Każdy z rodziców chce znaleźć dobrego nauczyciela dla swojego dziecka. Ale co kryje się pod pojęciem "dobry nauczyciel"? Każdy ma swoje wymagania odnośnie nauczyciela, ktoś szuka nauczyciela z wieloletnim stażem, ktoś, wręcz przeciwnie, woli zajmować się z młodymi nauczycielami, którzy mają nowe, ciekawe podejście do nauki. W obu przypadkach nauczyciel może być zarówno dobrym, jak i złym. Przecież w końcu liczy się prawdziwy końcowy efekt zajęć. Zorientujmy się, co należy do obowiązków dobrego nauczyciela,a czego nie warto wymagać od nauczyciela.
Więc punkt pierwszy: podejście!
Dobry nauczyciel: Prowadzi wstępne zajęcia, na których zapoznaje się z uczniem, wykrywa go słabe strony i określa, w jaki sposób jest potrzebny uczniowi.
Zły nauczyciel: od razu narzuca swój system, według którego może i działa przez wiele lat, ale absolutnie nie bierze pod uwagę tego, jak reaguje na niego uczeń. Tak, często uczniowie, którzy są przyzwyczajeni do bardziej towarzyskiego komunikowania się z nauczycielem, nie mogą zrelaksować się na lekcjach z wymagającymi surowymi opiekunami, i w rezultacie, z powodu strachu przed popełnieniem błędu lub po raz kolejny zadaniem pytania, zmniejsza się skuteczność ich zajęć.
Punkt drugi: Wyrazistość wyjaśnienia.
Dobry nauczyciel: Wyjaśnia materiał, prowadzi lekcje poglądowe. Nauczyciele korzystają z różnych zdjęć, schematów, które pomagają lepiej zrozumieć materiał. Dalej nauczyciel analizuje nowe podobne zadania razem z uczniem, zadając pytania i określając, na ile dobrze uczeń zrozumiał jego wyjaśnienie. Jeśli uczeń podaje błędne odpowiedzi, nauczyciel powtarza materiał jeszcze raz.
Zły nauczyciel: Wyjaśnia zadanie. Dalej idzie typowa fraza: "Rozumiesz? Wtedy idziemy dalej!". Ale przecież nie zawsze uczniowie szczerze odpowiadają na to pytanie. Ktoś po prostu wstydzi się powiedzieć, że czegoś nie zrozumiał do końca. Zadaniem dobrego nauczyciela jest dawanie prawdziwej wiedzy, a nie mówienie, że uczeń sam jest w czymś winny.
Punkt trzeci: Materiały
Dobry nauczyciel: Wykorzystuje najnowsze podręczniki,poradniki, wie o wszystkich nowościach dotyczących jego przedmiotu. Korepetytorzy aktywnie wykorzystują materiały wideo i audio, aby uczeń mógł lepiej poznać i zapamiętać temat. Jest to szczególnie ważne podczas lekcji języka obcego.
Zły nauczyciel: Prowadzi zajęcia za pomocą 1-3 podręczników z lat ubiegłych, które jego zdaniem są najlepsze w posługiwaniu się. A jeśli uczeń proponuje wykorzystać na lekcji swoje doświadczenia, które specjalnie pobrał z sieci, nauczyciel wysyła go z nimi do domu. Niech tam pracuje, tutaj ja rządzę.
Punkt czwarty: Motywacja
Dobry nauczyciel: Zawsze znajdzie zachęcające słowa, nawet jeśli uczeń nie radzi sobie z zadaniami, jest nerwowy, narzeka. Korepetytor rozumie, że czasem warto oderwać się od procesu uczenia się dosłownie na chwilę, powiedzieć ciekawy przykład z życia i uczeń już ponownie gotowy do pracy!
Zły nauczyciel: Nie zwraca uwagi na zmęczenie ucznia, psychicznie naciska na niego, dostosowując i mówiąc, że inni radzą sobie z tym zadaniem znacznie szybciej. Po zajęciach z takim opiekunem dziecko czuje tylko zmęczenie i nienawiść do przedmiotu. A przecież on musi czuć się odwrotnie, że po lekcji staje się nieco bliżej do celu!
Czego nie powinien robić dobry nauczyciel? Czasami ludzie błędnie rozumieją pomoc nauczyciela i wymagają od niego wykonania zadania domowego lub rozwiązania zadań egzaminacyjnych. Ale przecież głównym zadaniem dobrego nauczyciela jest uczyć, a nie robić zadania domowe zamiast ucznia! Dlatego prawdziwy nauczyciel może ci pomóc w realizacji każdego zadania, ale tylko pod warunkiem, że sam chcesz zrozumieć, jak to się robi.