Za jakimi kryterium wybierają zawód współczesne dzieci

Kosmonauta, inżynier,policjant, wojskowy lub budowniczy - jak często słyszeliście od dzieci, że chcą wybrać któryś z tych zawodów? Rzadko! Chłopcy i dziewczyny w naszym wieku wybierają bardziej popularne i te które są aktualnie w popycie na rynku specjalności: IT-specjalista, tłumacz, prawnik. Proste zawody przestają być popularne. I sprawa jest nie w tym, że pracować inżynierem jest nudno, a w tym że wynagrodzenie jest zbyt małe. Myślicie, że dzieci nie zwracają uwagę na finansową stronę zawodu? Nie jest to prawdą! Współczesne nastolatki wysuwają szereg wymagań, które nie mają nic wspólnego z “ciekawie”, “popularnie”. 

W wieku 12-13 lat pytanie o wyborze zawodu jest bardzo ostre. Dzieci i rodzice ciągle myślą o tym, czy warto kontynuować naukę, na jaką uczelnię pójść, z jakim korepetytorem zacząć się przygotowywać do matury, żeby zdać egzaminy sukcesywnie. I tu zaczyna się najciekawsze: szkoła, zarówno jak i rodzice propagują własną opinię, sprostować które nie zawsze lekko. Czego faktycznie chcą dzieci? Przygotowaliśmy cały artykuł na ten temat! Czytajcie!

Jakie zawody są najbardziej ciekawe w nasze dni według nastolatków

Nikogo już nie zdziwisz prostymi specjalnościami, wszyscy chcą otrzymywać ciekawe zawody. Kierunek powinien być nie tylko popularnym, ale jeszcze zyskownym, perspektywicznym i z możliwością rozwoju zawodowego. Na dzień dzisiejszy w topie zawodów, którzy podobają się nastolatkom są takie: 

  1. IT-specjalista;
  2. marketingowiec;
  3. rekruter;
  4. hr-manager;
  5. specjalista z nanotechnologii;
  6. specjalista do spraw technicznych. 

Jak widzicie tradycyjne “inżynier” i “nauczyciel” nie wchodzą do tej listy. Ale jednak dzieci dążą do tego, żeby otrzymać wyższe wykształcenie w tej sferze, która jest bliska do popularnych dzisiaj. Przyszłe IT-specjalisty mogą skończyć kierunek inżynierii, a potem przekwalifikować się na IT-specjalistów. A przyszłe tłumacze często studiują na kierunku pedagogicznym. Otrzymanie wyższego wykształcenia nie gwarantuje, że dziecko będzie pracować w tym zawodzie.

IT-specjalist

Na jakie kryterium zwracają uwagę maturzysty podczas wyboru przyszłego zawodu?

  • Na ile jest opłacalny wybrany zawód

Dla nastolatków jest teraz bardzo ważną kwestią, jaki dochód będzie przynosił przyszły zawód, ponieważ we współczesnym świecie są miejsca gdzie ich wydać! Prawie każdy absolwent zwraca uwagę na ten fakt, robiąc wybór na korzyść prestiżu i wysokiego wynagrodzenia.

  • Czy daje specjalność możliwość rozwijania swojego talentu?

Bardzo rzadko zdarza się, żeby dzieci szli na smyczy rodziców. Wszyscy chcą, żeby specjalność się podobała, dawała możliwość rozwoju osobistego, zawodowego i przynosiła duże zyski. 

  • Jakie są warunki pracy? Czy jest to praca zdalna czy w zespole?

Jeżeli zespół, to musi być miła i przyjazna atmosfera. A być może chodzić do pracy w ogóle nie trzeba, a wykonywać swoje obowiązki z domu. Na to zwracają uwagę absolwenty. 

  • Czy jest możliwość pracować w zespole i wykazać swoją odpowiedzialność?

Specjalizacja w której nie ma rozwoju zawodowego i bezpośredniej odpowiedzialności za jakieś czynności w ogóle nie interesuje nowe pokolenie. Wszyscy chcą być przydatnymi w zespole i od tego czuć się trochę bardziej radosnym. 

  • Czy przynosi radość praca? 

Rozwój zawodowy, warunki pracy i dochód oczywiście są ważnymi kwestiami! Jednak nie mniej poważnym jest zadowolenie od tego co robisz. 

Kierując tymi wymienionymi kryteriami, wybierają zawód nastolatki w XXI wieku. Z kolei różne firmy i kompanii starają się dostosować oferty do oczekiwań pracowników. 

Jakie warunki szkoła powinna stworzyć dla dzieci, żeby rozwijać u nich wszystkie przydatne jakości dla współczesnych zawodów.

Szkolna edukacja

Szkolna edukacja powoli, ale zdecydowanie idzie w stronę całkowitych zmian. Projekt “Nowa szkoła” bierze pod uwagę szereg osobliwości myślenia współczesnych dzieci, ale mówić o całkowitym odświeżeniu jeszcze wcześnie. Nastolatkom w teraźniejszych szkołach nie wystarcza komunikacji między sobą, korzystnych przedmiotów, różnych sekcji, dla wykazania swoich talentów. Z tego wypływa, że niezbędne nawyki trzeba otrzymywać nie w szkole, a poza jej granicami. 

Z psychologicznej strony widzenia, w szkole muszą stworzyć korzystne warunki psychologiczne, które by zaspokajały takie potrzeby:

  1. wsparcie dziecka w jego poczynaniach;
  2. rozwijanie jego talentów i przychylności do nauki;
  3.  wszechstronne rozwijanie osobowości;
  4. nowoczesne podejście w nauczaniu przedmiotów;
  5. wykorzystanie innowacyjnych metod i form nauczania.

To jest tylko mniejsza lista punktów, na które trzeba obowiązkowo zwrócić uwagę. Także warto pamiętać o dziecięcej potrzebie w komunikacji. Trzeba zwracać uwagę na interakcję między uczniami, organizować różne wspólne gry. Nie trzeba także ignorować letnie obozy dla dzieci. Wspólne wycieczki, wyjścia do muzeum, na piknik, wszystko to musi być! To będzie dawało dobry rezultat — rozwijać w dzieciach ekstrawersję. 

No i rzeczywiście szkoła powinna organizować dobre doradztwo zawodowe. Na przykład zwiedzanie różnych uniwersytetów podczas dni otwartych. Im więcej zawodów pokażą absolwentom, im więcej opowiedzą o nich, tym większy będzie ich wybór. Nauczyciele muszą odpowiedzialne podejść do przeprowadzenia zawodowych testów, a psychologom należy oferować więcej ciekawych metod testowych, które pozwolą dzieciom zrozumieć do czego dążą. Tak, to wszystko w szkole jest i tak, ale często wszystko to w niewystarczającej ilości.

Wybór zawodu jest procesem skomplikowanym. I często ten wybór, który zrobiło dziecko, nie zadowala rodziców, krewnych lub znajomych. Ale u nastolatka powinna być trwałość i siła ducha, aby uzasadniać swój punkt widzenia w odniesieniu do profesjonalnej realizacji. Obecna generacja bardzo różni się od poprzednich, dlatego występuje zapotrzebowanie na nowe kierunki studiów i progresywnych specjalistów. Rodzicom pozostaje życzyć rozsądku! Nie narzucajcie dzieciom swojego punktu widzenia, pamiętajcie, że przed wami osoba, która chce znaleźć swoje miejsce w tym świecie. 

Opublikowano:

2019-09-09

Autor: Firma Buki: Edukacja szkolna