Marketing swoje pierwsze kroki stawiał dawno temu. Początkowo była to poczta pantoflowa, później ogłoszenia w gazetach na ostatnich stronach, rozklejanie informacji o swoich usługach na tablicach informacyjnych, czy w telewizji podczas reklam między filmami i programami. Od czasu rozwoju internetu marketingu rozwinął się jeszcze bardziej. Ma szerokie spektrum i wiele twarzy. Jest to również jedna z najważniejszych rzeczy w dzisiejszym świecie dla firm i marek - marketing internetowy. Dzisiaj opowiemy, jak go się nauczyć i przedstawimy najważniejsze informacje na ten temat.
Co to jest marketing?
Marketing ma wiele definicji. Zmienia się również ona na przestrzeni lat. Dzisiaj marketing rozumiemy, jako działania, które służą do promowania i reklamowania swoich usług i produktów. Najważniejszym celem tych działań jest sprzedawanie swoich dóbr i usług, zwiększenie dochodu firmy, a także zaspokajanie potrzeb konsumentów. Wyróżniamy kilka rodzajów marketingu. Dotyczą one różnych sposobów pozyskiwania klientów - o tym opowiemy w dalszej części.
Dobry marketing zaczyna się od zbadania rynku i potrzeb klientów. Dopiero na tej podstawie określa się działania i cele oraz sposób komunikowania z klientami. Marketing dotyczy nie tylko nowych produktów, ale również tych, które są już na rynku (nawet od wielu lat) - ma wtedy za zadanie zwiększyć popyt na te dobra. Marketing przez ostatnie wiele lat ewoluuje. Kiedyś dotyczył głównie samych produktów, dzisiaj najważniejszy staje się klient, jako nasz odbiorca. Działania są skoncentrowane na konsumentach - często nawiązują nawet do wartości czy aspiracji. W dużej mierze (tak naprawdę w większości) marketing przeniósł się do internetu - jest to główne źródło reklamowania usług i produktów. Dotyczy on jednak nie tylko samej sprzedaży. Tworzy on tak zwaną filozofię biznesu. Tworzy również więź z klientami i kreauje określone wartości.
Więcej o marketingu możecie dowiedzieć się ze strony BUKI.
Rodzaje marketingu
Marketing to niezwykle szeroki dział. Kiedyś kojarzył się z reklamami w telewizji, ulotkami, bilbordami czy reklamami radiowymi. Dzisiaj jest nieco inaczej. Obejmuje znacznie więcej, dlatego wyróżniamy jego kilka rodzajów:
- Content marketing - czyli marketing, który skupia się na tworzeniu i udostępnianiu treści do klientów w formie online.
- Digital marketing (inaczej internetowy) - skupia się on na kontakcie z klientami za pośrednictwem internetu - może to być zarówno e-mail, jak i media społecznościowe czy reklamy, które wyświetlają się w przeglądarkach.
- Marketing afiliacyjny - jest to marketing, który pozwala na zarobienie pieniędzy za reklamowanie danych dóbr - dotyczy głównie instagramów czy blogerów (osób, które mają duże zasięgi w internecie).
- Marketing szeptany - czyli jedna z najstarszych form marketingu. Polega na polecaniu danych usług lub produktów innym osobom, np. podczas rozmowy czy postów na różnego rodzaju forach.
- Social media marketing - marketing ten skupia się na zdobywaniu klientów za pośrednictwem różnego rodzaju mediów społecznościowych, np. poprzez prowadzenie stron danej marki.
- Influencer marketing - marketing ten jest praktykowany przez influencerów. Marki wysyłają do wpływowych osób w internecie swoje produkty w celu zareklamowania ich na swoim koncie.
- Marketing bezpośredni - może polegać na wysyłaniu broszur informacyjnych czy nawet spotkaniach, np. przedstawiciele thermomixa.
- Inbound marketing - polega na budowaniu wartościowych treści, dostosowanych do klientów, w celu przyciągnięcia ich uwagi.
- E-mail marketing - jak sama nazwa wskazuje, polega na komunikowaniu się klientami za pośrednictwem maili, np. newslettery.
