Spis treści
Myślenie matematyczne jako takie
Matematyka jest wyzwaniem dla większości uczniów, bo wymaga rzetelności umiejętności analizować, dochodzić do wniosków i przede wszystkim myśleć logicznie. To jest tutaj kluczowe. Nie ma gwarancji, że znając reguły na pamięć, potraficie ich użyć w praktyce. Niestety to jest również problem w polskich szkołach, który spowodowany jest brakiem kreatywności oraz praktycznego użycia zdobytej wiedzy. To oznacza, że dzieci potrafią rozwiązać zadania, które są typowe i nie wymagają jakiegoś myślenia niestandardowego.
Jak zmienić tą sytuację?
Każda branża wymaga praktyki, bo praca tworzy mistrza. Można w pewnym stopniu porównać naukę matematyki z nauką języków obcych. Zasadniczo trzeba po prostu pokonywać siebie i ewentualnie jakieś pewne lenistwo w szczególności w przypadku dzieci. One jeszcze nie rozumieją, po co im to jest potrzebne. Nie mają jeszcze określonej ścieżki oraz wizji przyszłości, więc warto im podpowiadać, pomagać w nauce. Główną rzeczą jest to, że warto zaczynać już w dzieciństwie, bo to będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi. Tym samym dzieci będą mogły lepiej sobie poradzić w przyszłości. To wychowuje pewną samodzielność. Rzeczywiście chodzi przede wszystkim o dobrą pracę nauczyciela, ale rodzice też mogą udzielić pomocy. Po pierwsze, warto kupować gry rozwijające i grać z dziećmi. Na początku są problemy z cyframi, liczbami, miarami itp. W tym przypadku to jest akurat zadanie rodziców przygotować dzieci do szkoły. Bardzo ważna jest aktywność ze strony dziecka, ponieważ ono się uczy przez działalność. Niema sensu robić wszystko zamiast niego. Trzeba odwrotnie pomagać co najmniej, aby efekty były widoczne. Jednocześnie nuda jest niedopuszczalna. Jest potrzebna rozmaitość, bo maluchy lepiej się uczą w formie zabawy. Matematyka ma być również rzeczą praktyczną, aby móc stosować jej w życiu codziennym. Błąd wielu nauczycieli polega właśnie na traktowaniu matematyki jako przedmiotu teoretycznego. Teoria jest niewątpliwie ważną sprawą, ale trzeba kiedyś też przechodzić do teorii. W szkole podstawowej dzieci w szczególności nie będą nic rozumiały, jeżeli treści nauczania wyjaśniają się w taki sposób.
Co trzeba rozwijać?
Przede wszystkim warto zacząć od układania oraz rozwiązania zadań związanych z arytmetyką. Rozwija to zdolność do rachunkowości. Ewentualnie można zaproponować dzieciom, żeby one skonstruowały jakąś grę. To byłoby interesujące zadanie dla nich. Jednocześnie ono byłoby bardzo skuteczne, skoro tam trzeba naprawdę myśleć i w dodatku jeszcze być kreatywnymi. W taki sposób można usunąć brak związany z kreatywnością. Warto również pokazać dzieciom zasady mierzenia długości. To jest zarówno praktyczne. Tutaj też nie można pominąć ćwiczeń dla kształcenia umiejętności liczenia, dodawania oraz odejmowania. Nie ma też sensu po prostu czytać podręcznik, bo dzieci nie poradzą sobie w terminach matematycznych. Ponadto taki sposób blokuje potencjał oraz talenty uczniów. Warto natomiast wykonywać gotowe zadania na kartach i pokazywać wszystko na przykładach. Problem stanowią również zadania tekstowe, ponieważ są długie i napisane w bardzo skomplikowany sposób. Jeżeli już chcecie Państwo dać takie zadania, trzeba koniecznie przed tym przerobić podobne ćwiczenia w wystarczającej ilości. Można oczywiście też zrozumieć nauczyciela, który musi dać radę nauczyć całą klasę. Trzeba jednak się starać znachodzić podejście do każdego indywidualnie, bo każdy uczeń jest osobistością. Każdy z nich jest wyjątkowy. Nie można też wymagać za dużo od uczniów, bo oni z reguły wiedzą to, co Państwo wyjaśnili, dlatego nie trzeba oczekiwać czegoś nadzwyczajnego. Niektórzy są oczywiście na bardziej zaawansowanym poziomie, bo im na przykład pomagają korepetytorzy. Kwalifikowani specjaliści są bardzo ważni, bo od tego tak naprawdę zależą wyniki nauczania. Pomocnym byłoby ewentualnie lekkie ułatwienie programu szczególnie w szkole podstawowej, ponieważ ten wymagany poziom często powoduje niechęć do nauki. Uczniowie widzą przed sobą zadania, z którymi sobie nie poradzą. Takie wyzwanie powoduje właśnie sytuację, że uczniowie przestają się uczyć albo robią to bardzo niechętnie. Warto również korzystać więcej z materiałów elektronicznych oraz wyjaśniać materiał za pomocą prezentacji, aby dzieci to lepiej odbierały.
