innego. Każdy z nas potrzebuje jednego i drugiego do codziennego życia. Mimo tego, że obydwie te wartości są do siebie podobne (i obie ważne), to mają jednak inne założenia. Dzisiaj opowiemy o różnicach między motywacją a inspiracją oraz odpowiemy na pytanie - co jest ważniejsze w nauce.
Motywacja i inspiracja - różnice
Zacznijmy od motywacji. Motywacja to popęd i proces. Stan pewnej gotowości do działania. Nad motywacją możemy zapanować - zachęcenie do zrobienia czegoś, np. jak skończę projekt, pójdę na spacer. Jest to jedno z pojęć psychologicznych. Opisuje określony bodziec lub siłę, który zachęca do działania (często są to osoby trzecie). Motywacja przekonuje do określonego działania lub daje powód do zrobienia czegoś. Jest wiele technik motywacyjnych (zarówno dla samych siebie, jak i dla liderów/managerów czy nawet nauczycieli), które można wprowadzić do codziennego życia. Ułatwia to dążenie do celu i dokańczanie swoich zadań. Sprawia, że praca lub nauka jest przyjemniejsza i łatwiejsza.
Inspiracja to natomiast pewne pobudzenie, które wpływa na psychikę i emocje ludzi. Pewien stan uniesienia. Dotyczy raczej wyższych wartości, np. pasji czy tworzenia. Nakłania ludzi do robienia kreatywnych rzeczy, a chęć wykonania danej czynności pochodzi z wewnątrz człowieka bez określonego powodu. Jest to pragnienie do wykonania/zrobienia czegoś, tzw. spontaniczny impuls. Z inspiracją możemy mieć również do czynienia po wysłuchaniu przemowy. Może skłonić do refleksji i ułatwia podejmowanie decyzji. Uczucie to jest jednak krótkotrwałe.
Teraz BUKI przedstawi różnice między motywacją i inspiracją:
Dlaczego inspiracja i motywacja są ważne w nauce?
Zarówno inspiracją, jak i motywacja są ważne w nauce i codziennym życiu. Techniki motywacyjne są na co dzień używane w szkołach:
- dobre oceny;
- pochwały;
- dodatkowe punkty;
- nagrody na koniec roku;
- świadectwo z czerwonym paskiem;
- stypendia.
Psycholodzy twierdzą, że motywacja pełni ważną rolę w procesie nauki. Sprawia, że uczniowie osiągają swoje cele. Motywacją nie muszą być tylko dobre oceny, może to być również chęć wyjazdu na wymianę studencką. Co ważne, motywacje dzielimy na zewnętrzną i wewnętrzną.
Zewnętrzna to ta, która pochodzi często od osób trzecich, natomiast wewnętrzna jest skutkiem własnych potrzeb i zainteresowań. Ta druga jest ważniejsza i bardziej efektywna. Badania pokazują, że osoby, u których rozwinięta jest motywacja wewnętrzna, znacznie lepiej zapamiętują wiedzę i szybciej się uczą. Istnieje wiele metod motywacyjnych w zależności od etapu życia, w którym się znajdujemy (dobre oceny, zabawki, awanse czy premie).
Mimo tego, że inspiracja jest procesem krótkotrwałym, to również jest ważna w nauce. Zwłaszcza dla osób o duszy artystycznej. To właśnie inspiracja umożliwia tworzenie obrazów, opowiadań, książek czy grafik, ale nie tylko. Sprawia, że chcemy zgłębiać to, co akurat jest w obrębie naszych zainteresowań.
Inspiracja czy motywacja - co jest ważniejsze?
Motywacja (zwłaszcza ta zewnętrzna) poprawia efektywność i produktywność. Należy jednak pamiętać, że często jest ona krótkotrwała (dlatego też najważniejsza jest motywacja wewnętrzna - chęć do nauki, która wynika z nas samych). Motywacja pcha do nauki, natomiast inspiracja przyciąga i rozwija siłę napędową. Inspiracja, to coś, co pozwala nam lubić, to czego się uczymy. Spotykanie takich osób w nas samych często potęguje chęć do działania (czyli inspiracje).
Na początku nauki ważniejsza jest motywacja. Musimy jednak pamiętać że bardzo łatwo może ona przeminąć, jeżeli nie będzie się wystarczająco zainspirowanym. Wszystko to sprawia, że obydwie te dziedziny są ze sobą w pewien sposób związane. O ile w celach krótkoterminowych zazwyczaj wystarczająca jest sama motywacja, to jednak w przypadku celów dalekosiężnych musimy również pamiętać o inspiracji. Uczniowie w procesie nauki powinni być nieustannie przekonani, że dążą do czegoś większego. Takie zabiegi pogłębiają zarówno motywacje, jak i inspiracje. Od tych dwóch aspektów zależy sukces i osiągnięcie swojego celu. Dodatkowo sama motywacja może być ulotna, a inspirująca, która jest posiłkowana pasjami może być dodatkowym motorem do działania - dlatego w procesie edukacji ważne jest uczenie się tego, czego się naprawdę lubi i tego co jest dla nas interesujące.