Dzisiaj świat technologii rozwija się tak szybko, że zwykłe zajęcia zmieniają się na zajęcia w świecie prawie wirtualnym - online. Czy ta alternatywa jest doskonałą - nadal są dyskusje, natomiast dzisiaj omówimy jak zrobić taki rodzaj zajęć najbardziej atrakcyjnym.
Z czego składają się zajęcia online?
Tak zwany webinar składa się z prezentacji, która pełni rolę deski dla nauczyciela oraz wyjaśnienia teorii za pośrednictwem transmisji online. Dla tego wykładowca powinien mieć kamerę na laptopie/komputerze, mikrofon oraz prezentację za pośrednictwem której będzie prowadzać lekcję.
Z jakimi trudnościami możemy zetknąć się?
Zaangażowanie uczniów w procesie uczenia się
Główna trudność – zaangażowanie uczniów. Jak zainteresować ucznia, by przychodził oraz konspektował wszystko?
Ważnym jest interaktywność na zajęciach, wspólpraca wykładowca i ucznia. W „żywej” klasie nauczyciel zadaje pytania dzieciom i prosi o rozwiązanie zadania samodzielnie, zaprasza do deski. W systemie online można wykonywać to samo, i własnie to nie pozwoli uczniowi nudzić się. Zawołajcie ucznia po jego imieniu, poproście, aby on udzielił odpowiedzi na czacie. W takiej formie uczniowie nie będa zajęci innymi sprawami.
Obecność
Niezbędnym jest kontrolowanie obecności uczniów tak samo, gdyby robili to podczas zwykłych lekcji. Jeżeli uczeń nie przyszedł na zajęcie, należy skontaktować się z nim, wyjaśnić przyczynę nieobecności, oraz możliwości nadrobienia (szczerze mówiąc, wszystkie klasy online są automatycznie nagrywane, więc student po prostu może zobaczyć lekcję w formie filmika).
Powiadomienia
Nie trzeba zapominać o przypomnieniu uczniom o kolejnym zajęciu. Wszyscy są przyzwyczajeni, iż trzeba budzić się o 7 rano, zeby o 08:30 być obecnym w szkole. Zajęcia online przed komputerem nie pojawiaja się często w codziennym życiu ucznia, dlatego jest możliwość zapomnienia. Tak więć przypomnienie o lekcji jest obowiązkowe.
Jak zrobić zajęcie efektownym?
Udzielając odpowiedzi na dane pytanie należy pamietać, iż lekcje online - są identyczne do zwykłych, do których wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni. To oznacza, iż możecie i musicie wykorzystywać znane i ulubione nawyki i techniki.
Zajęcia online dają też nowe możliwości. Tak, na przykład, w przerwie między lekcjami można pokazać uczniom filmik od razu bez podłączenia projektora.
Jak wyglądają wejściówki?
Chcemy zauważyć, iż wejściówka nie jest szybka i lekka w przeprowadzeniu zajęć online. Można przygotować online ankietowanie, lub test - pojawiające się okno z pytaniem u każdego z ucznia, który powinien niezwłocznie udzielić odpowiedzi za skrócony do minimum czasu. Ważnym jest to, aby nauczyciel od razu widział odpowiedzi poprawne oraz błędne studentów. Taki sposób o wiele ulepsza oraz przyśpiesza proces sprawdzania.
Jak zwiększyć efektywność wykonania zadań domowych?
Każdy wykładowca wie, iż rezultatem zajęć jest to, gdy uczień powtarza materiał oraz wykonuje zadanie domowe. Jak omówiono wcześniej, jedyną trudnością żwiązaną z lekcjami online jest zaangażowanie uczniów w proces nauki.
Czy można uniknąć spadku zainteresowania ucznia w zajęciu? Odpowiedź jest pozytywna, dlatego nauczyciel może wykorzystywać sieci społecznościowe. Dużo wykładowców stwarza dla swoich uczniów grupy tematyczne na Facebook, gdzie publikuje ciekawe zadania oraz inne ciekawostki. Dzięki temu, można nie tylko przypominać uczniom o przyszłym zajęciu, lecz również publikować interesujące fragmenty webinaru. Na szczęście, publikowanie materiału jest bardzo prostą sprawą.
Zajęcia online są alternatywą zwykłych zajęć, które dają nowe możliwości jak dla uczniów, tak i dla nauczycieli. Nie bójmy się ich!