Myślenie matematyczne jako takie
Wszyscy są przyzwyczajeni, że myślenie logiczne jest związane wyłącznie z matematyką jako taką, ale to wcale tak nie jest. Chodzi przede wszystkim o umiejętność trzeźwego szacowania sytuacji, znalezienie pasującego rozwiązania w sytuacjach potocznych, użycia matematyki w życiu codziennym. To jest pierwotna rola matematyki. Zadania są już drugorzędne. Chociaż takie myślenie pomaga również rozwiązywać zadania, skoro patrzysz na to z innej perspektywy. Ludzie z myśleniem matematycznym najpierw starają się zrozumieć zasadę. Po opanowaniu zasady zadania będą dla Państwa łatwizną. Z tego też pojawia się umiejętność rozwiązywać zadania za pomocą danych, które są zawarte w tym zadaniu, tzn. Połowa odpowiedzi jet już w zadaniu. Trzeba tylko to prawidłowo zrozumieć. To jest właśnie oznaka myślenia logicznego. A więc warto zmieniać metody wykładania w szkole, bo zgodnie z badaniami tylko 8-12% uczniów mają uzdolnienia do matematyki. Na początku są ci, którzy z chęcią się uczą, ale po kilku miesiącach nauki ich uzdolnienie i chęć powoli spadają. Zostaje więc bardzo mało osób, które pragną opanować matematykę. Generalnie trzeba przyznać, że podręczniki nie są w przypadku matematyki skuteczne, ponieważ to się miesza z czytaniem. Oczywiście chodzi teraz o klasy młodsze, szkołę podstawową. Dlaczego tworzy się mieszanka w głowie? Dlatego, że na przykład cyfra 1 jest podobna do litery 1. Wobec tego, dziecko nie odróżni tego i będzie mieszanka.
Wynik z tego wszystkiego jest oczywisty. Rozwijać myślenie logiczne trzeba za pomocą rzeczy praktycznych. Treści teoretyczne tutaj nie pomogą. Nie ma sensu nudzić dzieci, mając nadzieję, że ich będą interesowały takie rzeczy. Czas na współczesną edukację nastąpił.
Spis treści
Myślenie matematyczne jako takie
Matematyka jest wyzwaniem dla większości uczniów, bo wymaga rzetelności umiejętności analizować, dochodzić do wniosków i przede wszystkim myśleć logicznie. To jest tutaj kluczowe. Nie ma gwarancji, że znając reguły na pamięć, potraficie ich użyć w praktyce. Niestety to jest również problem w polskich szkołach, który spowodowany jest brakiem kreatywności oraz praktycznego użycia zdobytej wiedzy. To oznacza, że dzieci potrafią rozwiązać zadania, które są typowe i nie wymagają jakiegoś myślenia niestandardowego.
Jak zmienić tą sytuację?
Każda branża wymaga praktyki, bo praca tworzy mistrza. Można w pewnym stopniu porównać naukę matematyki z nauką języków obcych. Zasadniczo trzeba po prostu pokonywać siebie i ewentualnie jakieś pewne lenistwo w szczególności w przypadku dzieci. One jeszcze nie rozumieją, po co im to jest potrzebne. Nie mają jeszcze określonej ścieżki oraz wizji przyszłości, więc warto im podpowiadać, pomagać w nauce. Główną rzeczą jest to, że warto zaczynać już w dzieciństwie, bo to będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi. Tym samym dzieci będą mogły lepiej sobie poradzić w przyszłości. To wychowuje pewną samodzielność. Rzeczywiście chodzi przede wszystkim o dobrą pracę nauczyciela, ale rodzice też mogą udzielić pomocy. Po pierwsze, warto kupować gry rozwijające i grać z dziećmi. Na początku są problemy z cyframi, liczbami, miarami itp. W tym przypadku to jest akurat zadanie rodziców przygotować dzieci do szkoły. Bardzo ważna jest aktywność ze strony dziecka, ponieważ ono się uczy przez działalność. Niema sensu robić wszystko zamiast niego. Trzeba odwrotnie pomagać co najmniej, aby efekty były widoczne. Jednocześnie nuda jest niedopuszczalna. Jest potrzebna rozmaitość, bo maluchy lepiej się uczą w formie zabawy. Matematyka ma być również rzeczą praktyczną, aby móc stosować jej w życiu codziennym. Błąd wielu nauczycieli polega właśnie na traktowaniu matematyki jako przedmiotu teoretycznego. Teoria jest niewątpliwie ważną sprawą, ale trzeba kiedyś też przechodzić do teorii. W szkole podstawowej dzieci w szczególności nie będą nic rozumiały, jeżeli treści nauczania wyjaśniają się w taki sposób.
