmiotów humanistycznych), może odgrywać również to, jakim językiem się posługujemy. Leksyka, składnia, swoboda stylu – każdy z tych elementów sam w sobie ujawnia pewne informacje o naszej osobie, naszym obyciu i naszym wykształceniu. W końcu, o “usługi edukacyjne” stanowią specyficzną dziedzinę, która różni się od chociażby usług kosmetycznych, gastronomicznych itd. Zakłada się, że osoba, która naucza, powinna być osobą prezentującą pewien ogólny poziom intelektualny, niezależnie od tego, czy uczymy języka portugalskiego, socjologii, języka polskiego, filozofii czy historii.
Zawsze w cenie jest także transparentność. Najlepiej, aby uczeń już na wstępie dowiedział się, czego konkretnie może spodziewać się po naszych lekcjach, jakie metodami uczenia stosujemy, jak przebiegają zajęcia oraz czy istnieje możliwość profilowania sesji pod kątem indywidualnych potrzeb/preferencji odbiorcy.