- Real-time marketing - marketing ten nawiązuje do aktualnych wydarzeń na świecie czy opinii publicznej.
- Brand marketing - polega na utożsamianiu konkretnej marki z konkretnym produktem, które posiadają pewne cechy.
Rodzajów marketingu jest wiele. Co więcej, firm nie muszą ograniczać się tylko do jednej formy (zazwyczaj nawet tak nie robią). Jest to tzw. marketing wielopoziomowy. Każda z marek wybiera najoptymalniejsze formy marketingu dla siebie i udoskonala je pod własne potrzeby, tak żeby przyciągnąć klientów i zwiększyć zyski. W przypadku działania w marketingu internetowym, trzeba zaprzyjaźnić się m.in. z SEO, SEM, copywritingiem, content writingiem czy content marketingiem.
Jak nauczyć się marketingu?
Marketing jest nie tylko szerokim działem, ale również dynamicznie się zmieniającym. Nauczenie się go nie jest jednak trudne. Potrzebna jest kreatywność i otwarty umysł. Przydaje się tutaj upór, motywacja i samodzielność.
Niewątpliwym plusem marketingu internetowego jest to, że do jego nauki nie potrzebuje się specjalistycznych narzędzi czy programów. W zupełności wystarczy:
- internet;
- telefon;
- komputer;
- strona internetowa z własnym hostingiem i domeną;
- znajomość Google Analytics (można nauczyć się tego samodzielnie);
- wytrwałość.
Ważna jest tutaj możliwość edytowania zarówno zdjęć, jak i filmów z poziomu telefonu lub komputera. Na początku nauki nie trzeba kupować dostępu do specjalistycznych programów. W razie potrzeby wystarczy pomoc osób bardziej doświadczonych, w celu wyjaśnienia pewnych kwestii.
Jak nauczyć się marketingu krok po kroku:
- Wybierz tematykę, w której chcesz działać - chodzi tu o konkretną branżę. Jesteś włosomaniaczką? Postaw na content związany z włosami.
- Spróbuj stworzyć własną stronę internetową/bloga na przykład na platformie wordpress i pisz o tym, co Cię interesuje.
- Czytaj, śledź i analizuj inne blogi i konta w social mediach. Obserwuj, jakie zabiegi stosują, następnie próbuj je odtworzyć u siebie w jeszcze lepszej formie.
- Wraz ze zdobywaniem wiedzy i tworzeniem swojego miejsca w internecie, staraj się generować ruch w swoich social mediach i blogu. Próbuj promować swoje posty w internecie, tak żeby poszły dalej “w świat”.
- Skup się na budowaniu swojej społeczności na jednej platformie, np. Instagram, TikTok, Facebook czy YouTube.
- Zdobądź wiedzę na temat SEO, SEM i content marketingu. Spróbuj tę wiedzę wykorzystać na swoich kontach.
- Zapoznaj się z konwersjami i mailingiem. Jak już to zrobisz, stwórz swojego pierwszego newslettera do swoich odbiorców.
- Spróbuj nawiązać współpracę z kontami o podobnych zasięgach, jak Twoje. W ten sposób jeszcze bardziej może rosnąć Twoje konto.
Uczyć najlepiej jest się w praktyce, dlatego też tworzenie i promowanie swojego miejsca w internecie jest jednym ze sposobów nauki marketingu - na własnej skórze. Jest to również sposób na stworzenie swojego portfolio. Uczyć można się również na zajęciach dodatkowych, kursach lub studiach.
Niemniej jednak jest to dziedzina, która rozwija się w zawrotnym tempie, dlatego tez uczyć się jej trzeba szybko i sprawnie. Wiele rzeczy poznaje się i rozumie dopiero po zastosowaniu w praktyce.
Cechy i umiejętności ważne w marketingu:
- kreatywność;
- zaangażowanie;
- otwarty umysł;
- umiejętność analizowania;
- lekkie pióro;
- znajomość języków;
- podstawowa znajomość HTML’a, CSS’a czy JavaScritu (opcjonalnie) - ogólnie programowania;
- znajomość programów graficznych;
- znajomość Wordpressa;
- znajomość technologii;
- umiejętność obserwacji bieżących trendów.