Startup - pomysł na biznes czy przepis na porażkę?

17.05.2022

Artykuły autora: 357

Startup - pomysł na biznes czy przepis na porażkę?

Pojęcie startup bardzo zyskało na popularności w ciągu kilku ostatnich lat. Wiele osób uważa, że startup to po prostu młoda, dopiero rozwijająca się firma - jest to jednak błąd. Oczywiście startup to młode firmy, jednak nie wszystkie. Jak je od siebie odróżnić? Jak założyć startup oraz czy każdy może go założyć? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Zapraszamy do lektury!

Co to jest startup?

Zgodnie z definicją startup to młoda firma (lub organizacja), która szuka modelu biznesowego. Biznes ten musi być obarczony ryzykiem niepowodzenia, ponieważ taka firma nie możliwości wzorowania się na podobnym przedsiębiorstwie. Nie można oszacować wyników powodzenia. Można jedynie bazować na doświadczeniach podobnych firm. Ważną cechą startupów jest ich skalowalność. Inaczej mówiąc, oznacza to, że dany podmiot może się rozwijać w ciągły, nieograniczony sposób. Może zdobywać klientów na terenie całego kraju, europy czy świata oraz może stale zwiększać i zmieniać oferowany produkt. Startup powinien mieć swój własny model biznesowy, który umożliwia zdobywanie kolejnych rynków i rozwój. Do takich organizacji możemy zaliczyć zarówno duże podmioty, które realizują duże projekty, jak i nieformalne inicjatywy. Startupy są również często określane jako nowe pomysły, które nie zostały jeszcze zweryfikowane przez rynek - nie ma pewności czy dany produkt wystartuje i będzie rozwijającym się biznesem. Jednym z atutów startupów są również liczne programy inwestycyjne. Początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z różnego rodzaju dofinansowań lub pomocy inwestorów. Warto podkreślić, że nie ma sztywnego momentu, kiedy owy startup zamienia się w firmę. Przekształcenie to może trwać zarówno kilka tygodni, jak i kilka lat. Wszystko zależy od poziomu skomplikowania biznesu i sytuacji na rynku. Im szybciej zostanie wprowadzony produkt na rynek z powodzeniem, tym krócej firma będzie startupem.

Startup - przykłady

W związku z tym, że nie każda rozwijająca się firma to startup, dlatego zaczniemy od określenia warunków, które musi spełniać każda firma, aby była postrzegana w taki sposób:

  • firma musi krótko działać na rynku;
  • powinna mieć niskie koszty początkowe, np. do rozwoju nie powinna potrzebować drogich maszyn;
  • najważniejsza jest koncepcja firmy i kreatywność;
  • założenie firmy i stworzenie nowego pomysłu musi być obarczone dużym ryzykiem niepowodzenia;
  • w razie zainwestowania w ten biznes, zwrot powinien być duży;
  • produkt musi być innowacyjny.

Poniżej przedstawiamy Wam kilka najpopularniejszych startupów:

  • Booksy;
  • Znanylekarz;
  • Brainly;
  • Brand24;
  • Tidio;
  • Dobry Mechanik;
  • Livechat;
  • Sundose.

Jak znaleźć pomysł na startup?

Wiele osób zadaje sobie odwieczne pytanie - jak znaleźć pomysł na startup? Nie ma odpowiedzi na to pytanie. To tak samo, jakby ktoś się zapytał “o czym mogę napisać książkę?”. Odpowiedź jest prosta - nie wiesz o czym, to nie pisz. Podobnie jest ze startupami. Najpierw musi przyjść pomysł, odpowiedź na nasze lub innych ludzi potrzeby, a dopiero później realizacja pomysłu. Nie odwrotnie. Szukania sposobu na biznes nie zaczynamy od myślenia “założę sobie firmę, ale nie wiem jaką”. Mamy nadzieje, że Was za mocno nie zniechęciliśmy do poszukiwania innowacyjnych pomysłów, które mogą zrewolucjonizować nasz świat, jednak taka jest prawda. Najpierw pomysł, później realizacja. Nigdy odwrotnie. 

Jak założyć startup?

Masz pomysł na biznes, ale nie wiesz jak go wcielić w życie? Brakuje Ci pieniędzy na wykreowanie swojego produktu? Co w takiej sytuacji można zrobić? Można np. założyć startup, tylko jak to zrobić? Już podpowiadamy.

Co musisz mieć, żeby założyć startup?

  • po pierwsze pomysł - to najważniejsze;
  • po drugie kapitał (niekoniecznie pieniądze);
  • i po trzecie pomysł na model biznesowy.

Wszystkie osoby, które myślą o założeniu startupu muszą najpierw dokładnie przeanalizować grupę docelową klientów. Trzeba dokładnie zbadać rynek i oczekiwania. Pewnie nie zdajecie sobie z tego sprawy, ale bardzo częstym sposobem marketingu jest tzw. sztuczne wytworzenie potrzeby na dany produkt lub usługę. Można to zrobić np. przez prowadzenie konta na instagramie czy promocję przez inne portale w social mediach. Zakładając startup, trzeba mieć również odpowiedni kapitał. Nie chodzi tu tylko o pieniądze. Częściej chodzi tutaj o zasoby ludzkie. Zanim założysz startup, dokładnie przeanalizuj również formę opodatkowania. Na początku biznesu może to się wydawać nawet nieważne, jednak może mieć ogromne znaczenie na dalsze losy firmy. Każdy początkujący przedsiębiorca powinien się zapoznać ze stwierdzeniem “optymalizacja podatkowa”.