Co trzeba rozwijać?
Przede wszystkim warto zacząć od układania oraz rozwiązania zadań związanych z arytmetyką. Rozwija to zdolność do rachunkowości. Ewentualnie można zaproponować dzieciom, żeby one skonstruowały jakąś grę. To byłoby interesujące zadanie dla nich. Jednocześnie ono byłoby bardzo skuteczne, skoro tam trzeba naprawdę myśleć i w dodatku jeszcze być kreatywnymi. W taki sposób można usunąć brak związany z kreatywnością. Warto również pokazać dzieciom zasady mierzenia długości. To jest zarówno praktyczne. Tutaj też nie można pominąć ćwiczeń dla kształcenia umiejętności liczenia, dodawania oraz odejmowania. Nie ma też sensu po prostu czytać podręcznik, bo dzieci nie poradzą sobie w terminach matematycznych. Ponadto taki sposób blokuje potencjał oraz talenty uczniów. Warto natomiast wykonywać gotowe zadania na kartach i pokazywać wszystko na przykładach. Problem stanowią również zadania tekstowe, ponieważ są długie i napisane w bardzo skomplikowany sposób. Jeżeli już chcecie Państwo dać takie zadania, trzeba koniecznie przed tym przerobić podobne ćwiczenia w wystarczającej ilości. Można oczywiście też zrozumieć nauczyciela, który musi dać radę nauczyć całą klasę. Trzeba jednak się starać znachodzić podejście do każdego indywidualnie, bo każdy uczeń jest osobistością. Każdy z nich jest wyjątkowy. Nie można też wymagać za dużo od uczniów, bo oni z reguły wiedzą to, co Państwo wyjaśnili, dlatego nie trzeba oczekiwać czegoś nadzwyczajnego. Niektórzy są oczywiście na bardziej zaawansowanym poziomie, bo im na przykład pomagają korepetytorzy. Kwalifikowani specjaliści są bardzo ważni, bo od tego tak naprawdę zależą wyniki nauczania. Pomocnym byłoby ewentualnie lekkie ułatwienie programu szczególnie w szkole podstawowej, ponieważ ten wymagany poziom często powoduje niechęć do nauki. Uczniowie widzą przed sobą zadania, z którymi sobie nie poradzą. Takie wyzwanie powoduje właśnie sytuację, że uczniowie przestają się uczyć albo robią to bardzo niechętnie. Warto również korzystać więcej z materiałów elektronicznych oraz wyjaśniać materiał za pomocą prezentacji, aby dzieci to lepiej odbierały.
Myślenie matematyczne jako takie
Wszyscy są przyzwyczajeni, że myślenie logiczne jest związane wyłącznie z matematyką jako taką, ale to wcale tak nie jest. Chodzi przede wszystkim o umiejętność trzeźwego szacowania sytuacji, znalezienie pasującego rozwiązania w sytuacjach potocznych, użycia matematyki w życiu codziennym. To jest pierwotna rola matematyki. Zadania są już drugorzędne. Chociaż takie myślenie pomaga również rozwiązywać zadania, skoro patrzysz na to z innej perspektywy. Ludzie z myśleniem matematycznym najpierw starają się zrozumieć zasadę. Po opanowaniu zasady zadania będą dla Państwa łatwizną. Z tego też pojawia się umiejętność rozwiązywać zadania za pomocą danych, które są zawarte w tym zadaniu, tzn. Połowa odpowiedzi jet już w zadaniu. Trzeba tylko to prawidłowo zrozumieć. To jest właśnie oznaka myślenia logicznego. A więc warto zmieniać metody wykładania w szkole, bo zgodnie z badaniami tylko 8-12% uczniów mają uzdolnienia do matematyki. Na początku są ci, którzy z chęcią się uczą, ale po kilku miesiącach nauki ich uzdolnienie i chęć powoli spadają. Zostaje więc bardzo mało osób, które pragną opanować matematykę. Generalnie trzeba przyznać, że podręczniki nie są w przypadku matematyki skuteczne, ponieważ to się miesza z czytaniem. Oczywiście chodzi teraz o klasy młodsze, szkołę podstawową. Dlaczego tworzy się mieszanka w głowie? Dlatego, że na przykład cyfra 1 jest podobna do litery 1. Wobec tego, dziecko nie odróżni tego i będzie mieszanka.
Wynik z tego wszystkiego jest oczywisty. Rozwijać myślenie logiczne trzeba za pomocą rzeczy praktycznych. Treści teoretyczne tutaj nie pomogą. Nie ma sensu nudzić dzieci, mając nadzieję, że ich będą interesowały takie rzeczy. Czas na współczesną edukację nastąpił.