1. UMIEJĘTNOŚĆ ZADAWAĆ PYTANIA I SŁUCHAĆ ODPOWIEDZI. Jest to umiejętność, która od razu pokazuje nam wszystkie strony naszej nauczycielskiej działalności. Dobry nauczyciel jest w stanie formować pytanie tak, aby nie było ono prymitywne i by nie powtarzało już sformułowanych tezy. On również umie czuć granicę między dobrym pytaniem i pytaniem o podwyższonym stopniu trudności. Dobry nauczyciel często stawia pytanie – jest to główne narzędzie oceny uczniów i własnej pracy. Każdy profesjonalny pedagog wie, że żadne pytanie nie pozostaje bez próby odpowiedzieć na niego, przynajmniej w umyśle.
2. KAŻDY UCZEŃ – TO, PRZEDE WSZYSTKIM, OSOBOWOŚĆ. Dobry nauczyciel w żadnym przypadku, nawet w formie żartu nie pozwoli sobie poniżać ucznia, fizycznie go karać lub wrogo nastrajać uczniów. Oni są w stanie znaleźć idealny środek pomiędzy tym, aby być delikatnym i spokojnym a tym, by umieć zaspokoić bezczelnego ucznia.
3. KORZYSTAMY SIĘ Z TEMPERAMENTU. Dobry nauczyciel rozumie swój temperament i umiejętnie korzysta się z niego dla prowadzenia lekcji. On zawsze wygląda naturalnie. On potrafi nastroić uczniów na swoją atmosferę i użyć charakteru dla osiągnięcia maksymalnego efektu w trakcie zajęć.
4. UCZCIWOŚĆ I SZLACHETNOŚĆ. Dzieci czują wszystko. Nawet najmniejszy fałsz w głosie lub intonacji może zniszczyć wszelkie próby nawiązania kontaktu i zaufania. Daj zrozumieć dzieciom, że jesteś uczciwy i poczuj niesamowity szacunek.
5. ŻYCIE PRYWATNE. Jak by to nie brzmiało, ale życie się nie kończy na szkole! Oczywiście, każda klasa jest wyjątkowa, ale nie będziesz ciekawił uczniów, jeśli twoje zainteresowania nie wykraczają ramy programu szkolnego. Zaufaj, że uczeń, z którym dziesięć minut pogadasz o filmach, jeszcze kilka miesięcy będzie wykonywać "pracę domową" lepiej.
6. POCZUCIE HUMORU. Dobry nauczyciel potrafi żartować tak, że śmiać się będą nie z grzeczności. Umiejętność rzucić żartem – to okazja, aby rozładować sytuację, zmienić temat lub zwrócić na siebie uwagę klasy.
7. WEWNĘTRZNA DOJRZAŁOŚĆ. Dobry nauczyciel bierze na siebie odpowiedzialność. On nigdy nie uczyni coś, by się zemścić lub ukarać. On sam wie, jak zareaguje na każde działanie i zupełnie nie reaguje na prowokacje (a będzie ich, bez wątpienia, wiele).
8. PRZEKAZUJEMY WIEDZĘ WRAZ Z EMOCJAMI. Nie można uczyć fizyki, gdy jej nie lubisz sam. Trzeba być empatycznym i subtelnie czuć emocje i nastrój swoich odbiorców. Lub swój przedmiot, naucz się przekazywać tę miłość i ciesz się z wyników.
9. UCZ SIĘ PRZETRWAĆ. Szkoła – to nie zawsze przyjemne i proste miejsce, jak o tym mówi kino zagraniczne. Czasami są to nieprzyjemne koledzy, ogromne sterty papierów i nerwowe napięcie. Dowiedz się, jak zachować spokój i spokojnie przechodzić przez wszystkie przeszkody.
10. NIE WYPALAJCIE! Nauczyciele najbardziej się męczą z powodu tak zwanego wypalenia zawodowego. I właśnie na ich pracę to bezpośrednio może wpłynąć. Panaceum tylko jedno — kontynuowanie życia po szkole, które będzie inspirować i dawać możliwość odpocząć.
11. BĄDŹ INTELEKTUALISTĄ. Z tobą musi być ciekawe nie tylko w trakcie lekcji. Musisz być przykładem i w czasie wycieczki, i w trakcie uroczystości w auli.
12. PAMIĘTAJCIE, ŻE SZKOŁA – TO NIE WSZYSTKO. Dobry nauczyciel pamięta siebie z lat szkolnych i rozumie, że można włożyć choć wszystkie siły, ale szkoła nigdy nie będzie czymś najważniejszym w życiu ucznia. Uczeń nie będzie spędzać cały wolny czas na lekcje, a rok życia – tylko na przygotowania do matury. Nie wymagaj rzeczy niemożliwych.