Dlaczego startup to dobry pomysł na biznes?

W ostatnich latach startupy zyskały bardzo na popularności nie bez powodu. Jest to związane z wielu zalet, które pozwalają na rozwinięcie swojego biznesu, m.in.:

  • startupy cechują się niskim finansowym progiem wejścia;
  • firmy te są niezależne;
  • dają szansę na dużą liczbę klientów;
  • dają możliwość zwrotu z inwestycji.

Startupy są głównie dedykowane dla osób, które mają innowacyjny i ciekawy pomysł na biznes czy produkt, jednak nie mają odpowiednich funduszy na rozpoczęcie tego przedsięwzięcia. Ponadto jeżeli inwestycja okaże się opłacalna, zwrot zainwestowanych pieniędzy jest bardzo wysoki. Oprócz tego jest to dobry pomysł na rozpoczęcie biznesu dla osób jeszcze niedoświadczonych, które boją się stworzyć coś swojego.

W takim razie, czy startupy mają jakieś wady? Tak do najważniejszych wad BUKI zalicza:

  • konieczność poświęcenia dużej ilości czasu na rozwój firmy;
  • problemy z zatrudnieniem pracowników;
  • błędne oszacowanie swojego pomysłu, np. poziomu jego innowacyjności.

Czy inwestowanie w startupy się opłacają?

Zastanówmy się teraz, czy inwestowanie startupy się opłaca, skoro są obarczone wysokim ryzykiem niepowodzenia. Odpowiadając krótko, to warto. Dlaczego? Powodów jest wiele, jednak zawsze trzeba pamiętać o ryzyku niepowodzenia. Zawsze może się okazać, że pomimo włożonego wysiłku, pracy i pieniędzy firma legnie w gruzach. Jednak pamiętajmy, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Wracając jednak do odpowiedzi na pytanie - dlaczego warto inwestować w startupy?

  • Zazwyczaj pomysły wymyślają młodzi ludzie, którzy patrzą na świat inaczej niż starsze od nich osoby. Dostrzegają problemy współczesnego świata i potrafią znaleźć na nie rozwiązanie. Dodatkowo młodzi ludzie mają dużo siły, chęci i energii do działania.
  • Startupy to zazwyczaj biznesy związane z szeroko pojętą technologią, a jak wiecie, gałąź ta rozwija się bardzo szybko. 
  • Każdy z nas może zainwestować dzisiaj w startup nawet niewielkie pieniądze, aby za kilkanaście lat stać się bogatym człowiekiem. Idealnym przykładem są tutaj inwestorzy Facebooka. 
  • Inwestowanie w startupy to nie tylko pieniądze, to również wspieranie aktywności ludzi, którzy w coś wierzą i do czegoś dążą. 

Zanim jednak postanowisz zainwestować w jakikolwiek startup, zastanów się, czy dany pomysł jest realny do zrealizowania. Czy naprawdę może przynieść zyski?

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go

5

Według opinii 2 użytkowników

Autor Adrianna S.

Jestem absolwentką ekonomii. Od 2016 roku zajmuję się dofinansowaniami unijnymi. W 2020 rozpoczęłam pracę jako copywriterka.

Artykuły autora: 357

Dopasuj korepetytora

Co to jest startup? Najczęściej zadawane pytania

Co to jest startup?

Zgodnie z definicją startup to młoda firma (lub organizacja), która szuka modelu biznesowego. Biznes ten musi być obarczony ryzykiem niepowodzenia, ponieważ taka firma nie możliwości wzorowania się na podobnym przedsiębiorstwie.Czytaj więcej na BUKI

Jak znaleźć pomysł na startup?

Wiele osób zadaje sobie odwieczne pytanie - jak znaleźć pomysł na startup? Nie ma odpowiedzi na to pytanie. To tak samo, jakby ktoś się zapytał “o czym mogę napisać książkę?”. Odpowiedź jest prosta - nie wiesz o czym, to nie pisz. Podobnie jest ze startupami.

Czytaj więcej na BUKI

Jak założyć startup?

Wszystkie osoby, które myślą o założeniu startupu muszą najpierw dokładnie przeanalizować grupę docelową klientów. Trzeba dokładnie zbadać rynek i oczekiwania. Pewnie nie zdajecie sobie z tego sprawy, ale bardzo częstym sposobem marketingu jest tzw. sztuczne wytworzenie potrzeby na dany produkt lub usługę.

Czytaj więcej na BUKI

Inne wiadomości:

BUKI

Platforma łącząca nauczycieli i uczniów

Utwórz profil nauczyciela

Artykuły eksperckie od korepetytorów